• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYUI design, design systémy, interakční design, ♥ Figma
    PETRPEDROS
    PETRPEDROS --- ---
    A je to tu na co jsem dlouho čekal.

    Adobe - Adobe to Acquire Figma
    https://news.adobe.com/news/news-details/2022/Adobe-to-Acquire-Figma/default.aspx
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    CUBICULA:

    obecne by asi mely, ale treba optimalizaci pro slepe nedelaji dokonce ani nektere obce i kdyz to maji mit hotovo ze zakona...
    CUBICULA
    CUBICULA --- ---
    KAJJAK: Pravda, špatně jsem se vyjádřil. Nedávno jsem třeba sháněl sít proti hmyzu a všechny weby firem, který to dělaj jsou příšerný. A ti nikdy žádného UXáka nenajmou. Většina z nás se pohybuje v ecomerce, startupech atd.

    Obecní weby mají být přístupné, což má za následek i dobrou použitelnost. Přístupnost by měla být součástí návrhu bez ohledu na zákon.
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    CUBICULA:

    a treba obecni weby by ze zakona mely byt hodne pouzitelne trreba i pro slepe...
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    CUBICULA:

    to bych nerekl... I prezentacni stranky se hodne AB testuji i co se tyce UX aby se zvysovaly konverze...
    KULHY
    KULHY --- ---
    CUBICULA: Nevim jestli to dokazu takhle specificky jmenovat a je treba rict ze metody nepouzivam jako jednotlivec, ale jako soucast tymu. Urcite procesne jedeme double diamond nebo 4D. Nastrojove bych zminil user journeys, divergenti workshopy.
    CUBICULA
    CUBICULA --- ---
    KULHY: V kontextu tohodle klubu tím myslím navrhování interaktivních digitálních věcí. Velký weby, služby, ecommerce, appky. Vyjímám z toho prezentační weby firem, produktů a podobný věci, který jsou víc grafický design a zas tolik tam na použitelnosti nezáleží.

    Jaký metody design thinking používáš při návrhu rozhraní?
    KULHY
    KULHY --- ---
    CUBICULA: Imho se te bude prudce lisit, dle prostredi. Ja delam v tymu 8 designeru a teda kazdej ma ten profil dost jinej. Jeste kdyz to slovo designer takhle pouzijes obecne, tak sice cekam design thinking, ale vubec nevim co jen ten clovek je schopnej odevzdat za praci.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    U malých firem a agentur je "přesah" past. Nejsou tak velcí, aby měli dost peněz mít specialistu pro každou část procesu. Takže hledají "holku pro všechno". Pro malou firmu je to fajn, ale pro kariéru zaměstnance to je průšvich, protože nejpravděpodobněji se naučí odevšeho něco, ale nic pořádně do hloubky. Pro začátek kariery je fajn, udělat si přehled a zkusit různé věci, ale pak je lepší se specializovat. V jedné agentuře jsem dělal webdesign, chtěli po mě loga, bannery (i flash), ikonky, tiskovou grafiku, když odešel kolega, chtěli po mě dělat i videa.
    DSTEPZ
    DSTEPZ --- ---
    CUBICULA: Nojo, za tyhle presahy muzou vsechny ty konverze a google analytics. Driv se temer nic nemerilo a stacil ti grafik, kterej ma zkusenosti v danym oboru. V dnesni dobe se po grqficich kolikrat vyzaduje, aby umeli udelat i dobry kafe. Not good.

    A jeste pro odlehceni

    CUBICULA
    CUBICULA --- ---
    KULHY: Eh, asi mám trauma z pohovorů. Tolik grafiků s přesahem. Bohužel ten přesah se projeoval jenom v nárocích na plat :)

    Já tomu výrazu vlastně nerozumim. Designer má být schopnej definovat mantinely, vymyslet efektivní řešení, udělat model, ověřit hypotézy a předat do produkce. Nevím, kde ten přesah pak je.
    KULHY
    KULHY --- ---
    CUBICULA: A co je na nem spatnyho?
    CUBICULA
    CUBICULA --- ---
    CUBICULA: *jeste
    CUBICULA
    CUBICULA --- ---
    Keste jednou uslysim slovo presah a jdu si to hodit.
    KULHY
    KULHY --- ---
    DSTEPZ: Jasny a jeste kdyz v kantyne spatne varej… :D
    DSTEPZ
    DSTEPZ --- ---
    Jeste bych uplne nezpominal na fakt, ze pokud je neschopnej stakeholder/produktak, tak tomu tomu ani slusny ux/ui vetsinou nepomuze :))
    KULHY
    KULHY --- ---
    FARFELOO: Nic jako cisty UI designer nejspis neexistuje, silny presah k sobe obe role potrebuji. Nicmene treba problem statment, research, user testing a nejake koncepty reseni jsou zrovna veci, ktere ocekavam od peer UX kolegu. Moji zodpovednosti je manifestovat jejich vystupy pomoci UI a skrz iterativni proces (zahrnujiciho uzkou a cyklickou spolupraci s UX) to dotahnout do implementovatelne podoby.

    Za nic nebojuji, ale prijde mi, ze jsou casto ty dve role interpretovane jako jedna a ten text rika, ze by jsme je meli chtit vnimat separovane — s címz souhlasim. :)
    FARFELOO
    FARFELOO --- ---
    KULHY: Spíš bych řekl, že ten text tvrdí že UX je samostatná disciplína :-D

    Podle mě by měla být snaha mít pure UX designéry, kteří neřeší “jak bude interface vypadat”, ale řeší čistě research a design thinking celé organizace.

    Ale neměli by být UI designéři, kteří nemají přesah do UX a design thinking. Možná pokud někdo dělá jenom maintenance design systému, tak budiž, ale pokud designér pracuje na konkrétní feature, tak by měl být pořád user centric a neřešit jenom vizuální/funkční část věci.

