Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
TYPOGRAFIE / Typoslezina se blíží každým rokem!
BINARY_PARANOIC
[http://i.nyx.cz/files/00/00/07/26/726187_4ca96b71e2e414d1b674.png]
V tomto klubu vítáme jakékoliv teoretické i praktické přispěvky týkající se typografie, odstrašujíci či naopak následováníhodné příklady, odkazy na zdroje kvalitních informací o typografii atd.
Zároveň by měl tento prostor sloužit i jako typografická poradna, pokud si například nebudete jisti správným zápisem data, volbou fontu, rozpaly v logotypu či při sazbě textu. Nebojte se zeptat, rádi odpovíme, budeme-li s to.
Vlastní tvorba typografie se týkající je více než vítána!

Na nástěnce jsou nějaké základní rady a odkazy, jejich seznam je průběžně doplňován a aktualizován.
[ TYPOFOTOGRAFIE / Nevšední a inspirativní typografie ve fotografiích ] / [ Type Design — tvorba autorských písem ] / [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ] / [ Kaligrafie... Krasa rucne malovanych symbolu a pismen ] / [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ] / [ QuarkXPress, InDesign, PageMaker + PDF workflow /Acrobat, Distiller, PitStop atd./ ...zkrátka PrePress ]

Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
CABOWITZ --- 18:57:21 30.9.2011
BUBBLE: baskervill nema diakritiku, tak je to vyzva na pocesteni. jeste jsem v pokuseni to srovnat s prevodem pane storma :)
BUBBLE --- 17:46:47 30.9.2011
CABOWITZ: nejsem odborník na technickou stránku webové typografie, ale ty fonty se mi velice pěkně zobrazujou, výběr je široký (od Baskervillu po ryze postmoderní věci) a některé vypadají velice solidně, hlavně serify (např. http://openfontlibrary.org/font/gentium ). Škoda že tam není víc tučných titulkových grotesků.
Celkově u mě dobrý… a zadarmo! .)
CABOWITZ --- 16:17:09 30.9.2011
zda se ze filtr mlci, takze
Open Font Library

a povolanejsich se ptam co rikaji po zbeznem prehlednuti na kvalitu :)
RINVIT --- 23:44:39 26.9.2011
BUBBLE: Sectio aurea, říkáš? No, já si tenhle formát nevymyslel, zvolil jsem ho jednoduše podle většiny knih, které mám v knihovně. Jsou to pravda hlavně anglické tituly, ale přijdou mi takové akorát do ruky. Je fakt, že s vnitřní úpravou se na ostrovech často nemažou, ale ten formát jsem z nějakého důvodu začal považovat za standardní.

A s tím písmem se to mělo jednoduše tak, že 11 bodů mi přišlo příliš malé (i ve srovnání s jinými tituly tohohle žánru, který, uznávám, nebývá doménou kvalitní typografie) a 12 bodů na řádku ještě působilo snesitelně.
BUBBLE --- 17:00:13 26.9.2011
RINVIT: no žádná norma na to není, beletristická klasika je nějakých 10 b, tak mě zajímalo proč jsi zvolil víc.
Druhak: stránka 126 x 197? Nebyl by lepší harmonický poměr? 126 : 197 = 0,5634 to je blízko k 3 : 5 = 0,6. Tak už bych to upravil aby to sedělo.
RINVIT --- 16:41:39 26.9.2011
BUBBLE: Chápu, na monitoru to nikdy není ono. Dětská kniha to není, obyčejná fantasy. A dvanáct bodů mi přišlo vzhledem k sazebnímu obrazci optimální. Někdo mi dokonce říkal, že je to malé. Přikládám stránku s ořezy pro posouzení: http://letopisy.vg/strana235.pdf
BUBBLE --- 16:30:31 26.9.2011
RINVIT: podle obrazovky se těžko radí. Podle toho jak to vidim bych se přikláněl spíš k prvnímu obrázku, s tím, že bych minimální word spacing zvýšil na 90. Co mi moc nehraje je že to sázíš 12 b písmem. Má to nějaký speciální důvod (např. dětská knížka)?
RINVIT --- 16:16:23 26.9.2011
Tak posílám výsledky mého dalšího snažení. Nejprve jsem zkusil upravit text dle rad ABBE a ERGOSUM a výsledek byl téměř totožný

