Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
VIRGO --- 19:12:11 30.9.2014
42 is the answer! Human spaceflight and operations image of the week: International Space Station Expedition 42 crews.
Expedition 42 crewmembers, from left: Russian cosmonaut Elena Serova, NASA commander Barry Wilmore, cosmonauts
Alexander Samoukutyaev, Anton Shkaplerov, NASA astronaut Terry Virts and ESA astronaut +Samantha Cristoforett
42 is the answer / Highlights / Human Spaceflight / Our Activities / ESA
http://www.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/Highlights/42_is_the_answer

[http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2014/09/42_is_the_answer/14836503-1-eng-GB/42_is_the_answer_node_full_image_2.jpg]

There are now five spaceships parked at the space station
There are now five spaceships parked at the space station
http://phys.org/news/2014-09-spaceships-space-station.html

[http://cdn.phys.org/newman/gfx/news/hires/2014/2-therearenowf.jpg]
XCHAOS --- 9:26:39 30.9.2014
Hayabusa 2 complete, ready to begin its journey to asteroid 1999 JU3 | The Planetary Society
http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2014/08311314-hayabusa-2-complete.html
VIRGO --- 0:26:23 30.9.2014
SpaceX begins major mods to LC-39A in leadup to first Falcon Heavy flights - SpaceFlight Insider
http://www.spaceflightinsider.com/...acex-begins-modifying-lc-39a-leadup-first-falcon-heavy-flights/
Space Exploration Technologies (SpaceX ) has begun making changes to historic Launch Complex 39A (LC-39A),
the site where Apollo 11, the first lunar landing mission, and numerous other crewed flights got their start.
VIRGO --- 20:41:21 29.9.2014
ESA Creative Videos: Gaia, mapping one billion stars
http://vimeo.com/81804271


On-board detection parameters modified today to explore down to 20.5 mag.
On-board memory expected to get pretty full. Mapping 40 000 000 stars dayily.
XCHAOS --- 18:28:06 29.9.2014
Viděli jsme někdy v poslední době Mars z téhle vzdálenosti a takhle obarvený?
[https://pbs.twimg.com/media/ByssGUeCMAAqMkR.jpg:large]
STARE_CASY --- 14:25:34 27.9.2014
Byl jsem včera večer na Noci vědců, mimo jiné jsem nakoukl na ČVUT FEL. Vzhledem k tomu, že jsem šel s desetiletým synem, neshodli jsme se vždy v tom, kde by bylo vhodné strávit více času. Nicméně slyšel jsem alespoň část přednášky o sluneční plachetnici s prezentací jejich jednoduché simulace.

Kdo chcete, můžete si hrát na adrese http://aldebaran.cz/lab/plachetnice/SolarSail.html - je to celkem sympatická blbinka. Uletět ven ze soustavy je jednoché, zaparkovat u Marsu se mi ještě nepovedlo.





XCHAOS --- 13:28:17 26.9.2014
ESTEN: sonda je prakticky přesně stejně těžká, se stejnými zásobami paliva, jako byl americký Mariner 9 (první orbiter Marsu) a navedli jí i na srovnatelnou eliptickou dráhu (tzn. menší delta-V přibrždění). Hlavní frajeřina bylo ale už na začítku postupné zvyšování apogea elitptické parkovací dráhy při odletu od Země (manévr využívající tzv. Oberthův efekt) - Mariner 9 vynesla silnější nosná raket (se kterou Indie původně počítala i pro tuhle misi)

Oberthův manévr je princip známý právě už od počátků kosmických letů (viz koneckonců jeho jméno) ale nepoužívá se z různých důvodů až tak často a už vůbec ne v tolika krocích. Z důvodů, proč se to nepoužívá odhaduju např.: opakovaný průlet radiačními pásy (zátěž pro elektroniku), omezená skladovatelnost paliva pro motory s vysokým Isp (většinu amerických sond naváděly kyslíkovodíkové horní stupně a nepoužívají se zásoby paliva pro manévrování), nutnost celkem přesného časování zážehů v perigeu. Normálně se to používá jednorázově - tedy opakovaný zážeh posledního stupně na nejnižším bodě počáteční trajektorie, tzn. typicky po půlobletu Země - jinak se o dvoustpňový Oberthův manévr pokusili např. Rusové při podobně poddimenzované (Zenit místo Protonu) misi Fobos-Grunt, těm se ovšem nepodařil ani první zážeh na odvrácené straně Země od místa startu (tady Indové poněkud opatrně zapínalo motor vždy při průletu nad Indií, když měli nejlepší spojení) ... http://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect

Indové stejným způsobem navedli i svojí sondu k Měsíci (což není energeticky proti Marsu zas až takový rozdíl). Je to samozřejmě z nouze ctnost, protože jim jejich silnější raketa asi 10 let nefungovala... ale co čekat, že vymyslí národ, kde se celá rodina typicky vejde na jeden moped :-)

Určitě to použily (nebo se pokusily použít) i jiné sondy v minulosti, ale nepodařilo se mi vygooglit žádný příklad (a to mám celkem historii hlavně počátků kosmonautiky fakt dost nastudovanou, i když v dětsví mi zajímaly hlavně obrázky). Možná se to fakt nepoužívalo, protože Rusové řešili věci raději "hrubou silou" a přímačaře (raketa Proton byla silnější než cokoliv, co měli Američani kromě Saturnů), zatímco NASA měla zase k dispozici kyslíkovodíkové horní stupně už do 60-tých let (i když ze začátku dost bouchaly). Novodobé sondy ESA a NASA občas používají iontové motory, ale tam se dráha zvyšuje spirálovitě (i když tah v apogeu se taky občas vynechává).. a hlavně většinou sondu taky navede už poslední stupeň a iontový motor se používá až po cestě.
XCHAOS --- 13:09:08 26.9.2014
???: Čína má dost problémy s Long March 5, takže pokud se Indům povede letošní zkušební let, budou mít nosnou raketu s parametry více než srovnatelnými s čímkoliv, s čím Číňané momentálně skutečně lítaj, a mj. asi trochu výkonější než Falcon 9 (kromě verze Heavy) (protože kyslíkovodíkový horní stupeň). Dojem kazí jen toxické palivo v centrálním stupni (toho se Čína u nové generace svých raket snad konečně zbaví), taky motory v centrálním stupni jsou licencované (od ESA, z Ariane IV), stejně jako kyslíkovodíkový je de-facto licencovaný (či okoukaný) zase Rusů.

Zkušební let možná už koncem října... samozřejmě to není tak cool, jako např. přistání ESA na kometě, ale oproti celkem rutinímu provozu ISS se na fotky úplně nové pilotované kabiny celkem těším :-) A hlavně to asi budou chtít stihnout dřív, než zkušební let Orionu a zkušební přistání prvního stupně Falconu 9
GSLV Mark-III test flight before December | idrw.org
http://idrw.org/?p=43953
XCHAOS --- 12:57:05 26.9.2014
XCHAOS: ehm, úklep "III/IV", samozřejmě.