    Popravdě nevím jak si představuješ, že jsi čistý UI designér a neděláš research a user testing.
    KULHY
    KULHY --- ---
    Jak jsem tu zminoval tu motivaci zalozit tenhle klub, ze UI je samostatna disciplina, tak tady jsem vam vykradl text z ukazky knihy, kriticke k prilisnemu spolehani na obrazovkove rozhrani.

    https://www.amazon.co.uk/Best-Interface-No-brilliant-technology-ebook/dp/B00T0ER57I/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=

    4. UX ≠ UI: I make interfaces because that’s my job, bro

    Yeah, we went down the wrong path, but it’s not really our fault.

    Look at these job listings. No, these aren’t cherry-picked posts copied and pasted from generic companies and small businesses doomed for failure. They’re real, recent listings from the technology elite, the perceived-to-be successful and knowledgeable that are revered from 60 Minutes to TechCrunch:

    Sr. UX/UI Designer
    Amazon Corporate LLC, Seattle, WA

    UI/UX Designer
    Apple Inc., Cupertino, CA

    Lead User Experience & UI Designer
    HP, Sunnyvale, CA

    UX/UI Developer
    Adobe, San Jose, CA

    UI/UX Designer I
    Samsung Telecommunications
    America, San Jose, CA

    UX/UI Mobility Designer
    Dell, Round Rock, TX

    Senior UX/UI Designer
    GoPro, Cardiff-by-the-Sea, CA

    UI/UX Designer
    Evernote, Austin, TX

    Intern UX/UI Designer
    Pebble, Palo Alto, CA

    Sr. UX/UI Designer
    Nook, Palo Alto, CA

    eCommerce UX/UI Designer
    Beats by Dre, Los Angeles, CA

    Lead UX/UI Mobile Designer
    Logitech, Newark, CA

    UI/UX Designer
    Philips Global, Foster City, CA

    UI/UX Developer
    AutoTrader.com, Overland Park, KS

    UX/UI Developer
    JPMorgan Chase, New York, NY

    UX/UI Designer
    CBS Interactive, New York, NY

    UX/UI Designer Job
    American Express, New York, NY

    Sr. UX/UI Designer
    NBC Universal, Universal City, CA

    Senior Product (UX/UI) Designer
    Ancestry.com, San Francisco, CA

    User Experience Designer (UX/UI)
    ADP, San Dimas, CA

    UX/UI Designer
    NewEgg, Industry, CA

    Senior Product / UX Designer
    Outbrain Inc., New York, NY

    UI/UX Designer
    Zillow, Irvine, CA

    UX/UI Information Architect
    Caterpillar, Mossville, IL

    UI/UX Designer
    Staples, San Mateo, CA

    Lead UX/UI Designer
    Glassdoor, San Francisco, CA

    I know. UI and UX are just acronyms (not even good ones) for “user interface” and “user experience.” And the hiring managers who listed them probably have good intentions. But blurring the two disciplines upon hiring designers has played an important role in our approach to creating technological experiences. It likely lies near the root of the commonly pervasive and disturbingly screen-obsessed approach to design. The result is that much of our lives today is dominated by digital interfaces asking us to tap, touch, swipe, click, and hover because that’s what people were hired to create.

    HP CEO Meg Whitman says, “We’ve got to continue the innovation engine.”1 Amazon CEO Jeff Bezos says, “We innovate by starting with the customer and working backwards.”2 Apple CEO Tim Cook says, “Innovation is so deeply embedded in Apple’s culture.”3

    But when you specifically hire someone to generate UI, you won’t get new, innovative solutions. You’ll get more UI, not better UX.

    This is UI:

    Navigation, subnavigation, menus, drop-downs, buttons, links, windows, rounded corners, shadowing, error messages, alerts, updates, checkboxes, password fields, search fields, text inputs, radio selections, text areas, hover states, selection states, pressed states, tooltips, banner ads, embedded videos, swipe animations, scrolling, clicking, iconography, colors, lists, slideshows, alt text, badges, notifications, gradients, pop-ups, carousels, OK/Cancel, etc. etc. etc.

    This is UX:

    People, happiness, solving problems, understanding needs, love, efficiency, entertainment, pleasure, delight, smiles, soul, warmth, personality, joy, satisfaction, gratification, elation, exhilaration, bliss, euphoria, convenience, enchantment, magic, productivity, effectiveness, etc. etc. etc.

    Somewhere along the way, we confused the two. And instead of pursuing the best, most creative, inventive, and useful ways to solve a problem, we started solving problems with screens because that was our job description. When we saw problems, we slapped an interface on it. UX stopped being about people, and started being about rounded rectangles and parallax animations.

    It’s gotten to the point where many of our greatest minds aren’t being pushed into advancing science or taking us into space; they’re working at the new screen-based megacorporations that have surpassed oil companies in profits4 and political influence.5 They’re cranking out glorified digital billboards masked as websites and apps that are trying to monetize your eyeballs by pushing creepy ads onto all of your screens.

    In the words of Jeff Hammerbacher, a former manager at Facebook and the founder of Cloudera, “The best minds of my generation are thinking about how to make people click ads. That sucks.”6

    There’s a better path. There’s a better way of thinking. When we separate the two roles, we can start defining new, better experiences.

    Unfortunately, some of tech’s most elite companies are stuck in a strange, complex trap.
    KULHY
    KULHY --- ---
    Figma ma skvele udelane klavesove zkratky za kteryma je design thinking. Jestli chcete zrychlit praci v ni a ohromit kolegy neviditelnou magii, tak doporucuji si proklikat tenhle file.

    Figma
    https://www.figma.com/community/file/923805632672538338
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam