• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • zobrazit sekci
    Kůže a kožešiny používalo lidstvo na ochraný oděv již od starší doby kamenné. Jde o materiály velmi kvalitní, které se vyznačují vysokou životností.
    Kožešiny tvoří řemen (kůže), podsada (kratší hustá srst) a pesíky (delší řidší srst).

    Přírodní kožešiny se dělí do 3 skupin, a to:
    a) kožešiny ušlechtilé (liška, bobr, činčila, kuna, norek...)
    b) kožešiny ostatní (křeček, králík, kočka, lasička...)
    c) napodobeniny (kožešiny ostatní různými úpravami vedeny do podoby kožešin ušlechtilých)

    KOŽEŠINY UŠLECHTILÉ
    Liška
    Kožešina lišky se mění jakkostí a barvou s ohledem na prostředí, ve kterém žijí. Liška evropských, amerických a severoasijských oblastí je často rezavě červená, na břiše a hrdle bílá. Srst polární lišky je v létě modravě šedá, v ziumě bílá. Jsou též lišky šedé, žluté, nejvzácnější je stříbrná. Kožešiny z lišek se používají především na dámské kožichy a paleta, doplňky (čepice, rukávníky), na límce a lemy.

    Perzián
    Jedna se o kožešinu z ovce. získává se z jehňat ovce tatarské a ruské. Nejjemnější srst mají jehňata, která byla usmrcena mezi 3. a 10. dnem života. kadeření srsti se u ostatních jehňat dosahuje záměrně do 4 až 6 týdnů. Kožešina se barví, a to nejčastěji na černou, méně na šedou a hnědou. Používá se na kožichy, čepice, límce.

    Bobr
    Má kaštanovou až černohnědou barvu. 5 cm dlouhé pesíky se vytrhávají, zůstává 3 cm dlouhá podsada. Užívá se na límce a kožichy.

    Činčila
    Tato velmi drahá, velmi jemná kožešina kožešina se používá převážně na dámské kožichy. Barva je stříbrošedá s měňavým vzhledem.

    Kuna
    Kuna lesní má hnědou, dlouho jemnou a lesklou srst, kuna skalní je světlejší a menší. Z obou kožešin se šijí dámské kožichy.

    Sobol
    velmi jemná kožešina v hnědé barvě různých odstínů.

    Norek
    Z norka se vyrábí jedny z nejvzácnějších a nejdražších dámských kožichů. Mají hnědou lesklou srst a bílou skvrnu na hrdle.

    Síl
    Kožešina se získává z lachtana medvědího, užívá se na kožichy, čepice a límce. Má hnědočervenou barvu. Pesíky se odstraňují.

    OSTATNÍ KOŽEŠINY
    Křeček
    Tato velmi lehká kožešina se používá na podšívky. Křeček má ryšavý hřbet, černé břicho a po stranách je žlutý.

    Ondatra
    Nazývá se bizam. její lesklé pesíky jsou 2x delší než podsada, má hnědou barvu a používá se na kožichy, límce a podšívky.

    Nutrie
    Má stejnou barvu jako bobr, stejně tak se vytrhávají pesíky, používá se na kožichy a podšívky.

    Vačice
    Stříbrošedá kožešina je z vačice australské, používané na límce, hnědožlutá z vačice americké používané na podšívky.

    Veverka
    Je různě zabarvená podle toho, kde žije, nejvíce se využívá veverka sibiřská, která má šedou barvu.

    Kočka
    Může to být kočka domácí, často se používá kočka holandská a čínská. Nejcenější je kočka tygrovitě žíhaná. Šijí se z ní občas kožichy, podšívky, typické jsou ledvinové pásy.

    Králík
    Králík se ze všech ostatních kožešin užívá nejvíce, může být různě zabarvený nebo též dobarvovaný. Stříhaná kožešina se nazývá bibret.
    Něco užitečného od ID TWORBO:

    tady sem nekde googloval postup jak vycinit kozku, bo mam kozi i s chlupama a chtel sem si s ni usit brasnu na notebook
    tak se do toho vbrzku pustim a dam vedet....
    ...............................
    Co budete potřebovat:

    · Jar

    · 1 1 l octa-8%

    · 1 kg kuchyňské soli



    Postup:

    1.) Z čerstvě stažené kůže oškrábeme pomocí ostrého nože tuk,zbytky masa a blan. Pokud je kůže vyschlá,namočte ji před tím na několik dnů do vody, aby změkla. Tuto práci udělejte pořádně! Neoškrábaná místa po usušení kůže tvrdnou.

