Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
JÓGA
FRANCIMOR
Všechny druhy jógy... Názory, rady, zkušenosti. Na HOME jsou zajímavé linky.
Osm (aštanga / radža) částí jógy: - rozvíjejme diskuzi a rozšiřujme si navzájem obzory :)
KořenyPlody“ / Samyama
1. jama - 5 etických principů v jednání vůči vnějšímu světu (ahimsá - neubližování, nenásilí * satja - pravdivost, pravdomluvnost * astéja - nekradení, neprahnutí * brahmačarja - smyslová zdrženlivost, nevášnivost, schopnost neplýtvat energií * aparigraha - nehromadění, neulpívání)
2. nijama - 5 etických principů v jednání vůči sobě (sauča - čistota těla i mysli * tapas - vytrvalost, sebekázeň a disciplína ve vlastní jógové praxi * santóša - spokojenost * svádhjája - sebepoznání, studium svatých písem * íšvara pranidhána - nalezení vyššího životního smyslu, dobrovolné podřizování se vyšším zákonům, poznávání osobního/univerzálního Boha)
3. ásány - cvičení jogových pozic
4. pránajáma - práce s vnitřní energií pomocí dechových technik
5. pratjáhára - stažení smyslů od vnějších objektů, umožňuje utišení a ovládnutí mysli
6. dhárana - koncentrace mysli
7. dhjána - meditace
8. samádhi - splynutí s universem, trvalé poznání Já >> stav Sat-Čit-Ánanda (čisté a absolutní jsoucí (sat) vědomí (čit) blaženosti (ánanda)) / džívamukta (osvobozený za živa) / kaivalya / nirvána / dobrýjeto ;)


Manuál: Yoga Sutras of Patanjali (EN) vč. překladu jednotlivých slov ze sanskrtu a výkladu a odkazů na související texty o jógové psychologii a filozofii :: (EN) PDF verze bez komentáře :: Pataňdžaliho Jógasůtry (CZ, bez komentářů a prolinkování :-( ) Další základní texty

Podložky a pomůcky na cvičení, aneb smrt ásánám na karimatkách, kobercích a podobných zrůdnostech ;)
Malý přehled možností, kde se věnovat józe - ásány i meditace. Sledujte také YogaPoint a Jóga žurnál.
Pokud chcete doporučit někoho dalšího, uveďte odkaz do klubu se slůvkem "záhlaví", rádi přidáme.
Nejbližší akce, workshopy, kurzy...

aktualizace: 8.2.2012
(přidání na vyžádání)

30.3.-1.4. Ostravský jarní víkendový jógový a taneční festival.
Praha
Belayoga-Praha, Řevnice NOVÉ
Akasha NOVÉ
ashtanga.cz - Dalibor Štedronský, ashtanga vinyasa
ashtangajoga.cz - ashtanga vinyasa
budhistické Centrum Lotus - ashtanga vinyasa, hatha, kundalini
Cocoon NOVÉ
Energy Studio - Václav Krejčík
Jóga Centrum Rubeška - hatha, iyengar, vinyasa flow, gravid, ...
