Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Školné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
GREATDRAKE
Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.


Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
??? --- 22:14:34 22.2.2011
BOBR: Žel obávám se, že toto je argument v debatě o školném na státních školách stejně nepoužitelný jako špatné výsledky studentů neplatících (díky jejich specifické situaci) školné v zemích, kde je placení školného normou.
BOBR --- 21:03:36 22.2.2011
Ze seriálu o úspěšných soukromých školách, kde školné zaručuje motivované a uplatnitelné studenty:

Univerzita Jana Amose Komenského má problém! Nesmí přijímat studenty! - tn.cz
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/univerzita-jana-amose-komenskeho-ma-problem-nesmi-prijimat-studenty.html

Další extrémní odměny u Dobeše: mluvčí za 130 tisíc | Česká pozice
http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vzdelavani/dalsi-extremni-odmeny-u-dobese-mluvci-za-130-tisic

Já myslím, že skutečnost je nejlepším argumentem.
CISLO42 --- 16:34:34 30.1.2011
BOBR: díky.
BOBR --- 16:21:09 30.1.2011
CISLO42:
Ano, je to jiz zde řečený think-tank ISEA.cz, tam se obraťte. Z jejich WWW:

ISEA - Institut pro sociální a ekonomické analýzy

K Červenému vrchu 6, 160 00 Praha 6
Telefon a fax 420 220 612 342, e-mail: info@isea.cz
CISLO42 --- 14:14:24 30.1.2011
Nevíte o nějaké organizaci nebo sdružení, pokud možno se sídlem v Praze, která je pro zavedení školného a obhajuje ho?
CYBER_GEORGE --- 16:41:17 19.1.2011
BOBR: uplny souhlas a mel bych drobnou poznamku k tem studijnim oborum. Situace je bohuzel takova, ze minimalne nektere ty VS nemaji moc na vyber pokud vubec chteji prezit (system je v tomto ohledu dle meho nazoru nastaveny uplne spatne). Ja to nakonec zazil na "vlastni kuzi", protoze moje alma mater byla sveho casu jedina skutecne specializovana (na konketni obor) fakulta v cele CR s neuveritelne vysokou kvalitou vyuky. Nanestesti to samo o sobe nestacilo a tak za nekolik let doslo k transformaci na klasickou prirodovednou fakultu se vsim co k tomu patri, samozrejme vcetne rozsireni nabidky o dalsich X oboru. :( Ac mnozi s tim nesouhlasili, jenze finance...

Netreba asi dodavat, ze kvalita vyuky na tech dalsich oborech uz bude nekde trochu jinde (cimz se nechci nikoho dotknout) a predevsim uz nikdy nepujde o tak vyberovou VS jako kdysi, coz puvodni myslence myslim hodne ublizilo a to nakonec i z hlediska propagace a prilakani novych studentu (na coz jsem ostatne opakovane upozornoval), jelikoz prirodovednych fakult je v CR kolik, ale my driv byli unikat...
IVANA_ANAVI --- 21:16:24 18.1.2011
BOBR: Nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat - pokud nebude za státními školami stát nějaký ten "zlý podnikatel" - což nebude, protože se nejedná o soukromý sektor (to ovšem nevylučuje možnost, že škola bude špatně hospodařit, nicméně špatně hospodařit můžou školy již dnes).
BOBR --- 21:08:34 18.1.2011
IVANA_ANAVI: Tak proč zavádět to, co nefunguje na soukromých VŠ do veřejných? Proč přibližovat veřejné soukromým? Nebo jak jinak si tedy vysvětlit ta očekvání od finanční spoluúčasti studentů?

Pokud vím, myslím, že to byl Munichův návrh, uvažovalo se o využití ČMRB, nějaký centrální orgán (podle Matějů bydou náklady na zavedení systému by oko tak 5 mld.) tam je. Otázka je, když tak koukám jak se přemýšlí o důchodové reformě, jestli to nakonec nedají soukromým bankám - s nečím spekulovat musí, ne :-)? (poslední věta je samozřejmě vtip, proč bychom měli v roce 2011 být nedůvěřiví k neviditelné ruce bankovního trhu?).

Pokud už školné, tak bych jeho vybírání soukromými bankami nepodpořil - stejně by jim 100% ručil stát.. Stačí ty bail-outy, co už jsou teď.
IVANA_ANAVI --- 20:11:27 18.1.2011
BOBR: Myslím, že se uvažovalo či uvažuje o tom, že půjčky budou poskytovat speciální banky, aby se nestalo, že se bude chtít někdo na studentech obohatit.

Ad soukromé školy: Nerada paušalizuji, nicméně si myslím, že důvod, proč drtivá většina soukromek není schopna konkurovat školám se zaběhnutou tradicí je a) malý počet internistů, b) žádný prováděný výzkum, c) jsou zřizovány jako pouhý podnikatelský záměr s cílem rychlého vysátí peněz ze zákazníků, což jen podporují líbivé populistické slogany, např. "Získejte diplom z ekonomie. Studium bez matematiky" (Rašínova vysoká škola), "Přijetí bez přijímacích zkoušek" (už ani nevím která) nebo "Studium v anglickém jazyce akreditované prestižní Nottingham Trent University" (jsem se musela smát slovu "prestižní"... Kdo zná britské prostředí, tak ví). Nepředpokládám, že se zisk nějak závratně investuje do zkvalitnění výuky, navíc ty školy ještě získávají dotace od státu, takže je to akorát super byznys...
BOBR --- 18:29:55 18.1.2011
???: Zdravím, jasně, pokusím se.

Když se podíváš na situaci na gymplech, vidíš, co pokles kohort dělá - je prostě méně uchazečů, a ty gymply už berou každého, aby si udržely počet studentů na který dostávají finance - systém posílá peníze za studentem, kvantita je rozhodující. Ditto VŠ.

Tam ale ještě započítat nárůst jejich počtu. Například v mém maturitním roce bylo VŠ o méně a uchazečů o dost více - stačí se podívat na dynamiku poměru uchazečů/přijatých. Tehdy někteří mí kolegové "skončili" na soukromých VŠ - jinde místo nebylo. Teď by se dostali na veřejné VŠ, odtud argument o zájmech soukromých VŠ zlikvidovat konkurenci, která je "zadarmo". Soukromé školy zavedením školného nemohou vůbec nic ztratit.

Pokud dobře čtu BK TV, a že jsem to dílko četl nejméně pětkrát, tak školné má motivovat studenty k lepším studijním výsledkům, má vést k tomu, že si vybírají školy s dobrou uplatnitelností a mají tam být profíci z praxe, špičkový servis a akademici. Když pominu osobní zkušenost mou a mých kolegů se učením v soukromém sektoru, tak ani statisticky to moc nesedí. Kdyby to tak bylo, soukromé školy by za ty dvě dekády, co to tam funguje měly být na špičce. Nemám ale pocit, že by z Valenčíkovy (viz isea.cz) VŠFS chodily špičky a ani ve vědě je moc vidět není - nebo se pletu?

Já vítezství ohledně školného poměřuji zlepšením servisu VVŠ. Pokud bychom se podívali ještě na jiné věci než školné (zamýšlené omození pravomocí studentů v samosprácvách či plánované povolení převést polovinu stipendijního fondu, který se jinak má rozdělovat mezi studenty), tak studenti z toho moc dobře nevychází. Zpět k financím - jistěže se mě můj student zeptat, proč pochybuji o školném, když mi to zvýší plat. To neříkám jako žert, taková představa existuje v mnoha hlavách, i akademických. Já jsem jen neslyšel, o které pasáže BK TV či jiných reformních dokumentů se opírá.

Poslední věc ke školnému - velmi nerad bych byl, aby je zaváděl současný ministr, který byl ochoten poměrně silou protlačovat tak nesystémový (a v praxi neproveditelný) krok jako je zápisné. To opravdu nesvědčí o tom, že by věděl, co dělá...a když už školné, tak ať to dává smysl, na tom se snad shodneme, ne?