Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Type Design — tvorba autorských písem
CALTROP
[http://img216.imageshack.us/img216/3351/typedesignry9.png]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Typo.cz - www.typo.cz


· České a slovenské písmolijny
· Klasifikace písem
· Diakritická znaménka
· Formáty fontů
· Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
· Literatura
· Programy pro editaci fontů

· Typografický slovníček

· Literatura (Typomil.com) [CZ]
  

Blogy o typografii

· www.ilovetypography.com [EN]
· Typography needs you [EN]
· www.theserif.net [EN]
· www.typophile.com [EN]
· www.typomil.com [CZ]
· http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
· www.typographica.org [EN]
· Wikipedia - "Typedesign" [EN]
· Fontlover-.com [EN]
· Typeneu.com [EN]
· TypeForYou.org [EN]
· [http://www.fullmetal-alchemist.com/images/new-icon.gif] Typografie.info [EN]
  

Další odkazy

· Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
· "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
· Písmová anatomie [CZ]
· Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
· Character design standards (microsoft) [EN]
· Online knihy zdarma [EN]
· Type workshops [EN]
   · FontForge (font editor zdarma)
· Free excelent fonts
· Font nástroje pro Mac [EN]
· Script pro interpolaci (Fontlab)
· O písmu (comin.cz) [CZ]
· Mark Simonson's blog [EN]
· Fontstruct - online font editor [EN]
· Type Base - super rozcestník [EN]
· Pop type blog [EN]
· Typographer.org blog [EN]
· Lorem Ipsum [CZ]

· [http://img222.imageshack.us/img222/8089/imagestz7.jpg] FontLab 5 manuál [EN]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyx

· [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
· [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
· [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

"Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
MR_MITCH --- 18:01:30 8.3.2013
online kniha o tvorbě písma ve fontforge
Design With FontForge
http://designwithfontforge.com/en-US/index.html
ENTER --- 17:16:33 8.3.2013
BINARY_PARANOIC: konkrétně u tohodle ta light a druhá kurzíva vede, ostatní spadávají do fádnosti... každopádně dělá to super efekt při scrollování :)
JOBLO_ --- 18:10:28 2.3.2013
tak jsem stahnul glyphapp trial verzi... ano, podle všeho to umí, jen s tím problémem, že formát .phf (photofont) není podporovaný adobe produkty – musí se tedy stáhnout tento plug-in:
http://www.photofont.com/photofont/id/ – ale ten je zase pouze pro adobe CS2, CS3, CS4
jinak ten formát phf dokáže vyrobit i více programů...

btw.: s 50% slevou si pravděpodobně glyphs pořídím :)
CHARVYBURGER --- 1:23:56 27.2.2013
BINARY_PARANOIC --- 1:22:02 27.2.2013
JOBLO_: přiznávám, zatím jsem to nikdy nevyužil, leč (mimochodem geniální) Glyphs app dle všeho umí s bitmapovými fonty pracovat a k tomu je ještě korektně exportovat. Má třicetidenní zkušební verzi, tedy vzhůru k testování ;)
JOBLO_ --- 0:55:59 27.2.2013
nevíte nahodou někdo jak vyrobit font složený z fotografií (bitmap) ?

Našel jsem tohle, jen je to pouze pro CS4. (mám CS5)
Fontlab Typographic Tools - font editors and converters - Photofont Start
http://www.fontlab.com/photofont/photofont-start/

Jde mi hlavně o to že budu skenovat/fotit litery nasprejované přes šablonu a nechci to překreslovat do křivek, aby si to zachovalo charakter. Každý znak bude mít (doufám) hodně alternací, aby se neopakovala písmena se stejnými cákanicemi.

díky za jakýkoliv postřeh.
CHARVYBURGER --- 23:09:20 26.2.2013
BINARY_PARANOIC: Diky za skvely postrehy. S temi proporcemi bojuju zasadne uz od zacatku. Puvodne to bylo cely jeste kondenzovanejsi. Pak jsem trochu roztahl ten tenky a kdyz jsem zacal delat tucny, tak mi spousta veci proporcne nevychazela. Takze jde spis o nekoncepcnost, nez koncepcnost. =) S tim hackem je to na povazenou. Zkousel jsem i tu druhou variantu a nakonec jsem skoncil na podobnosti s carkou.