Klub kondiční gymnastiky jógy - hatha
Lenka Kýrová - dynamická, ashtanga vinyasa
Lenka Nezvalová - vinyasa flow
Lucie Königová - vinyasa flow, jógová terapie
MUDr. Marcela Mikešová - iyengar, jógová terapie
Milena Raková - iyengar
Pavel Hub - ashtanga vinyasa
Prague Yoga - vinyasa flow, iyengar, viniyoga, yin yoga, 1 on 1
Studio Kairos - tradiční joga, krija joga a tantra
Garuda Centrum - Celoroční kurzy klasické jógy, čchen taiči a sebeobrany - Praha 2
vinyasayoga.cz - ashtanga vinyasa a vinyasa flow
YogaJoga - Helena Kubrychtová Bártová - iyengar
YogaMe NOVÉ
Yoga Space - ashtanga vinyasa, hatha, vinyasa flow
Brno
Gitanandajoga.cz
MUDr. Jan Černý - iyengar (tel. Botanicka - tu se cvici: 541 223 764, tel. ordinace: 547 221 304)
Ostrava
Centrum Lotos - iyengar, pro ženy, gravid, po porodu
Pranava Jóga Centrum NOVÉ
Bikram Yoga Ostrava - ehm ;) NOVÉ
Pardubice
Láďa Lebeda
Plzeň
Škola jógy pro každý den - iyengar, hatha
Prostějov
Jógaklub Prostějov - iyengar, hatha
Severní Čechy
Jóga Hlavice (u LBC) - iyengar, retreaty, pronájem pro vlastní akce
Jóga Namaste Chomutov - ashtanga vinyasa, vinyasa flow
Petr Něměček - iyengar
Jižní Čechy
MUDr. Michaela Klos - vivékananda
Frýdek - Místek
Karakal - hatha
Celorepublikově
Jóga v denním životě - hatha, bhakti, džnána
Jiří Vacek a přátelé - džnána, meditace, retreaty
Sahadža jóga (Nirmalá Déví) - kundalini
Světoběžníci NOVÉ
Matej Jurenka




Související kluby: [ AYP ‒ pokročilé jógové techniky ‒ aplikovaná duchovní věda ] :: [ MEDITACE ] :: [ poweryoga ] :: [ Zenové příběhy ] :: Koány a zenové příběhy
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
TADEAS --- 23:18:38 16.1.2017
YMLADRIS: prechazet na dostatecne mekke podlozce mezi pozici ditete (s rukama co mozna nejdal vepredu pred telem a v co mozna nejstabilnejsim kontaktu s podlozkou) a pozici na vsech ctyrech. s kazdym nadechem jdes na vsechny ctyri, s kazdym vydechem se vracis zpet do pozice ditete. s nadechem se prodlouzit (vytvorit co mozna nejvetsi, jeste ale pohodlnou vzdalenost) od krize k mistu, kde lebka navazuje na pater. s vydechem do pozice ditete uvolnit tohle prodlouzeni patere a nechat celo volne jit na/smerem k podlozce. s kazdym nadechem a vydechem vytvaret co mozna nejvetsi prostor mezi jednotlivyma zakladama prstu na rukou a stabilizovat kontakt dlane s podlozkou. s kazdym nadechem na vsechny ctyri jemne povolit lokty, tak abys mohla mit paze v cele delce kontinualne neutralne prodlouzene (maximalni mozna, ale jeste pohodlna vzdalenost mezi podpazim a spickama prstu na rukou) jak na vsech ctyrech, tak v pozici ditete. zaroven v obou fazich tohohle pohybu co mozna nejvetsi prostor mezi lopatkama a zaroven mezi usima a ramenama. v obou fazich tohohle pohybu zaroven hledas takove neutralni naklopeni panve, ktere bude co mozna nejprijemnejsi pro bedra (co mozna nejjemnejsi pocit v bedrech), zatimco prodlouzeni patere dava bedrum velky prostor. zaroven hledas co mozna nejvetsi otevrenost mezi lopatkama, zaroven mezi usima a ramenama, pres predni stranu hrudniku. co mozna nejjemnejsi, co mozna nejprijemnejsi pocit v bedrech, ramenou, loktech, krku. uvolnit oblicej, celo, celist, jazyk, bricho, zadek, stehna. nechat nadech a vydech probihat uplne automaticky. nechat dech, aby urcoval, kdy kazdy dany pohyb zacne a skonci. zkoumat, jestli je mozne byt v co mozna nejtesnejsim kontaktu s pocity, ktere vznikaji ve vsech kloubech tela, ktere vznikaji jako dusledek dychani, zatimco minimalizujes snahu potrebnou pro vykonavani techle pohybu a zatimco pohyb plne prizpusobujes pocitum (blbe receno informacim), ktere telo neustale dava, zejmena skrze to jak se citi klouby a bedra. a zatimco nechavas telo, aby se volne pohybovalo podle sve vlastni inteligence v co mozna nejtesnejsi navaznosti na automaticky probihajici dech, muzes zaroven pozvat mysl, aby kontinualne rozpoznavala pocity, ktere neustale vznikaji v tele a mohla telo v pripade potreby podporit tak, aby zustavalo ve vsech castech jemne, otevrene, zatimco oblicej, celist, jazyk zustavaji volne. zatimco dech probiha automaticky, mysl kontinualne a jasne rozpoznava neustale vznikajici pocity a skrze co mozna nejintimnejsi kontakt s nimi vstupuje do pritomnosti zakladnejsi inteligence.
repeat till enlightened .)

