Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
XCHAOS
Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 0:47:16 27.10.2017
KEIKIN --- 10:37:42 24.10.2017
Líbí se mi tento koncept:
Klíčenka – Kolínská Chytrá koíčenka
http://chytraklicenka.cz/
XCHAOS --- 14:06:36 23.10.2017
TLOUDEV:
LINKOS: tohle je část problému.

Zatím jsme u toho, že část věcí je prostě prvoplánový tunel. Nikdo to nepotřebuje, nic na tom nezávisí, tudíž ani není třeba řešit, že se to rozbije a nebude to zdokumentované, apod. Zatím jde o to, že je to pitomost, za kterou se někomu zaplatí.
KEIKIN --- 9:27:34 23.10.2017
TLOUDEV: chápu tvé obavy a část z toho sdílím. Přílišná závislost na jeden segment je risk. Lidstvo je úspěšné díky tomu, že se dokáže přizpůsobit aktuální situaci. Každopádně to slovo smart neznamená jen připojení k internetu a elektrice. Taková LAN křižovatka v případě výpadku proudu ze sítě může být nápájena bateriemi. Nebo v Izraeli už vymysleli získávat eletriku z průjezdu vozidel po silnici (na základě fyzikálních zákonů). Za mně: vymýšlet dál řešení založené nma elektrice, ale současně budovat záložní systémy pro případy výpoadku. Smart řešení by mělo být multioborové ne jen IT onanie.
LINKOS --- 10:02:54 22.10.2017
TLOUDEV: undo reseni jsou dopravni znavky a blikajici oranzova. Myslis ze "smart" rizeni dopravy vyviji jeden clovek a nikdo jiny tomu nerozumi? Ale no tak...
LINKOS --- 9:58:44 22.10.2017
TLOUDEV: jenze ten cistic pobezi jen kdyz tam nekdo bude zrovna slapat a ne kdyz ty zrovna ted potrebujes botky ocistit,
TLOUDEV --- 9:10:40 22.10.2017
LINKOS: apropos: ona decentralizace a z ni plynouci vypadky (ac mam dojem, ze jejich pricina zde je uplne jina, ale to je na delsi diskusi nekde jinde) je uplne jine tema, nez co jsem se snazil naznacit. vy tu probirate temata, jako napr. automatizacve rizeni dopravy. ted to vem z pohledu, ze vybudujes takovy system, prejdes na nej, a ten system ti nasledne zkolabuje. z libovolne priciny. at uz vypadek proudu, nebo zasahem IT 'odbornika'... jde mi o jedinou vec: zda tato reseni maji moznost 'undo', tedy navraceni se k poslednimu funkcnimu stavu. mam dojem, ze tohle docela lide opomijeji, at uz se jedna o sw vyvojare (ve vztahu k uzivateli, samo ze pro sve ucely ma kazdy svuj revizni system), nebo o mobilni telefony (jak dlouho probihalo testovani zdravotni nezavadnosti mobilu? nijak, ze? a zkus dnes rict, ze je jejich elektromagneticke pole zdravotne zavadne - myslis, ze je nekdo vypne?) a mimochodem, jsem zvedav, az jednou zemre vyvojar nejakeho toho 'smart' reseni dopravy, jak dlouho bude tento system jeste funkcni? pobezi 'samospadem', nebo se v nem nekdo dalsi vyzna? tyhle otazky jsou mozna predcasne, ale je dobre je mit pri navrzich na pameti. a mam leckdy dojem, ze nektere projekty dotovane verejnym rozpoctem jsou sice hrozne 'smart', ale vubec neresi jine stavy, nez funkcni v idealni podobe. mysli si, ze se nejedna o podnetny prispevek, ale Memento Mori...
TLOUDEV --- 8:54:25 22.10.2017
LINKOS: tak sorry. me jde o to, ze zkratka veskere tyhle 'smart' vychytavky maji jednoho spolecneho jmenovatele, a tedy ubirat se timto smerem je z meho pohledu slepa cesta. dovedl bych si predstavit smart reseni zalozena ciste na mechanice (napr. cistic bot pohaneny pasem z opodal stojiciho fitka)... a neber to zle, svet totiz patri magorum.
LINKOS --- 8:13:54 22.10.2017
TLOUDEV: ehm,nemuzou za vypadky energie na severu snahy decentralizovat sit v nemecku za pomoci vetrniku? Prenosova soustava s tim ma problemy. Jinak dekuji za plodny prispevek zacinajici "ste magori"...
TLOUDEV --- 19:46:03 21.10.2017
jste magori. lidsky faktor to stejnak neodstrani, a popravde, odstraneni lidskeho faktoru je to posledni, co bych od zivota chtel. ale veskere tyhle technologie budou ve finale CENTRALIZOVANE, neb bude zavisle na dodavce elektricke energie. tady u nas na severu je bezna situace, kdy proud na pul dne vypadne. pokud je 'smart' pouze nadstavba, pak OK, ale pokud je situace 'optimalizovana' pro smart, pak vypadek muze mit kriticke nasledky. IMHO ma byt veskere smart reseni daleko nad vrstvou obycejneho 'lidskeho' faktoru.