Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
TYPOGRAFIE / Typoslezina se blíží každým rokem!
BINARY_PARANOIC
[http://i.nyx.cz/files/00/00/07/26/726187_4ca96b71e2e414d1b674.png]
V tomto klubu vítáme jakékoliv teoretické i praktické přispěvky týkající se typografie, odstrašujíci či naopak následováníhodné příklady, odkazy na zdroje kvalitních informací o typografii atd.
Zároveň by měl tento prostor sloužit i jako typografická poradna, pokud si například nebudete jisti správným zápisem data, volbou fontu, rozpaly v logotypu či při sazbě textu. Nebojte se zeptat, rádi odpovíme, budeme-li s to.
Vlastní tvorba typografie se týkající je více než vítána!

Na nástěnce jsou nějaké základní rady a odkazy, jejich seznam je průběžně doplňován a aktualizován.
[ TYPOFOTOGRAFIE / Nevšední a inspirativní typografie ve fotografiích ] / [ Type Design — tvorba autorských písem ] / [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ] / [ Kaligrafie... Krasa rucne malovanych symbolu a pismen ] / [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ] / [ QuarkXPress, InDesign, PageMaker + PDF workflow /Acrobat, Distiller, PitStop atd./ ...zkrátka PrePress ]

Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
SHEALA --- 23:03:35 30.6.2010
STARE_CASY: navic pan psycholog at se bud zacne vyjadrovat cesky, nebo at prestane s tim psychosamanismem... obcas koukam co vsecko vyleze z fakult za magory.
STARE_CASY --- 23:01:12 30.6.2010
TADYTOMAS: v kontextu toho, kdy a jak psací písmo vzniklo je zdůvodňovaní grafologů jeho vhodnosti celkem vtipné. Když se před těmi desítkami let zjednodušil krasopis do víceméně dnešní podoby, nikdo neřešil nějaký typ prožívání, uvolnění, rytmickou pulzaci a další nesmysly, kterými se snaží obhajovat neobhajitelné.

Stejně jako se vyvíjí jazyk, vyvíjí se i písmo. Obojí je díky nám, lidem, kteří jazyk i písmo používáme, živým organismem, který žije svým vlastním symbiotickým životem.

Psací písmo ve své složitosti je určitě zajímavou grafomotorickou pomůckou, ale přeci jen bych u písma preferoval čitelnost a grafomotorická cvičení bych dělal jiná.
SHEALA --- 22:57:24 30.6.2010
TADYTOMAS: pokud bude pismo pro grafologa necitelne, tak grafologove se budou muset preskolit na neco jineho, neni to jedina projektivni psychologicka metoda. Podle meho nazoru je to jeden z mene validnich argumentu.
CATT --- 22:52:59 30.6.2010
TADYTOMAS: jako dítě jsem napojování nenáviděl. nechápal jsem, proč nemůžu napsat háček nad písmenem hned, ale musím počkat několik písmen. přišlo mi to značně nelogické. současná generace žije ve zcela jiném světě - nikoli ve spojitém, ale naopak nespojitém. věřím tomu, že napojování písmen bude dětem činit stále větší potíže.

druhá věc je, že radana lhala o testování písma, jak kdesi přiznala. to celkem nepochopím - buď udělám písmo od stolu a pak nepíšu, že se široce zkoušelo, nebo provedu rozsáhlou studii, navrhnu písmo a pak ho ještě dále testuji.
každopádně písmo se teď bude testovat a můj předpoklad je, že dětem bude velice vyhovovat. potom jsou námitky grafomalogické i grafomanické komory zcela irelevantní. písmo se nedělá pro krásné proporce, elegantní vzhled. písmo je praktická záležitost, musí ho používat pisatelé a číst ho čtenáři. pokud tyto funkce splňuje a ještě navíc ho pisatelé milují, tak je to ideální dorozumívací prostředek.
to je přece stejné, jako bys lovcům mamutů říkal, jak smějí kreslit svá zvířata na stěny, že jenom určitá forma je schválená.
TADYTOMAS --- 22:45:24 30.6.2010
BINARY_PARANOIC: to si rozhodně nemyslím. čitelnost je samozřejmě důležitá, ale v tomto případě to nemůžeš vnímat jako grafický designér. není to přeci běžný typografický problém.

já se ztotožňuji s tímto:
Jednoduše řečeno: nejde jen o to, jaké vnější formy budou děti při výuce psaní vytvářet, ale jakým pohybem k nim dospějí, potažmo jaký typ prožívání bude psací výkon provázet (např. uvolnění, prostorovost, anebo křečovitost, sevření). Z grafologického (výrazového) pohledu je tedy žádoucí, aby školní předloha umožňovala (po automatizaci pohybu) jeho plynulost, návaznost a pružnost, rytmickou pulzaci, jeho rozvinutí do jemné motoriky, též aby její tvary byly proporcionálně vyvážené, oblé, jednoduše proveditelné a aby umožňovaly pisateli (po nabytí zručnosti a obratnosti v procesu psaní) rozmanitou variabilitu – případné zjednodušení či přetvoření v osobité tvary a doplnění o individuální formy nebo propojení písmen. Z těchto kvalit má Comenia Script jen oblost a relativní (tvarovou, nikoliv pohybovou) jednoduchost. Vzhledově je sice nesložité, psací pohyb však zejména kvůli oddělování písmen provází neustálé přerušování, zastavování a opětovné rozjíždění, což vyžaduje jednostrannou koncentraci na detail a náročnější orientaci v prostoru.

zdroj: www.grafologickakomora.cz/files/Comenia-psychologievyrazu.pdf
CRS1138 --- 15:24:20 30.6.2010
SHADOWALKER: ma otazka nicmene neznela, zda-li jsi schopna, ale jestli to v praxi pouzivas. a vicemene jde o to, ze i to co ucili nas, je z pohledu toho, co ucili nase prarodice neco uplne jineho.
SHADOWALKER --- 13:50:38 30.6.2010
CRS1138: Jsem schopna psát tak jak jsem se to naučila v první třídě (ač to nepoužívám). Je to dáno tím, že jsem v devíti letech odcestovala a na západě měli s mým "psacím" písmem problémy. Opakovaně jsem dostala špatnou známku kvůli písmenu "z", které se tam prostě tak jak jsem byla zvyklá já nepsalo a učitelky ho četly jako "s". Po půl roce jsem už byla dostatečně zpruzená na to abych začala psát strojovým písmem. Ze začátku to bylo šíleně pomalé, ale časem jsem si zvykla.
CATT --- 18:43:01 29.6.2010
REEFER: snažíme se psát rychleji a efektivněji, tím trpí zdobnost a napojování. to přece je vývoj.
REEFER --- 18:21:04 29.6.2010
nojo, jenze to neni vyvoj. to se rikalo, kdyz pri zavadeni psacich stroju chteli zrusit minusky - nakonec to odnesly jenom minuskovy cislice :) nastesti
CRS1138 --- 12:30:47 29.6.2010
REEFER: tak ono hlavne to co nas ucili ve skolach uz melo malo co spolecnyho s krasopisem (a tak se opravdu jmenoval predmet), ktery se ucili nase babicky a dedove.

Vyvoj nezastavime :)