YMLADRIS --- 22:29:47 16.1.2017
TADEAS: vzdycky kdyz ctu neco takovyho, tak to ve mne vyvola motivaci to precej jenom jeste zkouset, ale pak mne zdemoralizuje ta logistika (chodit pravidelne nekam..). je nejaka snadna rada cislo jedna jak zacit, videt neco a tim se zmotivovat dal?
DARJEEL --- 18:07:37 16.1.2017
V Brne dobryho neurologa aby pohledal...


PISISKVOR: neni to neuro, neninto orto, tak to musi byt muskularni? Neco tomu nasvedcuje, ze jde o svalovy problem?
Vyslovil nekdo moznost funkcni/psychosomaticke etiologie?

Kdyz nefunguji "tvrde" metody, co jemne, neuvazovala jsi o kranio?
??? --- 10:05:22 16.1.2017
PISISKVOR: kdybys chtela dobryho brnenskyho fyzioterapeuta/chiropraktika, napis do posty ;)
PISISKVOR --- 8:59:52 16.1.2017
TADEAS: SLAUGHTER:
dekuji vam obema, souhlasim, nemam co bych vytkla.
muj dotaz nespecificky je, protoze tady to nejspis neni vhodne misto pro reseni konkretnich bolesti zad (nicmene dekuji za vstricnost). ortho to pry neni, neuro taky ne (rikali doktori). takze zrejme muskularni, i kdyz zadne rehabilitace (cviceni a mekke techniky) zatim nepomohly. problem neni uplne jednoznacny - jedna se o tuhnuti a napeti v oblasti beder (zhorsujici se s mnozstvim pohybu), bolest v teze oblasti pri kychnuti/kasli. je pro me nemozne delsi lezeni rovne na zadech/brise (delsi= treba 15min a vic), ta oblast me boli i pri obycejnem otaceni se na posteli. nikam nic nevystreluje a nikdy nevystrelovalo, po porodu se to posunulo niz, jakoby okolo kosti krizove. na prvni pohled si vzdy vsichni mysleli, ze je to SI, po takovem tom diagnostickem hmatani a ohybani zjistili, ze SI to neni, ale dal jsme se nikdy nedostali. s jinymi jsme hledali spousteci body, ale nenasli jsme nic.
ty svoje konkretni problemy se snazim resit prave individualni cestou s fyzioterapeutkou, protoze za ty roky jsem dosla k zaveru, ze skupinove lekce jsou pro me ztrata casu. za ta leta se na mne vystridala rada "specialistu" (mysleno vecne i ironicky) a bohuzel jsem, zda se, skoncila v kategorii lidi, co maji chronicke bolesti zad bez jasne etiologie a tudiz i bez konkretni rady co s tim, a mozna, ze soucasny stav uz nema nic spolecneho s puvodni pricinou, no tezko rict. nikdo si se mnou nevi rady a ja se v tom nevyznam uz vubec - zatim se vsichni ti specialiste shodli akorat na tom, ze musim cvicit, mineno rehabilitace, jogova cviceni atd. ale verte mi, ze stran tech rehabilitacnich cviceni jsem vyzkousela jiz kde co a ani z dlouhodobeho hlediska nezabralo nic ani trochu, dostala jsem se az do bodu, kdy mi neurolog nabizi leky, coz povazuju za absurdni (takove ty veci na snizeni napeti svalu apod.). moji aktualni a nejspis i posledni nadeji, co se cviceni tyce, je SM system, tak se snazim vytrvat a uvidim casem.
jak pisete rozvijet telesnou citlivost, venovat pozornost informacim, ktere mi moje telesna existence dava - to je urcite trefne a zaroven se obavam, ze to je u me docela problem, protoze ja se na tu svou telesnou existenci asi moc napojit neumim (nebo se mozna mylim, ale asi chapete odkud ta domnenka prameni, kdyz leta nejsem sto vyresit tento problem a naopak se porad zhorsuje). je to jeden z duvodu, proc me okouzlila joga, protoze tento druh pohybu vnimam jako neco, co mi pomoha objevit to telo, o kterem ani nevim, ze ho mam.
