Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut)
XCHAOS
V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
[ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 18:33:28 28.10.2016
dobře, na vodík se dá elektricky létat o něco rychleji:
:: OSEL.CZ :: - Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km
http://www.osel.cz/9024-ctyrsedadlove-letadlo-na-palivove-clanky-s-doletem-1500-km.html

zajímavé číslo obecně: Výkon motoru při cestovní rychlosti 140 km/h 26 kW

(čísla v článku výše nejsou moc překvapivá a navíc jde o přestavbu rekordního bateriového elektrického letadla na vodík... stejně je ale na těch 26 kW hezky vidět, jak může být létání úsporné, protože třeba z auta s 40 kW motorem a celkem dobrým Cx máte už hodně velký problém těch 140 km/h vyždímat...)

Solární verze tohohle by tedy potřebovala plochu křídla kolem 100m2 (stejně by ale při tom výkonu nelétala takhle rychle, protože byměla za se větší odpor). Při 4x menším výkonu by pořád mělo být možné letět cca 2x pomaleji, tedy při cca 7 kW by mělo se stejným L/D poměrem designu letadla jít pořád letět kolem 70 km/h (ale současně je nutné taky úměrně snížit plošné zatížení křídla, což snižuje bezpečnost a zvyšuje nároky na počasí...)
XCHAOS --- 18:06:32 28.10.2016
XCHAOS --- 23:56:51 25.10.2016
JAZZZ: tak nejsi první, kdo tohleto říká. obecně buď uvažuješ v kategoriích technologického nomádství - tedy směřuješ energeticky autonomně mimo civilizaci, ale současně s ní zůstáváš propojený na informační úrovni - a nebo uvažuješ v kategoriích setrvání v civilizační infrastrukuře. nejde tam zdaleka jen o peníze, protože autonomie má strategický význam (dokonce i ve vojenském smyslu, a to myslím naprosto bez debaty...).

já trolluju proti vodíkové ekonomice jako "totálnímu konceptu" - tedy nějaké představě, že vodík pokryje všechny budoucí potřeby mobilních energetických aplikací a cokoliv jiného je ztráta času. Ale rozhodně bych neztrácel čas polemizovat s někým, kdo si hraje s konkrétními vodíkovými letadly, auty, apod. - ok, měl bych trochu pochybnosti, až ty nádrže dosáhnou určité velikosti, jestli je to bezpečné, ale to lze mít u lithiových baterií nebo obecně čehokoliv, co potenciálně může spadnout někomu z nebe na hlavu.

že elektroskůtry nerekuperují, je samozřejmě konstrukční chyba, v klubu [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] se vede flamewar, jak moc je to snadné nebo těžké a btw, o rekuperaci energie otáčení vrtule při klesání uvažují i konstruktéři elektrických letadel (!)

já bych jen uvedl, že solární letadla netlačím jako "totální koncept", který by měl nahradit všechny ostatní formy dopravy - sice mám určité pochybnosti, jestli rychlost bude i za 100 let tak in, jestli třeba lidi nepřejdou k nějakému spíše meditativnímu stylu života "na cestě", místo dnešních rychlých přesunů a návratů do míst zajišťující jistotu.. náznaky tohohle existují, ale fakt je to těžký říct.

pokud budou solární dopravní letadla reálná, tak jsem tu provedl výpočet, že nějaké to procento (už nevím jaké) trhu by znamenalo něco, jako že každý Evropan si jednou za život udělá cestu na dovolenou solárním letadlem (např. skrz stratosféru, což je sám o sobě zážitek). a můj hlavní argument je "podívej, jaké jiné kraviny lidi dělají" - stratosférický let je přitom nejbližší aproximace letu do kosmu, jakou kdokoliv z nás může zažít, a solární stratosférický let se velmi snadno může ukázat jako nejlevnější varianta. A teď si vezmi, jaké miliardy se investují do vysloveně PITOMÝCH způsobů zábavy, a očekává se přitom návratnost...

