Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Školné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
GREATDRAKE
Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.


Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
GAARQ --- 12:59:55 24.5.2012
BOBR: není ;)
BOBR --- 12:28:55 24.5.2012
Jan Sládek: Zápisné: kompromis, jaký nemá být - Deník Referendum
http://denikreferendum.cz/clanek/13240-zapisne-kompromis-jaky-nema-byt

Je dobré, že se do čela ministerstva se dostal odborník, který je ve vysokoškolské politice dlouhodobě a vytrvale aktivní. Prosazování zápisného ale popírá jeho vlastní předešlé postoje. Je rozdíl mezi profesorem Fialou a ministrem Fialou?
NIZBORSKY --- 9:59:21 19.5.2012
IVANA_ANAVI:

To je docela podivne. Zvlast, kdyz zastanci skolneho argumentovali mimo jine tim, ze 1) student by se mel spolupodilet na nakladech na studium a 2) skolne psychologicky zvysi odpovednost studentu za sve studium a tim padem vytvori tlak na skoly, coz udajne povede ke zlepseni kvality. Ted vytvorili zapisne, ktere ale je pouze administrativnim poplatkem a "ta částka nevyjadřuje nějaké náklady za studium nebo něco podobného". Zvlastni.
IVANA_ANAVI --- 0:23:56 19.5.2012
The shit is imperial...
Zápisné na VŠ budou platit všichni studenti – Novinky.cz
http://www.novinky.cz/domaci/267807-zapisne-na-vs-budou-platit-vsichni-studenti.html
SMRGL --- 21:26:20 5.5.2012
Další tikající dluhová bomba: Každý americký student dluží v průměru půl milionu | byznys.ihned.cz - Zpravodajství
http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-svet/c1-55670650-dalsi-tikajici-dluhova-bomba-kazdy-americky-student-dluzi-v-prumeru-pul-milionu
SOPTIK --- 10:24:21 10.3.2012
GAARQ: Presne k tomuto jsem psal prispevek v jinem topicu .... Chtelo by to ceske VS radikalne prorezat, vyhazet spoustu neklvalitnich lidi a spoustu "oboru", predevsim magisterskych, proste zrusit. A v oborech, ktere nemaji vedecke vysledky ani potencial proste doktorske studium zrusit ...
SOPTIK --- 10:20:46 10.3.2012
IVANA_ANAVI: "Letajici" profesori jsou bohuzel prohnilost, ktera se casto zneuziva i na VS v CR. Casto obory garantuje nekdo, kdo se na dane skole neukaze jak je rok dlouhy.

Otazka pop science a pop oboru je sice taky problem, ale pokud se s takovym modelem skola ufinancuje, tak se to tezko zmeni :(
SOPTIK --- 10:16:51 10.3.2012
NIZBORSKY: Kdyz se bavime o tom, ze studovat na VS jen kvuli papiru a vylezt skolu bez znalosti je spatne a student si tim jen ublizuje, tak u Ph.D. to plati stonasobne. Skoncit Ph.D. bez vysledku znamena vyslovene ztracenych tech jak rikas 4-8 let, protoze pri prijimacim pohovoru na nejakou dobrou post doc pozici se titul bere jako samozrejmost a kazdeho zajimaji vysledku ... No a co pak, je mozne vubec zazalovat vlastni skolu, ze nekomu svym neodbornym vedenim resp kaslanim na doktorandy znicili jejich vedeckou karieru? :(
GAARQ --- 8:44:39 10.3.2012
NIZBORSKY: jistě, jediná možnost, jak změnit politický systém, je změnit myšlení lidí. podle planckova zákona změny paradigmatu je nejlépe počkat až staré generace vymřou a k moci se dostanou ty nové. peníze se za pitominy vyhazují proto, že existují schopní lidé, kteří umí manipulovat veřejným míněním a politiky. betonová lobby, zemědělská lobby atp. tak to končí, když (pseudo)koncepci určují (špatní) politici. ceitec a já nevím jaké megapitominy jen přelévají veřejné prostředky do kapes těch správných lidí. viděl jsem to u nás, při stavě kampusu. daňový poplatník není modla, která ví všechno lépe a jasně, takovou modlou ani není tzv. expert. musí tu být kompromis. daňový poplatník nás rád vrátí do dob buřtsociálizmu, "expert" zase chce vše především pro svůj obor.

proto si osobně pořád myslím, že poskytovatelé peněz by měli hodnotit jen kvalitu projektu (zajištění personální, metodologická přiměřenost a znalost úskalí), ne jeho zaměření, jako záruku neutrality. o tom, co bude přínosné na úrovní základního výzkumu, není možné dopředu nic říct. kdyby bylo, ten výzkum by se nemusel dělat ;) jinak to končí jako v dnešní realitě psaním grantů na již hotové věci. to by byla lepší taktika, ke které se odhodlávají na západě, dávat peníze na týmy, ne na projekty, a nechat je dělat to nejlepší, co umí. jistě, nepodporoval bych výzkum tam, kde je metodologicky pochybný (vliv rotace nebeských těles na individuální osudy lidí), ale jak jinak poznáš, že něco je slepá ulička, dokud do ní nevkročíš, tj. předpoklady jsou relevantní? jako vědec sám musíš vědět, že hlavní význam vědy spočívá v odpovědi "tudy ne", odpovědi "tudy by to šlo" jsou jen třešničky na dortu. ale to už jsme na metodologické úrovni, byť od ní se úroveň vzdělání a financování musí odvíjet.

akreditační komise má dobrý systém zpravodajů, kteří mají za úkol připravovat podklady pro rozhodování. co jí chybí jsou skutečné kontrolní mechanizmy, pouhá re-akreditace není řešení. jak je možné, že ti stejní lidé, co neumí přednášet nebo přednáší fundamentální redundance, vůbec přednáší? sám říkáš, že je tam začarovaný kruh vzájemně na sobě závislých lidí. takže to bude chtít asi nástroj zvenčí. proč na tom povinném stupni školství jsou inspektoráty a na VŠ ne? jenom abychom se neuráželi, že si někdo dovolí hodnotit naši práci?
IVANA_ANAVI --- 22:20:23 9.3.2012
SOPTIK: Myslím že jak kdo. Viděla jsem nějaká uznávaná jména na seznamech vyučujících na soukromých školách, nicméně zároveň neopustili svoji předchozí instituci, takže vznikl problém "létajících" profesorů.

Potom je taky otázka, co je to "profesor ze špičkové univerzity". Třeba teďka v Británii vznikla nová univerzita (New College of the Humanities), která se chlubí významnými jmény z ještě významnějších univerzit, ale spíš jde podle jistých pozorovatelů o "pop science" než o někoho, kdo by výrazně přispěl k rozvoji oboru.