Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
XCHAOS
Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 11:56:20 24.1.2015
JAZZZ: jayliving byl myslím definovaný dávno před jaywalking (trestná potulka a zahálka a tak... paradoxně v té či oné podobě až do roku 1989). "jaythinking" je ale dost aktuální (třeba na NYXu je snadné se dopustit thinkrimu proti zdejšímu většinovému diskurzu, na skutečných sociálních sítích se pak většinou autocenzuruješ, abys nepřišel o followery...)
JAZZZ --- 11:01:34 24.1.2015
XCHAOS: jaywalking - jeden z prvních zločinů vymyšlených na korporátní objednávku. jaythinking a jayliving přijdou až v roce 2084 :)
XCHAOS --- 19:14:10 22.1.2015
doneslo se ke mě:
The forgotten history of how automakers invented the crime of "jaywalking" - Vox
http://www.vox.com/2015/1/15/7551873/jaywalking-history

...a z jiných zdrojů:
7 Cities That Are Starting To Go Car-Free | Co.Exist | ideas + impact
http://www.fastcoexist.com/3040634/7-cities-that-are-starting-to-go-car-free

přitom ale uznávámm, že teď v zimě (navzdory cyklopluhům :) se mě nijak zvlášť jezdit po Praze nechce, ani na místa, kde to je zdaleka nejefektivnější i proti MHD. nejde jen o zimu.. ale i o to, že je brzo tma a tak...
XCHAOS --- 21:10:40 20.1.2015
XCHAOS --- 16:35:24 20.1.2015
KEIKIN: myslím, že oni si tam právě ale mezi sebou jezdí jak chtějí, že to je část toho kouzla (od každého ke každému je možné zvolit přímou cestu, s možností minimální kolize). každopádně já nemyslím, že města jde nějak spasit nějakým jiným geometrickým uspořádáním, nebo tak. to si mysleli architekti tak zhruba v 19.století... jenže ukazuje se, že víceméně náhodná/chaotická/organická síť křivolakých středověkých uliček většinou umožňuje kratší cestu, než nějaká obludná symetrická geometrie...
KEIKIN --- 11:08:38 20.1.2015
XCHAOS: Tak ono je to mnou myšleno jako jedna část města (čtvrť). Není to rozhodně vtip. Místo chatrčí si představ obytné domy. Patrová zástavba není špatně, to jsem snad nepsal. Co se týče aut, tak ty bych pustil jen na okruh, který by spojoval kruhově ty činžáky. Do centra by pak mohla vést jen jedna úlopříčka pro zásobování a nutné případy. Ostatní cesty jen pro pěší, cyklista atd.
XCHAOS --- 11:01:23 20.1.2015
KEIKIN: ještě k tomu obrázku: sorry, ale v tomhle klubu je to spíš vtip. na fotce je především.. vesice! možná idylická a utopická, ale rozhodně vesnice, ne město. možná by to splnilo kritéria počtu obyvatel, která evropská města měla někdy ve středověku... pravda, možná počtem obyvatel v těch chýších se to blíží našim "činžákům", spíše než "rodinným domům", ale pořád je to jasná vesnice.

prohlašuješ, že město (ulice, patrová zástavba, apod.) je špatně a chceš to nahradit... obrovskou vesnicí :)

jinak vtipné mi přijde, že tahle vize by se mohla paradoxně líbit fanouškům aut (na fotce jich dokonce pár je, pokud se dobře dívám), protože nabízí _zcela_ neregulovanou automobilovou dopravu ("ulice" je prostě všude) :-)) každopádně za mě dejme-tomu-utopická vesnice - moc estetické to teda není, funkční diskutabilně.. no pokud tam třeba naženou nějaké stádo, na to prostranství, nebo tak - ale město fakt ne.
KEIKIN --- 10:20:57 20.1.2015
XCHAOS: soběstačné ve službách. že např. rodiny s dětmi musí cestovat do jiných částí. Já tohle nepochopím, já měl dycky za to, že třeba na PRaze 10 je všechno a vlastně do centra nemusíš :-)
XCHAOS --- 10:16:06 20.1.2015
KEIKIN: soběstačné v čem? :-) tohle mi přijde spíš jako vtip. v centru jsou dnes luxusní služby pro zlomek populace, stále více lidí stejně šetří nebo prostě dojíždí auty nakupovat ve velkém do supermarketů (i když díky nákladům na benzín fakticky neušetří, tak to dělají třeba kvůli časové úspoře - aby nemuseli nákupy řešit každý den). jediná šance je, že se do centra budou sestěhovávat spíš lidi, kteří chtějí žít spíše městským než příměstským životním stylem, ale o nějaké soběstačnosti nemá smysl mluvit, město je především silně nesoběstačné jako celek, ve všem - vodou a energií počínaje, a stejně tak vším ostatním. město je místo směny s ostatními, ne místo soběstačnosti, to je prostě fakt. soběstačnost, pokud vůbec, tak souvisí s nižší hustotou populace.

s dojížděním za prací je to ve městě vůbec zajímavé: díky internetu lze téměř vše dělat z domova, na to ale společnost není zařízená, takže spíš workspace sharing, ten ale většinou stejně sklouzne do podoby firem. já se třeba snažil poskytovat služby v místě kde bydlím, ale fakticky někteří kolegové dojíždí přes půl Prahy, protože to tak chtějí, a co já s tím?
XCHAOS --- 9:56:44 20.1.2015
Strange Visions of the Hyper-Congested Megacities of the Future | WIRED
http://www.wired.com/2015/01/marcus-lyon-exodus/