stran jogy mi jde o to, ze bych v tom moc rada pokracovala, at uz iyengar nebo jiny smer. bohuzel vedle tech individualnich lekci s fyzio. si uz nemuzu dovolit individualni jogu (i tak se tezko hleda schopnej clovek, prijde mi, ze dnes je tolik "odborniku" s pochybnymi zkusenostmi...). na iyengar jogu chodim (no, ted uz se spis da rict chodila jsem) do Yoga Centrum Brno, kde se mi zda, ze uroven je dobra (v porovnani s jinymi skupinovymi lekcemi, taky hodne zalezi na konkretnim cviciteli) a rada bych v tom pokracovala, ale dost me znejistuje to, ze u nejedne asany trpim (jako ja jsem to puvodne pojala tak, ze bodejt bych netrpela, vzhledem k moji situaci, a ze se to casem urcite nejak rozhybe).
ale vzhledem k uvedenymu jsem znejistela, jestli v tom vubec mam pokracovat nebo zkusit nejaky jiny smer.
omlouvam se, pokud je to OT, ja chapu ze toto auditko je o necem jinem nez o reseni konkretnich problemu s pohybovym aparatem, ale s tim jsem sem ani nesla. osobne neznam nikoho, kdo by se jogou zabyval (natoz vetsi mnozstvi lidi).
SLAUGHTER --- 23:45:47 15.1.2017
PISISKVOR: Tvůj dotaz je nespecifický. Když neznáš zdroj problému, tak ti nejde korektně odpovědět. Tadeas má pravdu, že jóga není terapie. Má však terapeutický potenciál (hovoříme-li například o cvičení ásan). Její potenciál je však orientován na specifické poruchy systému. Hovoříme-li o józe jako o terapii, nejedná se o všelék. Co se týče rad jak postupovat, tak o5 souhlasím s Tadeasem, jen dodávám, že léčebný proces může být jak příjemný, tak nepříjemný.
Obecně nejde o metodiku, ale o práci s principy. Záleží na instruktorovi, učiteli, stejně jako na žákovi, či pacientovi atd. ne na názvu systému. Žel 96% populace jsou tajtrdlíci. S fyzioterapií je to stejné. Budeš-li znát příčinu svého nekomfortu, mohu ti poradit. Jedná se o bedra, či kříže, jde to od středu, či ze stran, jedná se o přechod L/S, nebo jde o SI? Jde o neuro, orto, či muskulární příčinu? Může být příčinou málo pohybu, či moc, anebo nějaký stereotyp? Ale to s tebou měla řešit fyzioterapeutka.
PS: Je zajímavé, kolik mají ti odborníci rad ohledně systémů jako je Iyengar yoga bez toho aby byli schopni specifikovat diagnozu.
TADEAS --- 23:00:12 15.1.2017
PISISKVOR: ahoj, muzu ti nabidnout jen takove obecnosti ze sveho pohledu. jogove cviceni dle meho neni terapie, nema resit specificke problemy. nevylucuje to, ze muze byt dovedne terapeuticky pouzite, anebo ze se clovek nekdy strefi a bude mu tak fungovat. zakladem jogoveho pristupu je kontaktovani zakladni inteligence, v tomhle pripade telesne inteligence a tim ozdravnych procesu. urcite ti v tom nekdo muze pomoct, ale to je spise varianta konzultaci jeden na jednoho a pak nejaka tva na tom zalozena praxe, spise nez obihani nejakych ruznymi lidmi ruzne vedenych cviceni. pokud nekdo doporucuje 'cviceni', je to prilis obecne a je treba najit nekoho, kdo vi co dela a zna souvislosti. zatnout zuby a vydrzet pristup, ktery ti zpusobuje diskomfort nebo bolest, neni dobra cesta. naopak, je treba jit cestou hledani funkcniho a to rozvijet. jak to delat -- rozvijet telesnou citlivost, citit a byt ochotny neustale citit, rozpoznavat co takto citim, co potrebuju, co dana oblast potrebuje, jake mikropohyby i vetsi pohyby v te oblasti i zbytku tela jsou prijemne, jemne, otevirajici, ozivujici, nebo ktere k necemu takovemu vedou. pozornost a (nijak specialny regulovany) dech do te oblasti. uprednostnit informace, ktere vychazi z toho, co citis, ktere ti tva telesna existence neustale dava, oproti tomu, co si o tom myslis a jake informace ti o tobe a tvem tele nekdo zprostredkovane poskytl.