stačí se osvobodit od toho, že nějaký koncept má být totálním řešením pro všechny situace a připustit existenci obchodních modelů, které si vystačí s jednotkami procent trhu. no a že to zaujme víc lidí, nebo že se objeví aplikace, které dříve nikdo nečekal, to už je jen bonus (proč by solární drony ve stratosféře měl používat jen Facebook a ne třeba nějací regionální internetoví operátoři, jako kombinaci doplňkového pokrytí s určitou formou přilákání pozornosti a publicity a získání prestiže?)
JAZZZ --- 22:57:46 25.10.2016
XCHAOS: pekny video a typek umi dobre litat. co z toho ale plyne? ma opravdu smysl lepit PV panely na letadlo a silne tomu podrizovat jeho konstrukci a usecase, nebo radsi v dobe peaku produkce renewable energy elektrolyzou vyrabet vodik a tim napajet ten elektromotor pomoci palivovych clanku?
http://www.siemens.com/press/en/feature/2015/corporate/2015-03-electromotor.php?content[]=Corp

u toho kola mi jeste prijde docela rozumne sebou ty panely tahat. kolo je lehke a i maly panel doda vyznamne mnozstvi energie pro jeho pohon pricemz muzes kempit kdekoli. nezavislost na pevne pozemni infrastrukture je tu velka vyhoda.

oproti tomu letadlo muze pristavat jen na danych mistech, kde neni problem mit k dispozici tankovani vodiku a hekatry povinne prazdne louky kolem pokryt temi PV panely.

cele je to o tom "ma smysl sebou ten panel tahat"? napriklad ani elektroskutry dnes nerekuperuji, ale auta nad pul tuny uz vetsinou jo a u popelarskych aut (jo i ta uz jezdi na baterky) je to povinnost. s PV panely to vidim podobne, jen v opacnem gardu. ale na spionazni ehm tedy pardon wifi roznasejici dron je to idealni :)
XCHAOS --- 22:35:52 25.10.2016
XCHAOS --- 22:10:37 6.10.2016
tak stavitelé prvního solárního letadla, které bude vozit platící cestující do stratosféry, mají aspoň na hangár
SolarStratos is establishing its operational base at the Payerne Aeropole in Switzerland – SolarStratos
http://www.solarstratos.com/...blishing-its-operational-base-at-the-payerne-aeropole-in-switzerland/
XCHAOS --- 13:28:22 5.10.2016
(Ukradnuto z kosmo.cz, debaty o Muskově MCT/IST, kde tomu někteří nechtějí uvěřit. S tématem škálovatelnosti letadel (včetně solární letadel) to souvisí docela zajímavě)

Mega humpolácké porovnání - Škoda 120 vs Karosa B 731:

Škoda 120 - 880 kg / 4 pasažéři = 220 kg/pasažér
Karosa 731 B - 10500 kg / 94 pasažérů = 112 kg/pasažér
XCHAOS --- 18:24:52 6.9.2016
OMNIHASH: taky jsem o tom přemýšlel :-) jak by sis to představoval ty? (teda když opomineme trapnou možnost, že je to třeba "nemožné"...)

jinak jsem rád, že si se ozval, protože jen tak mimochodem, je to výborná příležitost pro "omnivzducholoď" - pokud se bude v té výšce 25 km držet trvale, nemělo by vadit, že bude např. obří, vyrobená energie by stačila pro provoz (luxus pro ubytované, motorické udržování +/- na místě...)
OMNIHASH --- 15:38:42 6.9.2016
XCHAOS: cwe a jak si představuješ takový přistání letadla na vzducholodi ve stratoféře?
XCHAOS --- 12:34:09 6.9.2016
Launches of @Aerocene at White Sands Dunes, 2015
[https://pbs.twimg.com/media/CYhipn5WcAAXz1g.jpg:large]