Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Filosofie existence - Existencialismus
JACOB
Existentialism is a term that has been applied to the work of a group of nineteenth and twentieth century philosophers who, despite doctrinal differences, shared the belief that philosophical thinking begins with the human subject — not merely the thinking subject, but the acting, feeling, living human individual. In existentialism, the individual's starting point is characterized by what has been called "the existential attitude," or a sense of disorientation and confusion in the face of an apparently meaningless or absurd world. Many existentialists have also regarded traditional systematic or academic philosophy, in both style and content, as too abstract and remote from concrete human experience.

Existentialism emerged as a movement in twentieth-century literature and philosophy, foreshadowed most notably by nineteenth-century philosophers Søren Kierkegaard and Friedrich Nietzsche, though it had forerunners in earlier centuries. Fyodor Dostoevsky and Franz Kafka also described existential themes in their literary works.

Other notable philosophers of existence may follow as such: Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Gabriel Marcel, Maurice Merleau-Ponty.

Major concepts

* 5.1 A focus on concrete existence
* 5.2 Existence precedes essence
* 5.3 Angst
* 5.4 Freedom
* 5.5 Facticity
* 5.6 Authenticity and inauthenticity
* 5.7 The Other and The Look
* 5.8 Reason
* 5.9 The Absurd


Jazyk klubu je cestina - hlavicka je v anglictine spise z pohodlnosti :)
Klub by mel reflektovat filosofii, myslenky a pocity filosofu existence, a to i tech, kteri se k filosofum rozhodne nechteli radit (Camus napr.). Ukolem tohoto klubu neni vymyslet nic noveho, spise si polozit otazku, zda a jak je tento myslenkovy proud sto schopny oslovit cloveka a jeho zivot.


Nejaka literatura k nalezeni na http://x.anise.cz/ebook/
Pokud mate nejakou knihu ci autora v elektronicke podobe, ktery spada do tematu a neni zde vylistovan, prosim podelte se (me do posty, pridam to tam)
A prosim, knihy pouze v cestine, pripadne v originalnim jazyce. Cist Nietzscheho v anglictine myslim neni uplne nutne ;)
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
KOMATSU --- 23:49:29 29.3.2009
JACOB: Tak člověk, který to psal, to myslel vážně, je to náš profesor. Ale je to spíše jen pro pobavení :)
JACOB --- 14:55:32 29.3.2009
KOMATSU: hm, vtipna glosa ;-) jak moc vazne je to mysleno?;) tj., vyzaduje to nejakou reakci, nebo je to spise tak k intelektualnimu pobaveni?;)
KOMATSU --- 14:34:04 29.3.2009
Jedna vtipná glosa z naší katedry:

http://profil.muni.cz/03_2000/state_krob.html

:)
JACOB --- 14:18:56 29.3.2009
predpokladam, ze podobny text lze najit u kazdeho existencialisty. Napr. Camus: (je to sice samozrejme zcela jina perspektiva, ale pro me osobne je to velmi podobna vec)

Jednou mi rekla: "Proc je pro nas neprijatelna predstava vecneho zivota? Protoze to je konec koncu blazenost, kterou si neuvedomujeme - a protoze my chceme byt, to znamena vedet, ze jsme. Tak proc tedy mit svetu za zle to, co nam prave toto vedomi dava, to jest zlo a utrpeni? Ja jsem utrpeni vzdycky prijimala s jakousi radosti, s radosti z byti." Rikam ji, ze v tomhle je genialni. Genialni? Ano, protoze ma mimoradne nadani pro zivot, jako jedina ze vsech lidi, s nimiz jsem se kdy setkal, jej totiz nese s prirozenou hrdosti.
JACOB --- 13:51:17 29.3.2009
WENCA: Nietzsche, Mimo dobro a zlo ;)
novi filosofove jako "opravdu svobodni duchove", tj. protiklad vuci tomudle:


Ve všech zemích Evropy a právě tak v Americe existuje dnes cosi, co toto jméno zneužívá ; velmi úzká, zajatá, do řetězů ukutá vrstva duchů, kteří chtějí téměř pravý opak toho, co je obsaženo v našich úmyslech a instinktech. Patří, zkrátka a špatně, k nivelizátorům, tito nesprávně nazývaní "svobodní duchové" - jako výmluvní a psaví otroci demokratického vkusu a jeho "moderních idejí" : vesměs lidé bez samoty, bez vlastní samoty, nemotorní dobří chlapíci, jimž nelze upřít ani odvahu, ani úctyhodnou mravnost, jenže jsou právě nesvobodní a k smíchu povrchní, především svým základním sklonem spatřovat ve formách dosavadní staré společnosti příčinu veškeré lidské bídy a nevydařenosti : čímž je pravda šťastně postavena na hlavu ! Čeho by všemi silami chtěli dosáhnout, je všeobecné štěstí stáda na zelené pastvině, s jistotou, bezpečím, pohodou, snadným životem pro každého ; obě jejich nejobehranější písničky a nauky se nazývají "rovnost práv" a "soucit se vším trpícím" - i utrpení samo berou jako něco, co je třeba odstranit.
WENCA --- 10:26:59 29.3.2009
JACOB: z ceho to je?
JACOB --- 0:09:13 29.3.2009
Byli jsme v mnoha krajích ducha domovem, alespoň jako hosté ; vždy znovu jsme unikali příjemně zatuchlým koutkům, do nichž nás už už zahnaly naše prvotní lásky a nenávisti, mládí, původ, náhodná setkání s lidmi a knihami, nebo dokonce únava z putování ; plni zloby vůči lákadlům závislosti, jež leží skryta ve cti nebo penězích nebo úřadech nebo nadšení smyslů ; vděčni dokonce za nouzi a nemoc plnou zvratů, protože nás vždy znovu vyvázala z nějakého pravidla a jeho "předsudku", vděčni bohu, ďáblu, ovci a červu v nás, zvědavi až k neřesti, badatelé až ke krutosti, s prsty nerozpakujícími se nad neuchopitelným, se zuby a žaludky pro to nejnestravitelnější, připraveni ke každému řemeslu, jež vyžaduje bystrost a ostré smysly, ochotni ke každé smělosti, díky přemíře svobodné vůle", s viditelnými i tajnými dušemi, jimž nikdo snadno nevidí do posledních úmyslů, s viditelnými i tajnými důvody, jejichž konce by žádná noha nedošla, skryti pod plášti světla, dobyvatelé, třeba se podobáme dědicům a rozhazovačům, pořadatelé a sběrači od rána do večera, lakomci svého bohatství a svých nacpaných šuplíků, hospodární v učení a zapomínání, vynalézaví ve schématech, občas hrdí na tabulky kategorií, občas pedanti, občas noční sovy práce i za jasného dne ; ano, je-li třeba, dokonce strašáci - a dnes toho třeba je : jelikož jsme totiž rozenými zapřisáhlými žárlivými přáteli samoty, své vlastní nejhlubší nejpůlnočnější nejpolednější samoty : - takovým druhem lidí jsme, my svobodní duchové ! a možná jste i vy něčím z toho, vy přicházející ? vy noví filosofové ?
JACOB --- 12:17:08 4.3.2009
No, pokud bych se chtel Nietzschem venovat delsi dobu, zacnu tou Zrozeni tragedie. Pokud bych si chtel precist jednu jeho knizku a uz se jim nikdy nezabyvat, prectu si asi treba Antikrista
KOMATSU --- 22:52:50 3.3.2009
Nietzscheho jedině v Heideggerově interpretaci
JACOB --- 20:29:58 3.3.2009
OVERSEER: Asi jsem ne uplne pochopil, co tim chces rict.. a taky co ma mit Castaneda spolecneho s tematy existencialistu.
Nevim, nakolik dokazu "neviditelne anorganicke dravce z vesmiru" zinterpretovat (nebo se k tomu vlastne jakkoliv vyjadrit).. jedine, co mi tam neco rika je ten dravec v nas, jenze k tomu by se zas treba Nietzsche vyjadril myslim uplne opacne nez co sem pochopil z tohodle textu, takze fakt nevim. Osobne mi to prijde jako new age blabol