Kolik bys doporucil delat masteru? Rekl bych, ze tohle, co mam by mohlo byt 100 a 800. 900 povazuju za samostatnou kapitolu. Urcite si chci jeste udelat 400 regular. Dopocital bych 200, 300 a 500, 600, 700. Slo by to takhle?
BINARY_PARANOIC --- 13:46:26 26.2.2013
CHARVYBURGER: a teď k Tvému písmu :))

Domnívám se, že ona „nevýraznost“ tučného řezu je dána jeho tradičnějšími proporcemi. Pokud porovnám vlasový a tučný řez, pak vlasový působí mnohem zúženěji (a není to jen těsnějším prostrkáním, které je tedy na můj vkus poněkud na hraně a může působit problémy). Pokud je to koncept, asi bych ho ještě více zdůraznil (tedy vlasové řezy zúžené, tučné našířené). Pokud ne, myslím, že by stálo za to optickou šířku sjednotit.

Na každý pád bych s „nevýrazností“ asi neměl problém…nemyslím si, že by při tomto charakteru muselo být nutně „akcidenční“. Bude to holt takový humanističtější DIN :)

Pak jen pár drobností, co mě letmým pohledem praštily přes brýli:

— výběh „t“ má krapítko bouli;
— u „k“ bych možná zvážil výraznější optické korekce (uprostřed je hodně hmotné);
— vyvážení „s“ trochu kolísá; dle Davida prý nevadí, pokud nenápadně padá doprava, ale mám dojem, že optické osy u vlasového a tučného řezu nejsou úplně ve stejném úhlu;
— háček u „ř“ bych cítil o fous více vlevo;
— přeškrtnutí u „ł“ by mělo být níže;
— „ß“ mi k tomuto písmu více sedí z horního obrázku…ale asi by to chtělo méně výráznou křivku „s“;
— charakter vertikálního háčku jsi asi zvažoval…nicméně nějak bych se přikláněl k nekapkovitému tvaru;
— pozor na kontrast tahů u „z“ (ne nadarmo je u klasických patkových písem „obrácený“).

Jinak to má ale příjemný charakter, nějak z toho dýchá estetika Type Together :) Tak hodně zdaru!
BINARY_PARANOIC --- 10:33:33 26.2.2013
CHARVYBURGER: celý systém je postaven na šesti masterech, tedy Hairline, Semi Bold (sic!) a Heavy, k nim samozřejmě odpovídající italiky. Posunutí prostředního masteru až na Semi Bold není náhodné, umožňuje mi déle držet nižší kontrast. V Heavy masteru (který ani není exportován, nejsilnější exportovaný je o stupeň lehčí) samozřejmě dochází k optickým korekcím a zvětšení kontrastu. Pravdou ale je, že těmto nejsilnějším řezům jsem zatím věnoval nejméně péče (ostatně v kurzívě zatím vůbec není), tedy možná ještě k nějakým korekcím dojde. Díky tedy za připomínku :)

Stran přejmenování...důvod je prostý. Holt se s tím patlám příliš dlouho a mezi tím již jeden Dumpling vyšel :) http://www.myfonts.com/fonts/positype/dumpling/

Sice bych asi mohl dokázat, že jsem tohle označení veřejně používal dříve, ale považuji to za takovou prkotinu, že jim jméno Dumpling bez sebemenšího pocitu křivdy přenechám :) To mě víc palí vlastnil dodělání písma :)
CHARVYBURGER --- 1:32:00 26.2.2013
BINARY_PARANOIC: Neuvazujes u toho uberboldu trochu zvetsit kontrast tahu? Opticky zkompenzovat to /a a /e. Jestli nebudou prilis tucny, tim jak maji vertikalne tri tahy? Ale mozna mam jen vecerni vlci mlhu.

Btw. co ze knedlik uz nebude knedlikem?