    2.) Poté kůži vložíme do nádoby s vodou, do které jsme přilili Jar (původní recept neuvádí množství Jaru- ale nešetřete!). Necháme ji máčet 3 hodiny. Po jedné hodině s kůží občas zamícháme.

    3.) Kůži vyndáme z lázně a pořádně propereme v čisté vodě.

    4.) Nyní si připravíme z 10 litrů vody, 11 l octa a 1 kg soli roztok, do kterého kůži vložíme. Necháme ji v něm 3 dni a každý den 3x až 4x zamícháme.

    5.) Za 3 dni jsme se vrátili a teď kůži můžeme vyndat. Neždímejte a dejte ji volně sušit (já osobně jsem ji před tím vypral v čisté vodě,aby se zbavila octového aroma). Kůží je nejlepší vypnout do rámu nebo přibít na vrata - pokud bydlíte na vsi. Na vratech podložte hřebíky prkénky,aby pod ni mohl proudit vzduch. * *Sušte ji volně ve stínu.Když oschne začněte ji vytahovat a mnout.Vytahovat se dá přes napnutý provaz nebo ohoblované prkénko. Na vašem úsilí závisí jak bude kůže měkká.

    6.) Když dosáhnete zvolené měkkosti, kůži vyuďte, aby vám po zvlhnutí neztvrdla.



    Pozn: * Pán,od kterého jsem recept obdržel podle něho s úspěchem činí kůže z koz a daňků do úplné měkkosti. Na první pokus se vám asi nepovede dosáhnout naprosté dokonalosti ale zkoušejte to. Chce to cvik a zkušenosti.



    * *- kůži nevěšte přes tyč apod. Na místě,kde se dotýká tyče by ztvrdla a vaše práce by přišla v niveč.

    Přeji mnoho úspěchů při výrobě! Doufám, že vás mokasíny z teploučkých kožešin budou při zimním táboření krásně hřát.







    Vydělávání kůží chemickou cestou

    Dříve než začnu popisovat postupy, které používám a považuji za nejsnažší, chci upozornit, že nejsem profesionál v tomhle oboru, ale samouk.

    Myslím si ale, že vydělané kůže, ke kterým jsme se u nás v kmeni dopracovali, jsou použitelné pro všechny věci, které člověk našeho zaměření potřebuje (oblečení, mokasíny, pouzdra, tašky atd.). Asi ne každému se podaří hned napoprvé vydělat kůži k dokonalé spokojenosti. Chce to ale vytrvat a zkoušet dál. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že k dobrým výsledkům pomůže hlavně vlastní praxe. Je to dřina, ale pocit, že má člověk všechny věci z vlastnoručně vydělané kůže, to určitě vynahradí.

    Postupy, které budu popisovat mám vyzkoušené a týkají se vydělávání kůží jak s chlupem, tak na useň.

    Pro začátek se nebudu zabývat činěním zvířecím mozkem, protože je to trochu složitější, ale budu se věnovat činění s použitím jednoduchých chemikálií.

    Pro oba způsoby činění je potřeba kůži ať čerstvou či suchou vložit do vody a máčet asi 3 dny a během této doby několikrát vyměnit vodu.

    Činění kůže s chlupem

    * oškrabat rozmočenou kůži - masovou stranu - na špalku ostrým nožem nebo různými škrabkami (dle druhu, tloušťky a velikosti kůže)

    * po oškrabání se rozprostře a posype kamencem hlinitodraselným a solí v poměru asi 3:1 a stejnoměrně se rozetře

    * složí se masovou stranou k sobě, složí do balíku a vloží do nádoby s trochou vody (aby kůže nevyschla) a nechá se asi 1-2 týdny

    * po vyjmutí se očistí zbytky kamence a soli a nechá se okapat

    * potom se natře emulzí a
    nechá schnout

    * během schnutí se vytahuje a měkčí (škrabkou, v ruce, přes roh či provaz)

    * pozor při závěrečné fázi schnutí, snadno ztvrdne - když už se to stane, stačí kůži zabalit do mokrého hadru, nechat nasát vlhko a pokračovat v sušení

    * po úplném uschnutí možno přebrousit


    Roztok kyseliny lze použít i na kůže s chlupem, mám vyzkoušené lišky, kuny, lasičky. Určitě by to šlo použít i na větší kůže, jako např. jelen, ale problém je s velkým množstvím roztoku a s velkou nádobou.

