Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
XCHAOS
V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
[ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 11:32:07 31.3.2015
zajímavé: The landing was challenging and delayed not only because of strong winds but also because of the intense traffic of Chongqing International Airport

nakolik by se solární letadla mohla mísit s běžným provozem, to je zajímavá otázka... (já sázel na to, že díky menší hlučnosti by mohla mířit na menší regionální letiště...)
XCHAOS --- 20:54:28 30.3.2015
Dnešní graf spotřeby a výroby elektřiny na palubě Solar Impulse 2 (čísla vpravo ukazují pouze momentální spotřebu na zemi po přistání, samotného průběhu grafu se IMHO nijak netýkají)
[http://pbs.twimg.com/media/CBXLInsWUAA4-0J.png:large]

pokud se to srovná s grafem letové hladiny (ten bych musel nalinkovat jako screenshot - je to nějaký javascript, ne obrázek), tak je dobře vidět, že SI2 letěl během dobíjení baterií vodorovně, ale když se baterie plně dobily, tak začal dál stoupat až do výšky 8500m: solární letadlo s bez celonoční výdrže by asi mělo dvě strategie: buď dále nestoupat, ale letět rychleji, a nebo (pokud by mělo přetalkovou kabinu) dál stoupat a akumulovat energii ze solárních panelů do gravitačního potenciálu.

během období viditelného poklesu dobíjení baterií v čase lze v čase 9:46 až 10:56 (nevím jaké časové pásmo, start byl před půlnocí), tedy během 1 hodiny, pozorovat stoupání z ~25000 stop do ~29500 stop, tedy o 4500 stop, tedy o 1500m. Tedy ve výšce mezi 7500 a 8000m SI2 dokázal (místo akumulace přebytečné energie) stoupat o 1500m za 4200 sekund (tedy o něco rychleji, než 0.3m/sec). závratná stoupavost to není, ale z grafu vyplývá, že je velmi podobné, jako počáteční stoupání po startu na baterie (asi 3000 stop za hodinu) (navíc v druhé půlce toho "solárního stoupání" SI2 stoupal ještě strměji, než ráno... možná tam byla současně i termika? samozřejmě ze dvou grafů nejde vyčíst všechno...)
XCHAOS --- 10:20:31 30.3.2015
tak zase letíme - už jsou na půl cesty dnešního přeletu (přes 1300 km, z Barmy do Číny)
Solar Impulse RTW - 5th Leg from Mandalay to Chongqing
http://www.solarimpulse.com/widget-aircraft
XCHAOS --- 19:33:53 27.3.2015
BURAN: ve formulaci? :-) asi bude někde mezi, no. (nevidím důvod k takovému slovíčkaření)
BURAN --- 19:19:14 27.3.2015
XCHAOS: a k tomu rozpeti - jiste vis, ze jeden z tech Boeingu ma vetsi rozpeti nez ten druhy Boeing. Takze kdyz jeden zdroj uvadi "rozpeti vetsi nez 737" a druhy zdroj uvadi "rozpeti srovnatelne s 767", kde ze je ta neshoda? :)
XCHAOS --- 19:02:35 27.3.2015
A bigger, better electric plane is under development
http://www.gizmag.com/elektro-e6-electric-passenger-plane/27967/
The key calculation is that 10 percent of the E6's power needs must be met by on-board solar power
XCHAOS --- 19:00:22 27.3.2015
BURAN: vydrží to celou noc ve výšce 30 km.. tam je hustota vzduchu oproti 21 km ještě výrazně nižší... resp. i kdyby během noci plachtil dolů, tak stejně musí během dne opět do těch 30 km vystoupat.

to je naprosto odlišný úkol proti přeletům za denního světla. ale samozřejmě uvidíme, co přijde dál....
BURAN --- 18:44:16 27.3.2015
XCHAOS: proc se to, ze to neuveze 40 lidi, nepocita jako rozdil? me to prijde jako rozdil zasadni :D
XCHAOS --- 18:24:49 27.3.2015
BURAN: the final V-shaped design of Facebook’s internet drone will have a mass less than a small car but wingspan larger than a Boing 737

Facebook's Internet Drones, and Everything Else You Missed Yesterday
http://gizmodo.com/facebooks-internet-laser-drones-and-everything-you-mis-1693929396

ovšem Techcrunch tvrdí: Codenamed Aquila, the drone has a wingspan comparable to a Boeing 767 yet uses lightweight materials that allow it to weigh less than a car. takže se nemůžou shodnout jako _který_ Boeing to bude mít rozpětí :-)
Facebook’s Aquila Drone Will Beam Down Internet Access With Lasers | TechCrunch
http://techcrunch.com/2015/03/26/facebooks-aquila-drone-will-beam-down-internet-access-with-lasers/

Každopádně tvar je to zajímavý, zase něco nového:
[https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2015/03/drones-master675.jpg?w=675&h=576]

Letová hladina je taky zajímavá - až 90000 stop, tzn. těch 30 km. Tzn. bude to muset mít dost baterií, aby to v takové výšce vydrželo přes noc... takže máme tu 2 rozdíly proti "chaosoplánu" (kromě toho, že neuvezou na palubě 40 baťůžkářů co letí meditovat do Indie či Barmy): 1) vydrží celou noc (3 měsíce v kuse) 2) bude létat o 10 km výše.
BURAN --- 14:34:59 27.3.2015
Massive Internet Drones of Facebook Could Bring Internet To 5 Billion People
http://fossbytes.com/massive-internet-drones-of-facebook-could-bring-internet-to-5-billion-people/