Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Design je zločin!
EELK
"Kritické teorie nechává grafickému designérovi pouze dvě možnosti: cítit se špatně nebo změnit zaměstnání."
"Manipulace je jedno z klíčových dilemat designu. To vědomí nelze přiznat a nesmí se o něm mluvit. Námitka, která tu proti designu stojí, je příliš závažná."
Rick Poynor

(Grafický, produktový) design je způsob, jak dělat věci, které vypadají jako jiné věci. To je triviální, to je design. A co to vlastně znamená? Zelená na obalu např. toxické látky evokuje přírodu, cool design na výjezdovém modelu startuje jeho "znovuprodej". Design je lež, chválit "dobrý" design je jako pochvalovat si "dobrý" koncentrák. Funguje, přechčije nás, parazituje na vizualitě, která představuje jisté "hodnoty" bez další vazby (viz zelená = příroda, ekologie).
Co vlastně děláme, když "estetizujeme informace"? A co vidíme, když se díváme na "design"?

(Rád bych, aby vás téma vyprovokovalo k nějakým reakcím; reakcím mimo škálu "tohle je hnusný, tohle je cool, takhle se to (ne)má dělat...")
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
VOJTEK32 --- 13:06:15 2.3.2015
docela negativní názory co tady vidím
BINARY_PARANOIC --- 11:14:17 10.3.2014
Sebevražda tvorbou!
BASNIK --- 15:40:40 7.3.2014
Design je zločin!
Umění je vražda!
BINARY_PARANOIC --- 12:33:38 2.3.2013
EELKu, a co ty si vůbec představuješ pod pojmem grafický design? :) Je písmo zločin? A piktogramy na záchodcích? Turistické značky? Šipka? :)

Tzv. komerční grafika je jen jednou části grafického designu či vizuální komunikace obecně. V předpokládaném slova smyslu oproti těm ostatním mimochodem dosti mladá — byť první doložená „značka“ ve smyslu loga se objevila již dávno před naším letopočtem. Její marketingové (sic!) zneužití k vytváření mýtu je pak věc značně novodobá. Nebo také stará jako lidstvo samo — záleží na pohledu (i prosté svůdné gesto ženy může být lží či pokusem o budování ne zcela pravdivé představy).

Tedy — design není a těžko může být zločinem. Budiž jím však je jeho eticky a morálně neobhajitelné uchopení marketingem jistého směru (neb i v marketingu existuje mnoho, často protichůdných směrů — od těch morálnějších po ty vpravdě hovadské).
EELK --- 18:08:11 26.11.2009
ps: tak oznamuju, že design už není zločin, ale jedno z posledních "fungujících" vodítek v tomto "zmateném a hektickém" světě, kde, jak nám média denodenně meldují, bychom se ještě více a více "měli starat sami o sebe". kdyby nebylo šipek na letišti, několika značek na každém kousku našho oblečení, nebo mutovaných "vizuálů" na krabicích instantních pokrmů, byli bychom na této cestě asi hodně zmatení. a to nemyslím ironicky. takže příště už jen: "jak to udělat také tak krásný a cool?"
KUBA687 --- 15:45:29 28.8.2009
EELK: nevím, zatím si nechci dělat nějakej jednoznačnej názor, dokud neuvidím v reálu a za plnýho provozu. taky s odstupem aspoň pár let, až se to tam všecko usadí... teď jsem měl na mysli jen ty reakce na babákův přístup k vizualitě tam.
EELK --- 23:42:12 25.8.2009
KUBA687: přiznám se, že už jsem tu jednou odpovídal, ale pak jsem to ráno smazal,-) je zvláštní, jak ráno je míň kritický večera... cca to končilo "jak si na to vůbec vytvořit názor? jde to u takovýho kolosu a tolika přístupů, motivů a detailů? já to neumím. jen pouhej dojem: není ten barák vlastně hrozně nudnej a těch vizuálů a designu moc, urputně moc?"
jinak, líbí se mi, že se k tomu lidi vyjadřujou; jakkoliv.
KUBA687 --- 10:44:57 5.8.2009
[ EELK @ VIZUALITA v textech _/ knihy, clanky, casopisy, weby ] k té adekvátnosti designu, komunikativnosti, manipulaci a reklamě mě napadlo jenom tohle: (a je to trochu mimo od tvé reakce možná, se omlouvám :)

ono se zdá, že ta rovnice "design = reklama --> reklama lže --> zbavíme se reklamy = budem všichni šťastný" platí. jenže ona neplatí... mohlo by se zdát, že - protože všichni se asi shodnem, že na reklamě něco nepatřičnýho je - mohlo by se zdát, že když proti ní budem bojovat - třeba teoretickým vymezením a šoupnutím do kategorie "zlo", že je šance se jí zbavit nebo aspoň nebýt zmasírovanej, že můžeme být "svobodnější" od jejího vlivu. kdyby takovým zlem byla - možná je, netvrdim, že ne - potom po jejím odstranění by muselo přijít nějaký dobro, láska, vzkříšení z reklamní poroby a zotročení atd. potom bysme se ale teda měli ptát po tom, co toto dobroláskavzkříšení vlastně je... ---- člověk svobodnej od reklamy: co to ale potom znamená tahleta svoboda? a "měl" ji tenhle člověk někdy? a věděl si s ní rady, když si někdy, aspoň občas myslel, že ji má?

to jsou věci, po kterých by asi bylo záhodno se ptát... protože pokud bude reklama "svržena" - a pokud ji považujeme za zvrhlou nebo zlou, potom si to přejeme - něco nutně musí nastoupit na to uprázdněný místo lidskýho zájmu a chutí a tužeb po uspokojení, což všecko reklama tak "zdárně" simuluje. aby nakonec to, co přijde po reklamě, nebyla jenom větší bída...

(jo, vím, že se ta rovnice dá zpochybnit, nepřemýšlel jsem o tom, jak ji udělat neprůstřelnou, je to jen pomůcka, abych se nemusel moc rozepisovat.)
KUBA687 --- 9:33:10 5.8.2009
vzpomněl jsem si na tohle: design je mašle na ntk...
[ TURF @ ARQUITEKTURA // kdo chvilku stal, uz stoji opodal ] tenhle příspěvek a ty následující.
"Toe fakt psycho.. To se nekdo asi fat posral... ted este stejne hnusny napisy nad vstupama.. POMOC"
"no to si delas prdel, ne? nepujdem to sundat?"