    Není dobré kůže sušit na prudkém slunci. Vlákna v kůži rychle ztvrdnou a špatně se měkčí. Při závěrečném sušení a měkčení považuji za nejlepší mnout a vytáhnout kůži v ruce.

    Nátěr kůže emulzí nemusí být, ale je to lepší. Kůže je potom vláčnější a lépe odolává vlhku. Je možné také kůži na závěr vyudit.

    Emulzi zhotovíme z vody, rostlinného oleje a mýdla. Olej a mýdlo se rozvaří ve vodě a potom se natírá na kůži. U usně z obou stran. Poměr je asi 5 litrů vody. 1/3 litru oleje a 3/4 krabice pračkového mýdla, lze použít i normální mýdlo, ale musí se nastrouhat. Roztok používám i na další kůže až do vypotřebování, ale je potřeba vždy přilít vodu a opět rozehřát.

    Skejpry a škrabky mám vyrobené dle indiánských a zatím jsem nenašel lepší nástroje. Pokud máte problémy se získáváním či zhotovením těchto nástrojů, mohu je dodat. /viz kontakt na obchodníky/

    Doufám, že moje rady a návody Vám pomohou.

    Přeji mnoho úspěchů.
    Botičky na míru! Otasalinda@atlas.cz





    Informace od id KACHNY:


    Činění kůže s chlupem

    -oškrabat rozmočenou kůži - masovou stranu - na špalku ostrým nožem nebo různými škrabkami (dle druhu, tloušťky a velikosti kůže)
    -po oškrabání se rozprostře a posype kamencem hlinitodraselným a solí v poměru asi 3:1 a stejnoměrně se rozetře
    -složí se masovou stranou k sobě, složí do balíku a vloží do nádoby s trochou vody (aby kůže nevyschla) a nechá se asi 1-2 týdny
    -po vyjmutí se očistí zbytky kamence a soli a nechá se okapat
    -potom se natře emulzí a nechá schnout
    -během schnutí se vytahuje a měkčí (škrabkou, v ruce, přes roh či provaz)
    -pozor při závěrečné fázi schnutí, snadno ztvrdne - když už se to stane, stačí kůži zabalit do mokrého hadru, nechat nasát vlhko a pokračovat v sušení
    -po úplném uschnutí možno přebrousit


    Činění kůže na useň

    Zde záleží na fázi odchlupení, která jde provádět vločením kůže do bahna, vápenného roztoku nebo oškrabáním v rámu. Poslední způsob považuji za nejlepší, neboť kůže je potom kvalitnější a z obou stran pěkně semišová. Z toho důvodu budu i tento způsob popisovat:
    -rozmočenou kůži napnout do rámu a nechat uschnout
    -skejprem oškrabat obě strany
    -vyjmout z rámu a opět rozmočit ve vodě, stačí 2 hodiny
    -vložit do roztoku - vody, soli a kys. sírové (do akumulátorů), základní poměr je 10 litrů vody, 1 kg soli, 1 dl kyseliny
    -rozmíchat a vložit kůži (stačí 24 hod.), během této doby je potřeba kůži několikrát zamíchat
    -po určité době nechat okapat, natřít emulzí a sušit a měkčit
    -když je při sušení nedostatek času a nechceme, aby kůže přeschla, složíme do igelitu, tím se zabrání schnutí a pak dle možností opět pokračujeme v sušení a měkčení


    Ještě několik mých zkušeností na závěr

    Roztok kyseliny lze použít i na kůže s chlupem, mám vyzkoušené lišky, kuny, lasičky. Určitě by to šlo použít i na větší kůže, jako např. jelen, ale problém je s velkým množstvím roztoku a s velkou nádobou.

    Není dobré kůže sušit na prudkém slunci. Vlákna v kůži rychle ztvrdnou a špatně se měkčí. Při závěrečném sušení a měkčení považuji za nejlepší mnout a vytáhnout kůži v ruce.

    Nátěr kůže emulzí nemusí být, ale je to lepší. Kůže je potom vláčnější a lépe odolává vlhku. Je možné také kůži na závěr vyudit.

    Emulzi zhotovíme z vody, rostlinného oleje a mýdla. Olej a mýdlo se rozvaří ve vodě a potom se natírá na kůži. U usně z obou stran. Poměr je asi 5 litrů vody. 1/3 litru oleje a 3/4 krabice pračkového mýdla, lze použít i normální mýdlo, ale musí se nastrouhat. Roztok používám i na další kůže až do vypotřebování, ale je potřeba vždy přilít vodu a opět rozehřát.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam