Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Pravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
KOMATSU
Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.

[http://komatsu.bloguje.cz/img/oo.jpg]

"Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

Ivan Kirijevský
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
CHOMI --- 12:52:31 24.9.2010
AACHEN: Jasně že jde odstranit národní zvláštnosti! Zbyde ti Písmo a výroky sněmů. A liturgie v nejširším smyslu. Ta aspoň ve své enujdvětší části.
Jistě je škoda mít pravosalví bez národních zvláštností - ale můžeme je mít české, ne ruské.
O návštěvě sv. Prokopa an aAthosu envím . to slyším poprvé.
Bratří šli do Říma, bo papež byl halvou západního patriarchátu. V té době byl ještě pravověrný.
AACHEN --- 12:34:34 24.9.2010
CHOMI: přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu

Pricemz byli ochotni pro uspech sve mise spolupracovat i s tim proklatym papezstvim:-) I kdyz mozna jsem zmasirovan katolickym pohledem na vec. Navic potize tehdy delali spis nemecti biskupove utrzeni ze retezu nez biskup v Rime.

Kdesi jsem ted zaslechl ze sv. Prokop snad navstivil i Athos - je na tom neco pravdy?

Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.

No jo, jenze nakolik je mozne odpreparovat od pravoslavnych cirkvi jejich etnicka specifika? Vetsinovy laicky pohled v Cechach je (troufam si tvrdit), ze pravoslavi je proste ruske krestanstvi, hezky se tam zpiva a maji krasne ikony. Co je to to pravoslavi bez privlastku, kde ho najdes?

Jinak diky za tvuj pohled na vec.
CHOMI --- 11:51:59 24.9.2010
AACHEN: Protože se Češi houfně neženou do žádné církve.
Ačkoli uvedení světci byli součástí nerozdělené církve, nelze popřít, že přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu a ti ostatní svatí čerpali z obou proudů. Naproti tomu potom tu zvítězil proud západní, který východní křesťany prohlásil za kacíře.
To, co u těchto světců je možno zdůraznit je právě jejich nesporná "pravoslavnost", která se tehdy ještě nevylučovala s "katolickostí".
Jinak nejde o to odkazovat celkově na husity, ale spíše na výrazné stránky jeiich zbožnosti, které jsou blízké pravoslaví. To je zejména důraz na Písmo a eucharistii, přičemž to druhé jednoznačně u evangelíků a čechoslováků chybí. A ovšem odpor k papežství.
Samozřejmě, že u nás nelze odmyslet 1000 let vývoje křesťanství - to také nikdo nechce.
Co se týče toho "cizího parvoslaví", pak je takto možno snad označit příliv ruského pravoslaví, ale už ne Gorazdovu misii, která se snažila čerpat z domácích zdrojů co jen to šlo - uveďme třeba demokracii v církvi (různé výbory a komise laiků) a lidový zpěv, vyrůstající z místních kořenů. Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.
Je třeba navazovat spíš na Cařihrad než na Moskvu. A v posledku samozřejmě na Jeruzalém:o)))
Česká katolická církev východního obřadu není řešením - poněvadž by nadále zastávala bludy jako papežská neomylnost a pod., Filioque, neposkvrněné početí... Nejde přece o podobu, ale o obsah víry.
V tomto smyslu by spíš byla řešením naopak česká pravoslavná církev západního obřadu. Západního - tedy upraveného předkoncilního, nejlépe ale asi kališnického.
AACHEN --- 11:30:34 24.9.2010
na zacatku 20. stoleti samo..
AACHEN --- 11:25:24 24.9.2010
CHOMI: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop
To prece neni specifikum pravoslavi, to jsou svetci nerozdelene cirkve..

Podobne ty dalsi veci, kalisniky, Chelcickeho, na ty se odkazuje ceskoslovenska cirkev, CCE i pravoslavni..Gorazd mi z toho vyplyva jako ustavujici kamen ceskeho pravoslavi (a to ostatni je zpusob jak obhajit, ze ceske pravoslavi se tu na zacatku 19. stoleti neobjevilo z cista jasna; do urcite miry je to samozrejme legitimni). Nejsem insider, tak mam mozna hodne zkresleny pohled, ale myslim, ze od ceskeho prostoru proste dedictvi katolicke cirkve (v rimskem pojeti), kalisnickou a pak protestantskou reakci nelze odmyslet. Pravoslavi (v te podobe po schizmatu) pak vnimam v CR spise jako novy prvek, ktery cerpa s vlivu nam tady cizich...To ovsem neznamena, ze tu po teto moznosti neni a nemuze byt poptavka, a ze tu tahle moznost ma svoje misto. K tomu cyrilometodejskemu odkazu by se mi vic hodila nejaka neprilis "latinizovana" ceska katolicka cirkev vychodniho obradu, ale s tou jsem se tady nesetkal...

Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího

Proc se ale tedy houfne nezenou do pravoslavne cirkve? Kazdy se dnes muze svobodne rozhodnout...
CHOMI --- 8:57:07 24.9.2010
AACHEN: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop - obecněji pak tradice vzdělaného křesťanství.
Pouzději může stavět na tardici národní církve (kališníci), českém biblismu, Chelčického "duchovním boji" atd.
Ještě později an kladných stránkách národního obrození, meziválečné tradice atd. a samozřejmě práci novomučedníka Gorazda.
Prostě na tradici národní církve, která vede Čechy ke Kristu. Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího. pokusem o třetí cestu bylo třeba zrovna husitství.
AACHEN --- 22:05:57 23.9.2010
Na ceste: Ruska Karelie

Sice dost popularni zpracovani, ale pekny zabery z Valaamu, apod.

KOZMA: Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.

Jaky prusery maz presne na mysli?

Otazka na cem stavet "autenticky" cesky pravoslavi...Me sice prijde hezky, kdyz cesky pravoslavi neustale operuje s cyrilometodejskou misii, ale nekdy mam pocit, ze se nejde porad jen ohanet minulosti...V 9. stoleti byla byzantska misie skvelym pocinem, bohosluzba ve srozumitelnym jazyce, apod., co ale dnes dela pravoslavi, aby mluvilo k dnesnimu cloveku srozumitelnym jazykem? To je ovsem problem vsech cirkvi...a vlastne vseho:-)
KOZMA --- 21:45:17 23.9.2010
mno... vtipná to kapitola může být z jednoho pohledu. Z pohledu druhýho... čeká nás hrozně těžká práce dostat zpěv v chrámech ,, z Benátek do Cařihradu " a propos, posílám kudos našim v Resslovce. Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.. ufff. Těžký práce. Věřte mi...
GOBERS --- 15:53:36 18.9.2010
AACHEN: Myslíš псково-печеская обитель? Asi nějaký lokální zpěv, protože to velebí společenství v dotyčném monastýru. Hudebně je to jinak klasický harmonický výcehlas italského operního typu (vtipná to kapitola pravoslavné hudby ;-)).
CHOMI --- 15:08:41 9.9.2010
Jinak musím doporučit nově vyšlou knížku výroků sv. Silvána Athonského - moc hezké myšlenksy, prodchnuté Kristovou láskou. Jiný výraz pro to použít nelze:o)