• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOTRYTISZajímavosti s textem, pochopení textu, šifrování slov....
    Prostě všechno zajímavé s textem a slovy....

    př: NNN YYY XXX ( NYX obsahuje tři znaky každý jeho znak tedy napíšu třikrát ...)

    KLNBYPQGX klíč: 3;5;9 (jednoduchá šifra 3 písmeno je N páté písmeno je Y a deváté je X... =NYX ...)

    Pokud přitom, když chráníš sám sebe, chráníš i ostatní, pak tím, že chráníš ostatní, chráníš i sám sebe...

    zkrátka vše co vás napadne.....
    rozbalit záhlaví
    SILRIEN
    SILRIEN --- ---
    DANUNA: to není o tom, jak na ně zapůsobí, ale co konkrétně předvedou - je to podle toho, jestli jsou více analytičtí, .... a tak, prostě u nás se u zápisu dělá několik malých testíků formou her, kde se to pozná
    Samozřejmě je pravda, že všechny tři metody jsou srovnatelně dobré a záleží na dítěti, jak která mu vyhovuje
    DANUNA
    DANUNA --- ---
    SILRIEN: Ja myslim, ze je to blbost, ze to poznaji podle toho, jak na ne prvnacci na zapisu zapusobi. Podle ceho by to poznali? Moje mamka uci (v 1. tride - drive slabikova, ted spis geneticka metoda) a u nich na skole to chodi tak, ze skola otevre zpravidla dve prvni tridy - v jedne se uci klasickou slabikovou metodou a ve druhe genetickou. Rozhoduji se rodice - nekteri te novejsi (genericke) neveri a proto davaji deti do te druhe skupiny. Vyzkousela si obe metody a rika, ze je to v podstate srovnatelne (ze neni jedna lepsi nebo horsi) - geneticka metoda ma vyhodu jen v tom, ze deti mohou cist daleko drive - driv, nez se nauci psat psaci pismena apod. (Pokud se deti uci po slabikach, uci se ze zacatku "blaboly", ze kterych teprve skladaji slova) Ve finale se stejne deti v obou skupinach nauci totez.

    BOTRYTIS: A k tem palindromum: muj oblibeny "Kuna nese nanuk." a dal si vzpomenu jen na: "Báře jede jeřáb."
    SILRIEN
    SILRIEN --- ---
    KOC256: to nejsou žádné pokusy, to jsou prostě ověřené postupy a metody výuky čtení a psaní, všechny schválené ministerstvem
    ne, to pozná při zápisu prvňáčků do školy, udělá s každým test, složí se třída, aby byla co nejvíce vyvážená a učitel si řekne, hmm, tyhle děti zvládají převážně lépe tohle a vybere metodu
    ale samozřejmě záleží na škole, jak už jsem psala, vedlejší škola jede prostě genetickou, ví se to o ní, takže tam hlásí rodiče své děti proto, aby se tak učily a je na přijímajícím, aby kdyžtak upozornil, že tato metoda nebude pro dítě vhodná (což je pravda, že se neděje, přeci jen, za každého žáka jsou peníze) :(
    KOC256
    KOC256 --- ---
    SILRIEN:
    dve veci me na tom udivuji...

    1/ to si kazda skola muze delat pokusy podle toho co zrovna chteji zkusit? neni nejake metoda doporucena MS?

    2/ podle skladby zaku? to jako ucitelna v prvni tride s NOVYMI zaky sedne a reklne s: jo vy jste super budeme ucit po pismenku. Prijde mi to jako nejake scifi... :)
    SILRIEN
    SILRIEN --- ---
    LODBROG: U nás na škole se rozhoduje většinou podle skladby žáků, takže používáme třeba v jedné třídě genetickou (po písmenku), v další slabikují a v další globální (celá slova), vedlejší škola učí třeba jen genetickou metodou. Najdi si profily škol a zjistíš, že opravdu málokterá škola učí jen pomocí slabik. (Alespoň v Praze je tomu tak.)
    LODBROG
    LODBROG --- ---
    SILRIEN: A jakou se většinou rozhodne?
    Já bych ty učitele zas nepřeceňoval.
    SILRIEN
    SILRIEN --- ---
    TRAVIX: Ehm, v našich školách se učí číst několika metodami nejen slabikováním, ale i postřehováním a podobně, záleží na učiteli, jakou metodou se rozhodne vyučovat
    KAZATELL
    KAZATELL --- ---
    LODBROG: Mno opravdu to moc nefungovalo... teda u mě vlastně vůbec, ale psali k tomu nějací vědci že to prý mozek zvládne. Princim pochopení článku a texte nespočíval v tom že tomu rozumíte, ale když se dočetl třeba odstavec nebo stránka tak měl být text pochopen a prý i snadněji zapamatován...
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    No, co jsem pochopil, tak hlavní myšlenka spočívá v tom, opustit běžný systém čtení, kdy si text v hlavě přeříkáváme, ale "nabrat" informace třeba z těch tří řádků současně a pak nechat mozek, ať je zpracuje přímo.
    (A jednu pikantnost - v našich školách se děti učí číst klasickou metodou - slabikováním a přeříkáváním textu v hlavě. Nicméně to není jediná metoda a za první republiky se učily i jiné. Netuším ale, jestli byly přátelštější k těmto metodám rychločtení. Viz zde http://www.knihovnice.cz/recenze/kozisek-j-poupata.html)
    LODBROG
    LODBROG --- ---
    KAZATELL: To myslím nejde - tři řádky pod sebou.
    Vždyť pro navázání začátku řádku musíš znát smysl řádku nad tím (tedy i jeho konec).
    Jedině že bys předem přečetl konec prvních tří řádků a pak teprve začal... :)
    Moc si to nedovedu představit.

    Knížka se jmenuje "Jak číst rychleji a lépe".
    KAZATELL
    KAZATELL --- ---
    LODBROG: a z jaké to bylo prosím knížky... kdysi sem to také zkoušel, ale to byla jakási metoda tří řádků... četli se očima tři řádky pod sebou... prý to má mozek zvládnout... já nezvládl ani první slovo, ale to s tim co píšeš ty zní docela zajímavě...
    LODBROG
    LODBROG --- ---
    Já to rychločtení zkoušel nacvičit z knížky, návodu,
    ale narazil jsem na jeden z popsaných zlozvyků a prostě ne a ne se ho zbavit.
    A tak jsem to vzdal... :(

    Jedná se o to, že si vduchu musím slovo "přečíst" (říct si ho), takže se rychlost čtení omezuje na rychlost, s jakou bych to vyslovil nahlas, což šíleně zpomaluje.
    Bez "přehláskování slova" vduchu ho prostě nevnímám, přesněji ne jeho obsah. Jako kdybych četl v jazyce co neznám.

    Jinak jsem tam dělal taková ta cvičení - rychlé odkrytí a zakrytí čísel a pak je hned zapsat atd. Jenže číslo nemá význam - obkreslí se jak obrázek, kdežto slovo má význam, který musí člověk okamžitě vědět, aby mohl část dál. A když člověk musí luštit nebo si ho vduchu zopakovat aby věděl co znamená...

    Taky mám problém se čtením nahlas:
    To co přečtu nahlas jiným (třeba ve škole v cizím jazyce), to nevnímám a jen se soustředím na výslovnost;
    abych pochopil o čem je text, musím si to přečíst znova vduchu.


    TRAVIX: Celý řádek myslím nejde (leda u hodně úzkých řádků), ale jde překmitnout třeba jen 3-4x na řádek.
    Nejde o "přeostřování", ale o pohyb očí - kolikrát se na řádku zastaví aby si zapamatoval.
    Necvičený člověk překmitne na různé pozice řádku třeba 20x, takže se mu informace opakují. Přitom stačí tak 3-4-5x a zbytek vidí periferně a spojuje s kontextem.

    Nacvičuje se to tak, že si člověk na stránku (nebo na průhlednou fólii) nakreslí svislé sloupce, a úmyslně kouká jen na ty sloupce a aniž by zaostřoval jinam, vnímá co vidí a spojuje si to do textu.
    A později bez sloupců.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    BOTRYTIS: To asi záleží na technice. Údajně je možné vycvičit periferní vidění, aby oči přečetly celou řádku najednou, bez přeostřování nebo jen s minimálním počtem přeostření. Prý je také možné na jedno přeostření přečíst více řádek. A pokud jde o rychločtení, některé techniky přímo učí nějaké uvolňování očí nebo nějaký typ "měkkého pohledu". Ale jak a jestli vůbec to skutečně funguje v praxi, to netuším.
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    TRAVIX: Únava musí být při takovém čtení obrovská..... je to zátěž především pro oči.....
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    No, podle některých teoretiků dokáže lidská mysl zpracovat až 50 000 slov za minutu, což nezvládnou ani ti nejlepší rychločtenáři. Takže tady bych limit nehledal. Spíš je to otázka únavy (která přichází podle náročnosti textu).
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    já jsem někde četla, že mozek si lépe zapamatuje věci, které má spojené s příjemným zážitkem - takže kupříkladu tu hnusnou rovnici, nad níž jste slupli tabulku čokolády, si spojí s tou čokoládou a bude se mu líp pamatovat.

    čokolády lze sníst jen omezené množství, ale pokud má kupříkladu někdo rád neslazený mátový čaj, tak by to mohlo pomoct s pamětí a ani to nevytváří OTP :-)
    SAKJA_PANDITA
    SAKJA_PANDITA --- ---
    JITUSHINECKA: já bych doporučila čerstvý vzduch, být polonapapaná, mít tak nějak v rámci možností vyřešený to, k čemu by ti zklouzávaly myšlenky a snažit se prostě zažrat do textu:) ale je to zvláštní, že to máš, i když tě to zjímá. a opavdu tě to zajímá?:) ne to jen z legrace..
    zkus si třeba představit, že koukáš na film, nevnímej písmena a slova, ačkoli je čteš, ale ber to jako sénář..

    svíčka nevim nevim, ta žere kyslík a ten mozek potřebuje:)
    BOTRYTIS
    BOTRYTIS --- ---
    JITUSHINECKA: No tak mě docela koncentruje zapálená svíčka. (protože občastně medituju zazen...), soustředím se na čtení a v duchu vnímám jak ta svíčka plápolá.....
    JITUSHINECKA
    JITUSHINECKA --- ---
    ahojte, můžete mi poradit co je dobré na soustředění se na to co čtu?? ráda čtu, ale v poslední době na sobě pozoruji že se na to vůbec nesoustředím,ikdyž mě ta knížka opravdu zajímá atd.. čtu a hned se nechám něčím rozptylovat a nebo si stránku musim přečíst znovu,protože nevim o čem jsem četla..mám spoustu jiných myšlenek a furt mi nejde se na tu knížku a text plně soustředit..
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    WOODMAKER: já se ale rychločtení z knížek neučila, taky to šlo cvikem a nutností zpracovat spoustu textu :-)

    na soustředění v odborném textu hodně pomáhá zvýrazňovač, sice zničíš knihu, ale nedá se tolik nesoustředěně přeskakovat jako bez něj.
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    TRISSIE, VIDA: no, tak 100 stránek odbornýho denně by se mi celkem líbilo =-O. Díky moc, taky mám trochu problémy se soustředěním atp. Každopádně si to asi hodně rychle koupím a začnu to studovat :-) ... díky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam