• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BLOWUPHobby truhlari, tesari a vubec woodworkeri vseho druhu
    Misto, kde je mozna odborna i laicka diskuse o praci se drevem. O nastrojich i strojich, rucnich i elektrickych. O technikach zpracovani, starych i novych. O zpusobech spojovani, povrchovych upravach, o udelatkach i zkusenostech s nimi. O inspiraci pomoci fotografii a videi svych vlastnorucnich vytvoru, i tech cizich. A v neposledni rade i o designu objektu ze dreva.
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MEDWYN: bez ty diagonaly to bude problematicky, protoze late s mezerama maji prostor na deformaci a nekde tu tuhost musis ziskat. Ten napad s pripevnenim vice srouby (teoreticky staci i jenom dva) neni spatnej, nejakou dobu by taky fungoval, ale samozrejme staci aby se nekdo na ty dvirka povesil a bude to znat. Ohledne smeru diagonaly: funguji oba, jednou je namahana na tah a opacne na tlak.Osobne davam prednost na tlak - to je tehdy, kdyz je spodni konec u pantu.

    Ohledne pantu: fungujou vicemene vsechny, ale na tvym miste bych vzal navenek takovy pro ktery nemusich frezovat diry pro misky atd. Typicky se pouzivaj panty na vrata ktery se montujou na ty svlaky.

    Osobne bych tu predni vyztuhu kvuli manipulaci zkusil vypustit. Samozrejme, problem s tuhosti je potreba resit i s ostatnima plochama, jinak by casem cela ta konstrukce mohla ziskat naklon :-) Znamena to kazdou z tech tri sten mit rovnez nejakou diagonalou vyztuzenou. Pokud budou navic pevne usazeny na podlozi - nevim jakej zaklad mas naplanovanej, ale zpravidla to bejva nejaka zavitnice v betonu na kterou se do vahy par centimetru nad zemi pripevni nejakej kovovej profil - tak ta predni vyztuha nebude potreba.
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    THEODORT: Je to ciste pro vlastni potrebu. Konstrukce je zvolena poplatne tem limitum, ktere jsem psal - sirka chodniku predevsim. Asi generujem malo odpadu, protoze naznacovane "problemy" mi prijdou spis usmevne.

    Ta bedna ma bejt primarne hezka, na ty hnusny popelnice jsme se nakoukali uz dost. Proto resim, jak panty nejak inteligentne skrejt a idealne vubec nepriznat. A taky tu nutnost diagonalni podpery ve dverich.
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    MEDWYN: no, staci to poradne vycentrovat a v podstate libovolny pant pridelat az posleze "na miste".
    a dotaz, to stavis jen pro sebe, rodinu a popelare anebo tim bude "trpet" i nekdo dalsi?
    //ta predni horni lat tam nema co delat, delici pricka zastrcena az vzadu a divne reseni boku je desna pakarna pro kola od popelnic, a celkove zvedani tezkyho vika aby si clovek mohl otevrit viko od popelnice aby se mohl zbavit odpadku je super cinnost co urcite nezacne jen tak vadit...

    vypada to jinak hezky, to jo...
    MEDWYN
    MEDWYN --- ---
    Potreboval bych poradit s trochou truhlarske fyziky....

    Stavim si ze dreva kryt na popelnice (mame specificke pozadavky - dve jinak velke nadoby a uzka zamkovka na kterou se musim vejit)
    Mam hotovy ram a 3 staticke steny, viz fotky. Nahore budou plna vika na bednove panty, to je v pohode.

    Ted ale resim predni dvojkridle vlozene dvere - jejich konstruci a volbu pantu. Chtel bych, aby to na pohled vypadalo obdobne, jako ta zadni strana na obrazku, tj. 9cm prkna (tloustka 18mm) a mezi nimi asi 1,8cm mezera. Co nejcistsi design.

    Predstavoval jsem si, ze bych dvere konstrukcne udelal trosku podobne, jako jsou klasicke transportni palety - proste je ze zadni strany na obou koncich spojim svislym prknem a prosroubuju vruty. Pro ten nosnik bych pouzil stejne 9cm prkno, takze vzniknou leva a prava svisla strana v tloustce 36mm. Na prostredni strane zvazuju udelat u jednoho z kridel trochu presah, abych skryl svislou mezeru mezi nimi.

    Otazky ke konstrukci dveri:
    - Bude takto konstrukce dveri stacit a zustane stabilni, nebo musim udelat i diagonalni spoj? A pokud, tak jak ho orientovat? (efekt klasicky dreveny dvere ala kadibudka)
    - Pokud bych diagonalni spoj nechtel, pomohlo by, kdybych kazdy prkno prisrouboval k tomu nosnemu ctyrmi vruty jakoby "do ctverce"? Aby to nemelo moc sanci padat? Rozmery dveri budou cca 110v, 60š. Bojim se, ze se svesi.

    Otazky k pantum:
    - Protoze chci, aby dvere sedely v mezere co nejpresneji, asi toho nedocilim v domacich nepresnych podminkach jen pomoci obycejnych pantu jako jsou tyhle https://www.walteco.cz/kloubovy-zaves-50x50mm--pravy--cerny--2-ks-3/
    - Dalo by se pouzit treba tyhle pro vlozenou montaz zdvojenych laminovych dveri 36mm? Spatruju tam vyhodu, ze muzu panty stelovat a doladit si mezery podle potreby, coz u tech kloubovych/bednovych nejde. https://www.hafele.cz/cs/product/nabytkovy-zaves-tiomos-95-vlozena-montaz/P-00898352/ Jen pak teda nevim, jak poradne vyvrtat diru na misku.
    - Nebo je jeste nejake ultimatni lepsi reseni?

    Otazky k chybejici predni spodni spojnici:
    - Predni spodni strana bocnic ma samozrejme tendenci se "rozšklebovat", protoze neni nijak zafixovana na sirku. Cim to nejlepe udelat? Rikal jsem si ze zkusim sehnat nejaky plochy pas z nerezu a vest ho pri predni hrane, at se to zafixuje.


    Diky za nazory!

    Inspirace pochazi cca odsud: https://www.shop.elkoplast.cz/pristresek-na-popelnice-linis-s-dekorem-dreva-ruzne-velikosti/3-x-120-l?gad_source=1

    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    OMNIHASH: tak asi tak no:) kdybys mel kontakt na toho statika a pripadne bys ten kontakt mohl posunout do zpravy tak bych ti byl vdecnej...dik!
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    LOJZIKOVO: Well, to je potom dost jiná disciplína, jestli na střeše nebude jenom loňský listí, ale i 3 tuny sněhu na metr. Na Šumavě (Churáňov) ve stejný výšce nám statik vypočet charakteristickou hodnotu zatížení sněhem na 5,5násobek normy, můžeš to vzít jako hrubej odhad, ale při tomhle rozpětí aa zasněženosti se tomu odbornýmu návrhu a statikovi nevyhneš, odpověděl sis sám.

    Vocational Training in Assessment of Existing Structures - project number CZ/11/LLP-LdV/TOI/134005
    http://www.leonardo.cvut.cz/download/7a_snih2011.pdf&ved=2ahUKEwiRnt7mvbeFAxWSh_0HHYBqCNMQFnoECF8QAQ&usg=AOvVaw0Cn1s8-f5Vo-t0ppGZTo62
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    OMNIHASH: bude to stat v Alpach v 1008 metrech nad mořem. Srazky mame 1.400 milimetru rocně. Videl sem dva carporty, co se slozily jak karty a tomu bych se chtel vyhnout. Kdyz napadne metr snehu a pak do toho zaprsi tak je ta zatez enormni, kubik mokryho snehu ma az 800 kilo.
    GECKO: ten na obrazku je dost ulet (ty stoj y ci jak se to jmenuje jsou 19x19 cm) nejvic co sem v okoli videl. Mozna nebude treba 60 ale standardnich 5 cm na metr bude moc malo. Nedá se nic dělat musim to dát statikovi.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GECKO: mea culpa, dýlky jsem si nevšiml. Ale i ta je to strašlivej overkill, a jsem si celkem jistej, že cca poloviční by měl stačit.
    GECKO
    GECKO --- ---
    LOJZIKOVO: Možná by to šlo řešit i nějakým Steico LVL lepeným nosníkem, ale tam bude trochu komplikace při potřebný výšce zajistit, aby se nekroutil a nevybočoval.... Ale zase by se krokve tý střechy daly usadit do něj z boku do nějakých tesařských bootek a tak vytvořit relativně tuhý rošt střechy. Ale to LVL je taky dost drahý... ale možná by s ta konstrukce dala i v požadovaným rozměru navrhnout mnohem subtilnější. U toho, co je na fotce mám trochu pocit, že to, že to vypadá mohutně je součástí zadání i když to v reálu potřeba není.
    GECKO
    GECKO --- ---
    OMNIHASH: No tohle je fakt super rada... na 7.5m rozponu jim 20 asi fakt stačit nebude, zvlášť když to nese 5m dlouhou střechu.... I na tu dvougaráž, tedy cca 5m to je spíš málo ale pokud by se dávaly hustě tak asi OK.. jenže tady to je přední vaznice, na který budou sedět krokve celý střechy... Jestli je 60 moc nevím, to musí někdo spočítat. Dost možná by to ale šlo nahradit i nějakou vhodnou příhradovou konstrukcí, nebo nějakým vylehčeným nosníkem, kdy bude nahoře a dole nějak dimenzovaná pásnice a mezi nima nějaká slabší deska na výšku (nějaký I nosník) ale zase, tohle asi není nejlepěí nápad navrhovat od oka.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    LOJZIKOVO: tloušťka trámů je přímo úměrná zatížení, jestli to taky nechceš stavět v Alpách s metr+ sněhovou nadílkou, tak opravdu 60cm na trámek na plechovou střechu nepotřebuješ. co sem zběžně poslouchal sousedy, když se o tom dohadovali na svý sdílený dvougaráži, tak řešili, jestli jim bude stačit 16cm trámek, nebo budou potřebovat dvacítku.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LOJZIKOVO: Tak ja nevim, co ten nosnik ma presne nest krome sebe sama, nejaky strechy a snehu, ale u pristresku te treba moc nezajima eventualni o neco vetsi pruhyb - na rozdil od treba tramovyho stropu. V podstate muzes pocitat na metr rozponu asi 5cm vysky tramu, takze ten 60cm vysokej nosnik by mel plusminus preklenout asi 12m. Pokud delas pristresek pro ctyri auta a nesmi tam bejt zadnej sloup, tak to tak nejak podobne vyjde :-) Samozrejme, uz i jeden jedinej sloup uprostred to dramaticky snizi, krome faktu ze ten tram nemusi bejt v jednom kuse.

