Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Type Design — tvorba autorských písem
CALTROP
[http://img216.imageshack.us/img216/3351/typedesignry9.png]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Typo.cz - www.typo.cz


· České a slovenské písmolijny
· Klasifikace písem
· Diakritická znaménka
· Formáty fontů
· Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
· Literatura
· Programy pro editaci fontů

· Typografický slovníček

· Literatura (Typomil.com) [CZ]
  

Blogy o typografii

· www.ilovetypography.com [EN]
· Typography needs you [EN]
· www.theserif.net [EN]
· www.typophile.com [EN]
· www.typomil.com [CZ]
· http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
· www.typographica.org [EN]
· Wikipedia - "Typedesign" [EN]
· Fontlover-.com [EN]
· Typeneu.com [EN]
· TypeForYou.org [EN]
· [http://www.fullmetal-alchemist.com/images/new-icon.gif] Typografie.info [EN]
  

Další odkazy

· Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
· "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
· Písmová anatomie [CZ]
· Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
· Character design standards (microsoft) [EN]
· Online knihy zdarma [EN]
· Type workshops [EN]
   · FontForge (font editor zdarma)
· Free excelent fonts
· Font nástroje pro Mac [EN]
· Script pro interpolaci (Fontlab)
· O písmu (comin.cz) [CZ]
· Mark Simonson's blog [EN]
· Fontstruct - online font editor [EN]
· Type Base - super rozcestník [EN]
· Pop type blog [EN]
· Typographer.org blog [EN]
· Lorem Ipsum [CZ]

· [http://img222.imageshack.us/img222/8089/imagestz7.jpg] FontLab 5 manuál [EN]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyx

· [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
· [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
· [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

"Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
BUBBLE --- 15:28:12 5.2.2019
Indra Kupferschmid napsala clanek o tom co by melo splnovat moderni pismo. Dole pod clankem je dobra sbirka linku na clanky s navodama jak na to.

Evaluating the quality of a typeface
http://kupferschrift.de/cms/2018/08/evaluating-the-quality-of-a-typeface/


Super vec kterou jsem tam nasel je obsahla digitalni knizka o kresleni stredoevropskych akcentu.

The Insects Project – Problems of Diacritic Design for Central European Languages
http://theinsectsproject.eu/
SMYSLOV --- 7:08:49 3.1.2019
CALTROP: připomeň se mi také do pošty...
i když jsem tam byl za františka štorma
BUBBLE --- 0:23:00 3.1.2019
CALTROP: rozumim tomu a ted uz to vic chapu. Pokud je teda ucelem hlavne si osahat tvorbu pisma, doporucoval bych nasledujici:

To pismo je ted takovej trosku kockopes, je to mix stylu ktery uplne sesedi dohromady. Doporucoval bych to osekat na nejaky zaklad ktery bude dobre fungovat dohromady a na tom muzes potom stavet. Tzn. ubrat na tech expresivnich vecech jako jsou ty hranaty tvary a zkusit si postavit system kterej bude podstatne nudnejsi, ale koherentni.

Nebudu resit problemy v kresbe jednotlivych znaku, ale vratim se trochu zpatky. Dejme tomu ze chces udelat bezserifove pismo s rozsirenou kresbou (extended) a vysokou stredni vyskou na veskrze monilinearni kostre. To je nejakej zaklad kterymu je tvoje reseni asi nejpodobnejsi. Jakmile to osekas o ty hranaty detaily, zamer se na nejaky historicky vzor ze ktereho muzes cerpat. Prvni vec kterou bych resil je ze tam ted z toho neni jasne jestli delas otevrenou nebo zavrenou kresbu znaku.
Horizontalni tahy "a" a "g" se otviraji doleva a jsou ukoncene svisle nebo temer svisle. "c" je zespoda uzavrene (konci horizontalne) a zeshora trochu otevrene (konci diagonalne) stejne jako "e". "s" je naproti tomu uplne zavrene. To same se opakuje u cislic i verzalek. Zase je to nejak smichany.
Ono se da udelat pismo ktere kombinuje pristupy, ale je to tezsi a vyzaduje to vic praxe a znalosti. Takze bych doporucil to nejak sladit a az potom pripadne vymyslet co dal.

Priklady:
Zavrena kresba (grotesk)
Druk wide
Helvetica extended
Sharp grotesk
Eurostile extended

Otevrena kresba (humanist)
Antique Olive Nord
Hrot

Polootevrena kresba
Ringside wide v tomhle pripade americky gothic

Vykaslal bych se ted na verzalky a cislice a pracoval jenom s minuskama.
Az tohle vyresis, dalsi na rade bude pomer spodniho a horniho dotahu (spodni ted vypada delsi coz je trochu nestandardni), sirkove proporce znaku, pak opticke kompenzace v napojeni tahu na drik. Ale prvni zkus promyslet tohle a nakoukej si ty cizi pisma (co nejvic pisem). To te posune v tom vnimani a ujasnis si jak to vlastne ma vypadat.
ERGOSUM --- 0:22:20 3.1.2019
CALTROP: Nemusíš běžně.
Podle mého oka bych nejdřív zkusil vršek J udělat jako u tvé 1 a spodek poloviční šířky.
Na to B si musíš zvykat. Jenže na první pohled se mi prudce nelíbí. A než se dostane od nelíbí k líbí, skončí v nevadí/nevnímám. Já nevím. Co udělat horní část spodního bříška oblou? Zůstane provokativní, ale nebude tak nasírací.
S tím ces, možná kdybys to sjednotil podle úhlu horní části c... Nejvíc to trhá za oči dole. Tedy když je to ve velikosti asi 12 znaků na řádek a větší. V poloviční velikosti to tolik nevadí.

