Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut)
XCHAOS
V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
[ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 14:54:17 29.6.2013
bez pořádných baterií nikdo solární letadlo do výšky nedostane...
[ ANDY_WARHOL @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
XCHAOS --- 14:50:26 29.6.2013
REDGUY: no nevím.... žádný z konceptů, které jsme rozebírali, např. neměl řídítka :-) takže ta podobnost je tam minimální. jaký problém bude s přívěsem, to ještě nevím, ale min. jsem viděl, že to tak vozí ostatní, tak to chci zkusit.

vyrazit hodlám cca 9.července... na tom kole ještě pořád zbývá pár dodělávek/repasů.

začíná to tu být offtopic. o solárním kole budu psát víc jinam (včetně fotek). ale rád bych na něm dojel do té Voghery do Itálie, kde bude ponikat první zkušební lety se Sunseekerem Duo Eric Raymond... uvidím, jestli budu mít štěstí a najdu, kde to tam je...
REDGUY --- 14:25:58 29.6.2013
XCHAOS: Narazim na to, ze je to pekna shoda okolnosti. Ze presne ty veci, ktery jsi ignoroval pro letadla s rozpetim dve ste metru ve vysce 20 km a rychlost 300 km/h te dokazaly kousnout i nula metru nad zemi na kole s "rozpetim" pul metru v rychlosti 15km/h 8)) Ted otazka jestli si z z toho vezmes nejake pouceni...

plán je ujet tohle léto 5000 km no tak to abys pomalu vyrazil 8)
XCHAOS --- 14:09:21 29.6.2013
REDGUY: vzhledem k tomu, že jsem teoretizoval o chování letounů s rozpětím okolo 200 metrů v letové hladině nad 20 km a ne o chování FV panelu přidělaného na předním kole, tak nevím přesně, na co narážíš.

(mimochodem: s menším 40W čtvercovým panelem vepředy by to nejspíš v pohodě jezdilo, a vzadu byly problémy minimální, stačilo by tam nejspíš nahradit zohýbaný plech jednou duralovou příčkou a dalo se to... ale já jsem maximalista a už jsem si koupil tyhle dva... nicméně přidělání toho panelu jsem si prostě chtěl stejně vyzkoušet, protože některé věci nejsou ani jednoznačně možné, ani jednoznačně nemožné: třeba už jen odlišný úhel osy zatáčení předního kola by to chování taky změnil, apod.)

solárního létání se na tom kole týká jen to, že je to sešroubovaná duralová konstrukce, takže budu mít představu, jestli se rozpadne dřív, než zbytek kola (plán je ujet tohle léto 5000 km... no ale ještě uvidíme...)... a když se nerozpadne, tak stejně budu vidět, kde a jak se mi to zohýbalo, rozšmajdalo, apod. víceméně metr toho profilu váží asi 0.5 kg a konstrukce co jsem sešrouboval mi zatím přijde jako docela overkill... a uplně už vidím duralovou kostru toho testovacího solárního ekranoplánu... z těhle nebo podobných profilů :-) už začínám u toho ekranoplánu pošilhávat po kompromisech (typu že se bude hodinu nabíjet na břehu a půhodinu pak lítat nad hladinou...)

co se létání týče, tak by se mi fakt líbily plastový FV panely polepený už pospojovanými křemíkovými články, ale bez těch hliníkových rámů - tedy tak, že bych si to přímo přichytil na svojí duralovou konstrukci, ale současně neřešil to letování článků, které je dost náročné. v podstatě pro experimntování na modelech letadlech by bylo nejzajímavější, kdyby se prodávaly třeba 2m "pruhy" bez rámu, už zapojené, a připravené na montáž na vlastní konstrukci.
REDGUY --- 13:52:51 29.6.2013
XCHAOS: Wow, respekt. Ocenuju ze jsi konecne zacal neco praktickyho delat.

slepá ulička [...] Problém byl, že přední panel při nižších rychlostech strašně destabilizoval řízení a navíc konstrukce byla poddimenzovaná - a zaroven mi prijde vtipny, ze problemy na ktere jsi narazil presne odpovidaji tomu, co jsme (mj) kritizovali na tvych "vizich" 8)))
XCHAOS --- 15:29:24 28.6.2013
Trochu offtopic... dneska jsem nakoupil hromadu duralových profilů ve Feroně... sice to zatím není na chaosoplán, ale jen na chaocykl.. ale víceméně... evoluce budoucích ultralehkých chaohybů tím byla zahájena :-)
XCHAOS --- 15:08:13 27.6.2013
APRIL 6, 2013 - amíci pod vlivem aktuálního přeletu Solar Impulse opakují úvahy, o kterých jsme se na NYXu hádali předchozí dva roky. pokud umíte anglicky, bude vám obsah článku velmi povědomý :-)
Solar planes are cool, but they’re not the future of flight | Empirical Zeal
http://www.empiricalzeal.com/2013/04/06/solar-planes-are-cool-but-theyre-not-the-future-of-flight/

...jinak já teď razím do Ferony nakupovat dural :-) (na přívěs za kolo.. ne na letadlo)
XCHAOS --- 13:27:23 26.6.2013
Voghera v Itálii je shodou okolností víceméně přesně na trase, kterou se chci vydat na svém solárím kole dál na jih... že bych se tam stavil podívat? :-)
Sunseeker Duo Makes Maiden Test Glide
http://blog.cafefoundation.org/?p=7897
XCHAOS --- 21:45:26 25.6.2013
Dvoumístný Sunseeker Duo absolvoval prvních 7 testovacích letů (zatím bezmotorových)
Sunseeker Duo: World’s Fastest Solar-Powered Two-Seater Plane Completes First Test Flight | Inhabitat - Sustainable Design Innovation, Eco Architecture, Green Building
http://inhabitat.com/...est-solar-powered-two-seater-plane-successfully-completes-first-test-flight/