PISISKVOR --- 22:03:05 15.1.2017
je tu prosim mezi vami nekdo, kdo ma osobni zkusenost s tim, ze by skutecne vyresil bolesti zad iyengar jogou? muj problem spociva v prozatim nevysvetlitelnych problemech v oblasti beder/panve. iyengar jogu jsem cvicila uz pred lety, kdy uz jsem problemy mela, ale mnohem mensiho razeni, nez ted - hlavne slo o to, ze pri cviceni jsem netrpela.
ted jsem od zari navstevovala v jednom zarizeni dva kurzy s ruznymi uciteli. jeden ma pristup takovej, jakej jsem u teto jogy zatim nevidela - na zacatek da treba 20min aktivniho stridani asan, coz samo o sobe spatny neni, ale pokud uz na tu lekci prijdu zkriplena, tak tohle me spolehlive dorazi (protoze napr. skakani z malasany do caturangy, pak do psa a takle porad dokola je pro nekoho, koho boli bedra, fakt tortura), druhej to bere ohleduplneji, zadny skakani, pomala technicka prace tak, aby to fakt kazdej dal, a kdyz se najdou jedinci, kteri z nejakyho duvodu konkretni asanu nezvladnou vubec, vymysli alternativu. po par tydnech jsem na lekce s prvnim zminenym prestala chodit uplne, byt jsem to mela predplacene na pul roku, protoze tenhle styl pro me byl asi jako kdyz se zlomenou nohou skacete pres svihadlo.
ted nevim kam dal, protoze mam jeste par lekci zaplacenych u druheho ucitele, a taky mam moznost vycerpat omluvene lekce. na jedne strane je mi iyengar joga velice doporucovana (shodou okolnosti doktorem, kterej vlastni/vede/nevim co presne konkretni misto:), na druhe strane mi soukroma fyzioterapeutka rekla, ze pro podobny potize, jako mam ja, je tento druh jogy vhodnej nejmin ze vsech. znejistuje me i fakt, ze to same jsme ja a jedna ma znama, ktera ma taky nejaky bolesti zad, slysely z vice zdroju (neurolog, BMT maser atd.).
celkove to na me zacalo pusobit dojmem, ze iyengar je pro lidi, co potize nemaji (nebo jen nejake banalni zalezitosti jako takova ta bezna ztuhlost), ale neni to vhodny smer pro nekoho, kdo fakt trpi (pricemz ja nemam zadnou konkretni diagnozu, zatim mam za sebou rentgen a MR bederni patere a rentgen panve, s tim ze zadnou zjevnou pricinu neodhalili a vsichni mi stale doporucuji cviceni jako jedine reseni).
tak se chci zeptat, zda je tu nekdo s podobnou zkusenosti a mohl by mi to potvrdit nebo vyvratit. aktualne jsem v rozpolozeni kdy si rikam, ze zatnu zuby a jeste tomu dam sanci (protoze tento zpusob pohybu je mi jinak velice sympatickej, stejne jako pristup jedoho z tech cvicitelu a vubec dojezdova vzdalenost a cas, kdy lekce probiha), ale vzhledem k vyse uvedenymu zacinam nabyvat dojmu, ze toto neni vhodnej druh jogy pro lidi jako jsem ja a nerada bych ztracela cas a/nebo si pritezovala. za pripadne rady budu velmi vdecna, dekuji a jsem s pozdravem.
KLUZAU --- 7:14:36 15.1.2017
Před jogovou terapii jsem schopen sníst ovoce, od doby co cvičím astangu všechno vyblinkam, hlavně když poctivě držím bandhy.
_AGATA_ --- 20:31:54 5.1.2017
HONZAL: zkus třeba nějakou kaši, pokud mám po ránu hlad dávám si třeba instatní kukuřičnou, zaleješ horkou vodou, dáš do toho trochu mlíka/másla atp. dle chuti. připravený to máš za minutu. při cvičení to necejtim. připadá mi to lepší než trpět s prázdnym žaludkem nebo zbytečně vstávat o hodinu dřív.