Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Terence McKenna ۞ जयरामकृष्णन्हरी۞
SCHWEPZ
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 21:21:49 26.9.2011
DARJEEL: podívej, já vůbec nepolemizuju s tím, že někteří doktoři jsou řezníci a jiní kšeftaři. pro mě by to stejně dobře mohli být mimozemšťané, protože já se doktorem (jakéhokoliv druhu, natož psychiatrem) nikdy neodvážil stát - tudíž jejich myšlení je mi hrozně cizí, tak jako tak.

jedinou tezi, kterou jsem vyslovil, že utrpení existuje - a když se ti přihodí, budeš nejspíš hledat způsoby, jak ho odstranit. to je celé. (a vydedukoval jsem to z toho, že mě když se přihodí, tak hledám způsoby, jak ho odstranit). nejde mi o jiné lidi, kterým bych chtěl nařizovat, co nemají prožívat: jde mi o případ, když se já sám budu chtít vyhnout nějakému prožitku. který nebude snesitelný.

DARJEEL: postmateriální přístup... hele, já vnímám co vnímám, a pokud to dál neřeším, tak není co řešit. pokud je to nuda, tak taky není co řešit. ale teď je otázka, pokud člověk vnímá něco zajímavého, vyjímečného:

- má vůbec řešit, jak se přihodilo, že to vnímá ?
- má to nějak interpretovat, hledat vysvětlení ?
- má ho zajímat, jestli to stejně vnímá i někdo jiný ?

to je totiž to. běžně se předpokládá, že z psychedelie mají strach lidi, kteří chtějí mít pod kontrolou jiné. ale co prostě jen lidi, co jsou zvyklí mít pod kontrolou sami sebe a nespoléhat se na jiné lidi ? a nebo lidi, co jsou hodně závislí na komunikaci s jinými ?
DARJEEL --- 20:36:51 26.9.2011
XCHAOS: no, jenže psychiatričtí pacienti jsou spíš ti co mají nohy tři, než jen jednu a řeší se to tak, že se jim na tu nohu přidělá koule, aby moc nekopala, když daný jede ráno v tramvaji do práce. :) Atd. atd. prostě s touhle anabází na mě nechoď, ve špitále naštěstí nepracuju, ale i tak jsem si na psychotickým oddělení užil svoje a mám na to dost jinej pohled, než (no offense) romantické a vznosný arm-chair pisálek co si googlí tématické diskuse. Pro mě jsou někteří lékaři hodně pokrytečtí a na mravech upadají tak, že bych si o ně neopřel ani kolo.
To je prostě jak kdyby koňský handlíř řezal jednorožcům rohy, protože zná jenom koně a všechno ostatní jej děsí, neví co s takovým rohem, tak ho uřeže nebo na něj pověsí dvacetikilovej kettlebell, no prostě primitivismus jaký známe jinak třeba ze zámořských objevů (hele nová civilizace, oberem je o zlato; hele nová civilizace, jsou nácí mimo, uděláme si z téhle země věznici apod.) a jiných vznosných aktivit našich evropských otců. Díky bohu za to Ježíška, kterej se za nás vykoupil.
XCHAOS: ten poslední odstavec se mi líbí dost, ten je nejen McKennovskej, ale i hodně psychoanalytickej a myslím, že i Husserl by Ti zatleskal :) Jinak teda měnit vědomí jde poměrně rychle (někdy dokonce nepoměrně rychleji) než psychedelickými látkami, ono takové běhání nebo dýchání umí docela divy, když se dělá za správných atmosferických podmínek .)
Akorát se musím přiznat, že jsem v některých sférách bytí už tak namočený, že nedokážu odhadnout, jak moc jsou ostatní lidé (a "většinová společnost") materialistická a co tím materialismem vlastně myslíš. Inglehart mluví třeba o postmateriálním přistupu, který by měl být charakteristický pro druhou generaci osvobozených zemí východního bloku. Ty jsi tím ale asi myslel něco jiného, nebo se mýlím? Každopádně tím chci říct, že ze svejch pro někoho asi dost radikálních nebo ulítlejch postojů nejsem schopen odhadnout, nakolik je pro běžného člověka jedinou možností transcendence a přes materie užití psychedelik. Nehledě teda na to, kam bys zařadil takový pobyt ve tmě, floatační tank nebo desetidenní kurz vipassany, tam se to docela stírá si myslím. (A to nechávám stranou cvičené mnichy a jóginy, schopné pomocí několika dechů a zdržů dosáhnout hodně psychedelických stavů)
XCHAOS --- 14:12:22 26.9.2011
ještě ke vztahu fenomenologie a psychedelie: tvrdím, že fenomenologie je obecnější.

fenomenologie by např. dokázala zkoumat psychickou realitu středověkého či poději renesančního člověka - zázrak, hřích, rozhřešení, černá magie, zjevení, boží milost... později třeba i tělo, příroda, alchymie, magie bez dělení na bílou a černou, obchod s lidmi, obchod s ďáblem, přirozeno, nadpřirozeno, techné ... prostě spousta lidí žijících v té době byla v podstatě "intuitivními fenomenology".

psychedelie je fenomenologickou filosofií éry materialistického obrazu světa kolem nás: materialismus "zakázal" určité třídy prožitků světa kolem nás, takže byly re-kategorizovány jako halucinace, a člověku žijícímu v materialistickém světě se jako jediná logická cesta k těmto prožitkům jeví psychoaktivní látky. (já myslím, že ten náš diskurz není tak odlišný, já třeba v tomto z McKenny vycházím hodně... z toho co psal).
XCHAOS --- 14:05:25 26.9.2011
DARJEEL: ještě k těm diskurzům: když někdo nemá nohu, naordinuješ mu jako doktor dřevěnou nohu a nebudeš to asi moc řešit, že. problém psychiatrie je, že někomu ordinuje "3. nohu", někomu tu "dřevěnou nohu" doživotně pronajme poté, co mu sama "nohu" amputovala, protože mu jí třeba nedokázala zachránit, apod. já to neříkám, že to dnes funguje tak, jak by bylo ideální... ale běžná medicína ti dnes také dokáže vydezinfikovat škrábanec, do kterého by si ve středověku běžně chytil nějakou infekci a umřel na něj...

psychedelie ve vztahu k duši funguje asi podobně, jako sport ve vztahu k tělu: psychedelie si hraje s duší, zkoumá její hranice, apod. - ale přece ve fyzickém světě nemáme problém uznat, že kromě sportu potřebujeme i doktora, který umí dát zlomenou nohu do sádry... nikoliv celoživotně.

slyšel jsem metaforu, že vztah dnešních psychiatrů k (ne nutně psychedelickým) drogám je asi podobný, jako vztah chirurgů k zábavní pyrotechnice: tahle metafora mě přijde docela poctivá a přijatelná pro všechny strany. přesnou metaforu k psychedelii by bylo nutné doladit (vztah doktorů k vysokohorské turistice a horolezectví ? taky se občas někdo vrátí s omrzlinami, že...), ale nevidím to tak, že ten diskurz úplně není slučitelný: ostatně, je to hlavně psychedelie, která tvrdí, že některých stavů vědomí nelze dosáhnout jinak, než bez psychoaktivních látek: psychiatrie naproti tomu tvrdí cosi velice blízkého - tzn. že z některých stavů vědomí se nelze dostat jinak, než pomocí psychoaktivních látek, a navíc si osobuje právo rozhodnout, které tyto stavy jsou přijatelné pro subjekt (či jeho okolí) nebo ne.

já osobně bych byl radši, kdyby se stavy vědomí daly měnit i jinak, než pomocí psychoaktivních látek, nicméně v dnešní materialistické kultuře, ve které žijeme, není příliš překvapivé, že to mystérium na sebe vzalo tuto podobu.
XCHAOS --- 13:17:20 26.9.2011
JEDINÝ ČLOVĚK NA ZEMI, KTERÝ SLYŠÍ ZPĚV HUB - (aniž by je požil) - Vice Magazine
http://www.viceland.com/cs/v2n2/htdocs/jediny-clovek-na-zemi-403.php
DARJEEL --- 13:39:32 23.9.2011
no tak zdá se mi, že se naše diskurzy už docela rozešli, tak třeba jindy ,)
XCHAOS --- 13:34:39 23.9.2011
DARJEEL: proboha, nikomu to nepřijde v pohodě. přesto nějaký druh zážitku můžeš popsat jako "psychózu", a bude to mít nějaké rysy, které to rozliší od jakéhokoliv příjemného mystického zážitku.
DARJEEL --- 13:26:25 23.9.2011
XCHAOS: tak tím se zabývá spíš psychologie... psychiatrie je dost něšťasný způsob aplikace poměrně primitivních poznatků o fungování mozku a většinou funkci celého vědomí na mozek redukuje... ale co je komu do nějakecj serotoninů a dopaminů, když se k němu neumí kolikrát ani chovat jako k člověku. A ladit hladiny léků, který má daný údajně uživat po zbytek života mi jako léčba moc nepříjde... psychiatři jsou spíš takový rychloopraváři, aby jedinec mohl dál stavět babylon.
XCHAOS --- 13:11:32 23.9.2011
DARJEEL: naštěstí ne. chápej, já nemám namysli dnešní instituce (nebo dokonce minulé). nebo zastaralé metody, "silová psychofarmaka", apod.

nicméně - samotný princip toho, že (z hlediska pacienta, který se cítí nemocný), mohou nějaké jeho kognitivní a emocionální funkce fungovat buď "v pohodě" nebo "nefungovat", podle mě zpochybnit nelze. takže mi jde čistě o skupiny, kteří se zabývají jakýmkoliv popisem svých nebo cizích psychických stavů (psychiatrie tedy častěji cizích, to je ten zádrhel).
DARJEEL --- 12:59:50 23.9.2011
XCHAOS: e-e, pracoval někdy na psychiatrické klinice? :)

no a ten zbytek co píšeš, jj, to je tak jak bychom si přáli aby to bylo, psychiatrie se ty off-nominal stavy snaží primordiálně vykořenit, čímž se staví na opačný pól než je šamanismus, zbytek už je jenom hra keců (médií), moci (expertního vědění) a naprosté ignorance něčeho, čemu se říká zodpovědnost sama za sebe v kontextu světa a druhých. Současná psychiatrie je spíše sofistikovaný druh zombifikace sloužící jako money-generator, součástí toho je výroba chronických pacientů, což je na hony vzdálené (či dokonce přesně opačné) vznosnému a ušlechtilému cíly léčení. A nenech se mýlit, ta chapadlovitá obluda ničí úplně stejně pacienty jako personál těchto zařízení.

No s tou debatou Ti fandím, ale moc to nevidím... jednotlivé diskurzy se od sebe spíše vzdalují, než že by se tvořila nějaká společná platforma, znáš tu pohádku o Nabukandezarově věžičce, žejo? :)