I když. Teď mě napadlo, táhnout to na druhou stranu a udělat z toho čistě provokativní písmo. Třeba pro nějakou kapelu. Sáhnout třeba i na T a K...
BUBBLE --- 23:35:27 2.1.2019
CALTROP: jo, napis mi do posty
CALTROP --- 22:46:50 2.1.2019
CALTROP: btw, to mě ještě vede k dotazu, máme tady v auditku nějaký lidi z písma na umprum (současný nebo absolventy)? Vlastně bych se rád zeptal na pár věcí okolo studia, konzultací pro lidi z venku a jak to tak chodí u příjímaček, o jaký lidi je v ateliéru zájem, co by měli splňovat, a tak různě...
CALTROP --- 22:41:04 2.1.2019
ERGOSUM: Dík! J a B, uvážim, jestli je neudělat běžně, i když do toho B jsem možná trochu hloupě zakoukanej. "ces" konkrétně je problém že jsou ty znaky tak nějak tak nesourodý? Horní a spodní hrana by u nich měla být zaoblená stejně?
BUBBLE: Díky moc! Kdybys měl někdy náhodou čas na ty komenty do pdf jak jsi psal, byl bych ti moc vděčnej, uvidíš :). Co se týče toho původního záměru, řekněme, že jsme s grafickym studiem pro který pracuju dělali na nový identitě a vniknul z toho takovej hranatej symbol jako logo, chtěli jsme k tomu použít (jak už jsem zmínil předtim) nějaký moderní písmo, který kombinuje běžný zaoblený znaky s občasnejma hranatejma prvkama. V prvnim testovaní jsme zvolili Goshu (https://pangrampangram.com/products/gosha-sans) ale nakonec finálně vybrali TT Firs (https://www.myfonts.com/fonts/type-type/tt-firs/). Já jsem ještě před výběrem zkoušel spíš asi trochu ze srandy modelovat pár znaků, protože jsme si původně představovali něco trochu víc extended. Momentálně je písmo vybraný a já jsem pokračoval v modelování dalších znaků i tak. Takže, nějakej jasnej koncept a záměr tohle bohužel nemá, a já to beru tak, že jsem si vybral tenhle styl pro to, abych měl nějakej objekt, kterej mě bude provázet všema estetickejma pravidlama a technickejma náležitostma z edukativních důvodů. Takže v podstatě dělám tohle písmo jen, abych se za jeho pomocí naučil tvořit písma. Ale byl bych hrozně rád, aby na konci vzniklo použitelný a pro ostatní vzdělaný tvůrce plnohodnotný písmo. Bohužel k tomu nemám žádnej background, nestudoval jsem písmo a jakejkoliv kontakt s lidma, co to studujou (studovali) hodně ocenim!
BUBBLE --- 18:10:36 28.12.2018
CALTROP: cau, gratuluju k odvaze pustit se do pisma!

Je skoda ze jsi s tim neprisel driv, nejak v zacatku kdy mas par zakladnich znaku. Bylo by snazsi komentovat celkovy koncept, navest te k tomu jak se nad tim da premejslet. Ted uz jsi celkem pokrocil, tak to bude spis na konkretnejsi komentare.

Mas tam dost veci ktery by chtely poladit. Bylo by to trochu na dyl. Zkusim se k tomu vratit az budu mit vic casu a hodit ti nejaky myslenky do toho PDF. Nicmene je z toho celkem jasny o co ti jde a mam pocit ze to muze pomerne dobre fungovat, pokud si to trochu vic nakoukas a das tomu cas.

Pomohlo by kdyby ses jeste trochu rozepsal o tom k cemu je to pismo urceny, jak s tim planujes pokrocit (rezy?) a jaky byly tvoje inspiracni zdroje.
ERGOSUM --- 11:16:16 28.12.2018
CALTROP: To B a J mi hodně vadí. Ta nula. No zkus si ji použít třeba na cenovku. Ale někde může být zajímavá. Pak problém "ces" schválně si to napiš.
Sám tušíš, že to není písmo pro hladkou sazbu. Není ani pro delší odstavce ve kterých chceš něco sdělit. Na to budeš muset udělat řez (jen ho proboha nenazývej ever book), kde budou některé prvky písma méně výrazné.