Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Psychedelická věda v Čechách obraz halucinogenů v české kultuře a vědě
LOWRIDER
[http://www.novakoviny.eu/images/stories/nevole2.jpg]; [http://img.radio.cz/pictures/krajani-web/fric_alberto_vojtech__4.jpg]; [http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2010/04/Grof_Christina.jpg]
Jak to vlastně bylo a je s psychedeliky v české vysoké kultuře - ve vědě a umění? Jaký vliv měly změněné stavy vědomí v naší historii? Má česká kultura své mocné halucinátory, psychonauty a výzkumníky? Dojde také u nás k renesanci psychedelického výzkumu?
Sledujte také: [ Česká i zahraniční psychiatrická léčba ]
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
TADEAS --- 13:16:13 31.1.2017
KEIKIN: rozsirovani povedomi se ale deje v dusledku prace nejake organizovane skupiny/instituce, ktera neco zkouma a propaguje. neni proste na jedne strane zkusenost a na druhe pak popis zkusenosti, pripadne 'ciny', to je cele jeden spojeny vice nebo mene koherentni celek, tzn. nejaka inspirace, ktera prichazi urcitym lidem v kontaktu s ayou pak vyzaduje, aby byla vyslovena, zakotvena, zaintegrovana, institucionalizovana. tim se pretavuje do nejaky vyznamovy site, ktera pak nese i vsechny nase ciny, tj. nejakym takovymhle procesem se to psychedelicky integruje do naseho sveta/kultury.
KEIKIN --- 13:05:39 31.1.2017
TADEAS: -) spoustu lidí to sice zajímá, ale výstupy z jejich jednání (rozhodování) pak prakticky nejsou hmatatelné.
Nemyslím, že by měla vzniknout nějaká univerzita, spíše by se mělo rozšířit povědomí v každém z nás a následně bychom pak byli "zdravější". Po četbě ayahuascových zážitků je zcela zřejmé, že tu existuje živá entita, nazvěme ji třeba příroda, která po iniciaci vstoupí do konkrétního jedince a dá mu pocítit její velikost a sílu. A já se ptám, proč se např. na úrovni samospráv kácí vzrostlá zeleň, proč se projektují a schvalují nesmyslné stavby, zabírá se půda apod. Vlastně děláme úplný opak toho než co bychom měli :-(

TADEAS --- 12:55:54 31.1.2017
KEIKIN: kritika je konstruktivni :)

ja myslim, ze to spoustu lidi zajima, akorat psychedelic studies zatim univerzitnim oborem nejsou. zatim neexistuje instituce, ktera by to v cely siri dokazala pojmout, to by byla velmi pokrocila univerzita :)
KEIKIN --- 12:51:36 31.1.2017
TADEAS: no já bych se ke kritice bádání v tomhle oboru nesnížil, naopak si vážím úsilí člověka, který se snaží předávat svoje poznání. V mém postu jsem si spíše tak trochu posteskl nad současným stavem, kdy vlastně dosažené poznání v určitých oborech až tak nikoho příliš nezajímá :-(
TADEAS --- 12:49:46 31.1.2017
KEIKIN: zitra ma v usti krest, bude tam asi i komarek, tak muzes prijit prodiskutovat svoji kritiku
TADEAS --- 12:48:44 31.1.2017
KEIKIN: promin, asi ti uplne nerozumim. nemyslim, ze by mu tam slo o prehodnocovani poznani na zaklade objevu nejake latky, ale spis o cely kontext toho, co to to psychedelicke je, ze to zdaleka nejsou jen nejak uzce chapane 'latky'.
KEIKIN --- 12:43:59 31.1.2017
TADEAS: to propojení (propojování) různých disciplín je myslím pořád dost malém rozsahu. Každý objev nové psychedelické látky a jejich účinků by měl přispět k přehodnocení všeho poznání co čeho člověk na zemi dosáhl. Bohužel cítím, že spíše ty techničtější obory si jedou po vlastní dráze a vůbec nereflektují na nové poznatky v oblasti psychedelie. :-(
TADEAS --- 12:12:14 31.1.2017
KEIKIN: ahoj, vzhledem k tomu, jak formulujes otazku, tak se tam napriklad muzes docist o problematice 'popisu autenticke zkusenosti', coz filosoficky a tedy i v psychedelickem vyzkumu, pokud se ma brat od piky, je neco, co je potreba jeste velmi vyjasnit (i po dvou a pul tisici letech:)

nove je dle meho to, ze se mu docela dari propojovat a nejen stavet vedle sebe ruzne discipliny, ktere se psychedelickemu priblizuji. je to typ textu, na ktery sam nejvic cekam, tzn. nejake strizlive, dlouhodobe zamysleni, ktere je zalozene na kontaktu s latkami, s ruznymi kulturami okolo nich, se snahou o neurobiologicke pochopeni, v kombinaci s dukladnou autoetnograii a filosofii. snazi se spis klast vhodne otazky a stavet temata, nez ze by to byla snaha o teorii vseho, ala ruzne vseobjimajici transpersonalni psychologie, pripadne nejakymi nabozenstvimi a ezoterickymi naukami inspirovane texty vedcu, kterym to jejich domacke paradigma nestacilo.

otevira se tim urcity prostor na co navazovat, pokud se chceme tim psychedelicnem zaobirat v celku, aniz bychom vylucovali jakoukoliv metodu zpristupneni, a zaroven aniz bychom vstupovali do nejakych omezenych linii vykladu-praxe (coz je nedelitelne).

vetsinou na ruznych tech setkanich a konferencich ala beyond psychedelics nebo breaking convention jsou v zasade dve linie, jedna ta soucasna vedecka, ktera ma v ruce kladivo hard vyzkumu, a ta druha, kde se bavime o nejakych jakoze kulturnich, samanistickych a jemnejsich tematech. teprve pomalu do toho vubec zacina pronikat nejake vedeni z antropologie, filosofie, odkud si myslim, ze muzou vzchazet dobre impulzy k tomu, abychom tohle jako spolecenstvi nejak dobre zaintegrovali do naseho sveta, tj. aby to bylo srozumitelne, pouzitelne, aby ty cesty k psychedelii byly sireji otevrene, aniz bychom se museli uchylovat ke zdrojum jinych kultur, prip. k neurobio teoriim, ktere co se tyce smyslu pokryvaji jen malou vysec lidskeho zivota.
KEIKIN --- 11:32:45 31.1.2017
TADEAS: Budu se ptát asi blbě promiň, ale je v té knize něco nového ? Jen se chci zeptat jestli je to spíše popis autentické zkušenosti či nějaký výstup ze systematického bádání.