[http://letopisy.vg/letopisy4.png]

Upřímně, na pohled to vypadá líp, ale když si to vytisknu, pořád mi v tom něco nehraje a já nevím co. Vím, laserová tiskárna není ofset, ale přece jen. Potom jsem si zkusil pohrát s tím, co předestřel STARE_CASY, a to zas vypadá takto:

[http://letopisy.vg/letopisy3.png]

Musím říct, že ač je druhá varianta děravější, když se to vytiskne, bůhvíproč se mi to čte líp (a kromě toho mi to vrátilo počet stran na původní počet). Nicméně s dírami v řádku "Hospodě v Pustých Luzích..." si nevím rady. Omluvte mou indolenci a prosím o komentáře. Jen úplnost dodávám, že řádek je dlouhý 96 mm, písmo Arno Pro, řez Regular, velikost 12, proklad 5.
RINVIT --- 10:54:32 26.9.2011
Děkuji všem za cenné rady. To, co napsal STARE_CASY, vyjadřuje svým způsobem celé mé dilema v kostce. Já vidím, že v té první ukázce jsou díry, a občas hodně ošklivé (první řádek druhého odstavce). Ale jakkoli druhá ukázka působí uhlazeněji, hned ten první řádek mi přijde velice nahňácaný, jak říká BUBBLE, a celkově se mi to nějak hůř čte. Nemluvě o tom, že tahle úprava odstavcového stylu se projevila zkrácením celé knihy o 4 strany, z čehož nemám pražádnou radost. Takže zkusím si s tím pohrát dle vašich rad a výsledek vám zkusím předložit a požádám o další komentáře.

Obecně moje nejistota pramení z toho, že jsem samouk, a žiju v obavách, že přehlížím něco, co školené oko hned odhalí, a tak se radši ptám. A protože mi na téhle knize velmi záleží, moc si vážím vašich reakcí.
STARE_CASY --- 8:02:55 26.9.2011
ABBE: k ideálním hodnotám - je to samozřejmě do jisté míry věc vkusu, ale zvykl jsem si u mezislovních mezer raději dávat jako základ více než 100 % (v mém případě dle druhu sazby používám 90/110/130 nebo 90/120/150). On je to dáno tím, že InDesign mnohem častěji text zatahuje a pak se slova hodně slévají a hůř se to čte.

V příkladu od RINVIT je to vidět na prvním obrázku, druhý odstavec, řádek začíná "cejí dřevo" a pak v podstatě celá druhá ukázka, kde je v podstatě souvislý šedý blok, který možná hezky vypadá, ale mizerně se čte.

Tohle je ale obecný problém počítačové sazby, která je na rozdíl od staré ruční sazby hodně stažená. Dřív přeci jen nebylo možné mezery stahovat, ale pouze se přidávaly výplně, dnes software ochotně stáhne cokoli. Nejsem zase až tak důsledný staromilec, ale tohle je jedna z věcí, kde si myslím, že volnost staré sazby byla lepší a pokud je to možné, snažím se tomu blížit.

Zbývající hodnoty (meziznakové mezery a poměr znaků) pak také velmi záleží na druhu sazby a pochopitelně šířce sloupce. Když dělám novinovou sazbu odborných textů, kde mám sloupec 5 cm úzký a naopak slova příšerně dlouhá, používám větší rozdíly (tj. 90/110/130, -3/0/3 a 97/100/103) a toleruji (ač nerad) nevyrovnanost řádků, naopak u dlouhých řádků knížní sazby dávám přednost minimálním změnám v proložení znaků a snažím se vyhnout deformacím znaků, takže to pak je 90/120/150, -1/0/1, 100/100/100. Na delším řádku se to pak lépe srovná a text je vyrovnanější a plynulejší.