Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Školné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
GREATDRAKE
Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.


Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
BOBR --- 11:22:11 8.5.2011
???:

Díky za připomínky, ale je to tak - jak GD ví -, že VZZ je výstupem devadesátimilionového grantu, takže kdyby to byla opravdu rozumná reforma, bylo by to podloženo analýzami a byly by už vyvinuty konkrétní nástroje hodnocení atp. Vyčítat mi nedostatek analýz, to je vpravdě pláč na špatném hrobě - měli je dodat šéfové IpN: Matějů, Fischer jr. a teď myslím prof. Hálek. Tam se ptát, to by bylo racionální. Nebo Greatdrakeovi přijde taková podoba VZZ odpovídající vynaloženým financím a času?

Dosavadní průběh diskuse nad VZZ rovněž nenasvědčuje tomu, že by si reformátoři své záměry rozmýšleli. Nevím, jak kulhá srovnání s AV ČR, nakonec podle absurdního kafemlejnku jsou hodnoceny zčásti i VŠ. Tedy z minulosti a současnosti lze odhadnout to, že to vláda přes odpor a proti diskusi prosadí (kafemlejnek se také zdál neuvěřitelný a stal se skutkem). Hrát si na to, že v této chvíli nic nevíme, to považuji za iracionální. Nebo se nelze poučit z - nadto nedávné - minulosti? Poučit se je racionální. Nebo bychom měli být podle Greatdrake nepoučitelní?

To, že vláda nemá důvěru obyvatel je fakt, přijde mi celkem racionální s tím pracovat. Že nemá důvěru akademické obce je také dobré zmínit, kdybychom tedy věřili, že vláda akademiky bere opravdu, jak sama tvrdí, jako partnery k diskusi. Faktem také je, že ani tolik vzývaní experti OECD kroky reformátorů nechválí. V procesu negociace je úvaha nad důvěrou racionálním krokem, nebo si GD myslí, že vláda důvěru má?


GD také dobře musí vědět, jakým nekompetentním způsobem tato vláda (a je to i ve VZZ) nakládá se školným. Zmatečností ztrácí část těch, kteří v prospěšnost školného věří. VZZ školné navrhuje jako povinnost, proti slibu o tom, že nejprve bude jasně definována finanční pomoc studentům. Dokonce ani VZZ neříká - po tolika utracených financícj - jaký typ školného tedy bude zaveden. POvažovat toto za rozumnou reformu, to je hloupost. Odmítnout takto nedodělané školné považuji za racionální, protože hazard s penězi občanů ČR za racionální nepovažuji, Greatdrake však nejspíše ano.

Zkrátka, tento způsob reforem (o kterém btw ministr neví vůbec nic a i jeho personální politika je diletnantská), ten opravdu předčil očekávání. Samozřejmě, že si rád přečtu něco jiného, třeba od GREATDRAKE :-).
??? --- 10:03:12 8.5.2011
BOBR: autor článku má (v tomto článku) žel mnoho nešvarů.

Reforma VŠ zavede -- je zcela absurdní označení pro práci s pracovním návrhem. V tomto bodě žádná reforma nic nezavede, v tomto bodě Mšmt navrhuje, co by zavést mohla.

Rozvádí tam, že je mu nejasné hodnocení, no... aby také ne, když se jedná o zákon,který stanovuje teprve formální rámec a nikoli konkrétní detaily.

Dále debatuje o nákladnosti, ale straší jen vágními větami - ono samozřejmě také nejde jinak, protože ta důvodová zpráva toho moc neřekla :), ale srovnávání s AVČR kulhá na obě nohy.

Nu, nakonec nám autor osvětlí, že vlastně současné vládě nedůvěřuje snad vůbec v ničem - nu, ano, to se to pak nadává, a hledají se zdůvodnění, která by zapadla do výkladového rámce daného autorovým světonázorem. Toto lze sotva považovat za racionální úvahu na téma nového zákona. Pokud však najdeš po netu někoho, kdo zvládl nějakou racionální, nestrannou analýzu, budu velmi rád.
BOBR --- 23:49:14 7.5.2011
Reforma VŠ zavede nejasnou a nákladnou povinnost hodnocení. Komu prospěje? | - sladek.blog.respekt.ihned.cz
http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-51778020-reforma-vs-zavede-nejasnou-a-nakladnou-povinnost-hodnoceni-komu-prospeje
JELENA --- 20:37:27 7.5.2011
LUBOB: z mých zkušeností například mezi těmi nejvlivnějšími: rodiči. [taky jsem matku pekelně zklamala, když jsem striktně odmítla medicínu i ekonomku] Potom mezi lidem na gymplech [jenom s gymplem se neuplatníš!], potom mezi lidem z odborných SŠ s maturitou [bacha, dneska už všude chtěj vejšku!], a potom mezi lidem z odvětví, kde to dříve stačilo bez VŠ, ale dneska máš bez ní postup téměř vyloučen [policie, zdravotní sestry apod.]. Budeš se divit, ale "veřejné mínění" je v tlaku na pokus o vejšku značně vlivné... (a kdybys mi náhodou nevěřil, klidně se poptej mezi uchazeči o soukromé ekonomky, kteří se nedostali na VŠE).
LUBOB --- 17:55:40 7.5.2011
V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou...


ehm, kde se to hlasa? radio jerevan?

JELENA --- 1:39:07 3.5.2011
BOBR: Argument to možná je, ale v téhle debatě naprosto irelevantní. V současné době, kdy se všude hlásá, jak každej nutně povinně musí mít vejšku, nejlépe ekonomickou, se ti, kdo nemají dostatečné schopnosti na normální VŠ, zato mají bohaté rodiče, hlásí na soukromé školy. A podle toho to taky vypadá. Ano, na soukromých školách je školné... a spousta blbů. Ale to je korelace, ne příčina a následek. Ukázal jsi, že školné nefunguje na zoufalce. Big surprise. A dál? (Upřímně zrovna Valenčíka, což je zatraceně chytrej chlap, obdivuju, že má žaludek tam ty bandasky trpět... podle toho, co líčí pár známých vyučujících ze zmíněné školy, bych tam osobně nevydržela bez použití fyzických trestů na studenty).
??? --- 22:14:34 22.2.2011
BOBR: Žel obávám se, že toto je argument v debatě o školném na státních školách stejně nepoužitelný jako špatné výsledky studentů neplatících (díky jejich specifické situaci) školné v zemích, kde je placení školného normou.
BOBR --- 21:03:36 22.2.2011
Ze seriálu o úspěšných soukromých školách, kde školné zaručuje motivované a uplatnitelné studenty:

Univerzita Jana Amose Komenského má problém! Nesmí přijímat studenty! - tn.cz
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/univerzita-jana-amose-komenskeho-ma-problem-nesmi-prijimat-studenty.html

Další extrémní odměny u Dobeše: mluvčí za 130 tisíc | Česká pozice
http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vzdelavani/dalsi-extremni-odmeny-u-dobese-mluvci-za-130-tisic

Já myslím, že skutečnost je nejlepším argumentem.
CISLO42 --- 16:34:34 30.1.2011
BOBR: díky.
BOBR --- 16:21:09 30.1.2011
CISLO42:
Ano, je to jiz zde řečený think-tank ISEA.cz, tam se obraťte. Z jejich WWW:

ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy

K Červenému vrchu 6, 160 00 Praha 6
Telefon a fax 420 220 612 342, e-mail: info@isea.cz