    jinak, 300kg nic az tak dramatickyho neni, kdyz jsme vymenovali prahy u myho baraku tak se tam usazoval novej (jeste mokrej) dubovej tram asi 18 x 18, dlouhej kolem tech sedmi metru. Ten mel kolem tech 300kg, nesli jsme to ve ctyrech :-P. Tesari jsou na tyhle vahy a rozmery zvykli, oni si dokazou poradit.
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    GECKO: přesně tak. Chci nechci, budu potřebovat. Tim, že sem si vědom, že ten lepenej tram bude stát těch minimálně 25 (což je asi spíš spodní hranice) plus doprava nesmysl, protože, kde to budu potřebovat takovýdle lepený trámy v okolí nikdo nedělá, tak se snažim hledat způsoby, jak to udělat, abych za ten bláznivej přístřešek nemusel platit milion a půl, což mi nacenila resp. přestřelila jedna firma, ale to už je jiná story. A jinank, že takovejdle trám ma nejmíň 300 kilo je taky trochu problematický...Nechám na to udělat projekt a třeba tam nebudu muset dávat takový hovado.
    GECKO
    GECKO --- ---
    LOJZIKOVO: Jo ty chceš stejnej nebo podobnej přístřešek, jako ten na obrázku... a hledáš, jak to udělat levněji, chápu to dobře?

    IMHO to nech někoho spočítat a lepení na místě z nějakýho běžnýho řeziva může být zajímavá idea... ono jinak jen doprava a manipulace takový záležitosti bude stát ranec... Je to necelý kubík dřeva... ale v BSH bude stát 25k, k tomu doprava v téhle délce a manipulace je na jeřáb....
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    GECKO: zase motat se v pristresku mezi sloupka se mi taky nechce:/ stejne to vypada tak ze si na to budu muset nechat udelat projekt resp. nechat to spocitat statika
    GECKO
    GECKO --- ---
    LOJZIKOVO: Zas bys to mohl dělat už rovnou na místě... Podepřeš a lepíš tam, kde to ž zůstane. No a pak máš prostě možnost si tam holt dát sloupky no... a nebudeš potřebovat takový hovado ale nějakej běžnej hranol
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LOJZIKOVO: pravda :-)
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    BLOWUP: ja ten tram potrebuju 7,5 metru dlouhej...to se mi nebude dobre delat:D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LOJZIKOVO: to posoudit neumim - ja treba tu srovnavacku mam takze to slepeni samo domo neni az zase takova veda, natres obe strany PU lepidlem s dostatecne dlouhou otevrenou dobou, polozis to na prislusnej pocet koz ve vodovaze, stahnes dostatecnym poctem sverek a vrutu a je to. Samozrejme, je mozny ze aby to vypadalo dobre musis predtim jeste srovnat na stejnou sirku ty strany toho tramu, taky bych si tam asi dal aspon tri domina aby mi to pri lepeni neujizdelo, ale to uz jsou bonusy.
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    BLOWUP: v závěru je teda nejlepší řešení si nechat vyrobit a dovézt ten lepenej trám
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam