Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
VIPASSANA - meditační technika & umění žít
EKONY

Meditace Vipassana, jak ji vyučuje S. N. Goenka podle tradice Sayagyi U Ba Khina

[http://www.lokvani.com/lokvani/a_images/232SNG.gif]

stránky meditace Vipassana v ČR
stránky meditace Vipassana ve světě (v angličtině)

Všechny potřebné informace týkající se techniky meditace Vipassana, pořádání kurzů této techniky v České republice a ve světě a spousty dalších užitečných informací okolo Vipassany naleznete na výše uvedených odkazech. Takže neváhejte a dříve než zde začnete klást otázky tak se začtěte prosím.


Tento klub byl založen za účelem rozšíření povědomí o této báječné technice meditace a předání praktických informací všem zájemcům.
Tento klub není určen jakýmkoli debatám nad "nesmrtelností brouka" či jiným filosofickým dišputacím, není rovněž určen předávání osobních zkušeností, dojmů či názorů získaných z prodělaných kurzů či vlastního praktikování, nebudou se zde povolovat jakékoli srovnávací statistiky s jinými technikami, ani žádné jiné odbočky a kličky od ústředního tématu klubu, kterým je získání základních informací o technice a její následné přímé poznání a praktikování v každodenním životě.

[http://www.dhamma.org/images/icons/aniwheel2.gif]
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
LILY --- 10:25:32 27.3.2008
EKONY: Nemyslím si, že jsou ty kratší kurzy dostatečné, aby pak člověk mohl sám doma praktikovat, ale říkám si, že lepší něco než nic. A když by takové kurzíky člověk semtam navštívil, tak mu to minimálně neublíží, ač mu to zdaleka nedá tolik, co kurz 10-denní či delší. Každopádně díky za odpověď! :)
EKONY --- 9:59:38 27.3.2008
LILY: určitě, dokonce když zalistuješ v historii klubiku, tak sem nekdo hazel link ci info na takoveto kurzy
nicmene bych chtel znovu pripomenout, ze tendle klubik je o vipaassane dle S.N. Goenky, který je předstravuje v 10 a více denních kurzech
ačkoli nemám zkušenost s jinými a určitě je ne-nedopročuju, tak co mám, je zkušenost právě s tím 10-denním, jehož tato minimální 10 denní délka je optimálně vyladěná pro správné pochopení techniky
(když si vybavím, kam jsem se posunul se svou kncentrací po prvních 3 dnech po 10ti hodinách čistého meditování denně, kdy se začíná s koncentrací na dech, resp špičku nosu.. - tak si nedokážu představit víkendový či jinak kratší kurz samotné vipassany tak, aby člověk odešel se správným pochopením správného provádění techniky...)
Možná jsem však lama a mnohým lidem můžes stačit i jeden den, to netuším ..
Ten 10 denní kurz je každopádně dostatečný pro to, ať člověk může sám doma praktikovat bez potřeby dalších kurzů .. Pochyboval bych o tom v případě kratších kurzíků...

Jak píšeš, je to každého volba .)
LILY --- 9:28:55 27.3.2008
EKONY: Mě vipassana moc zajímá, ale když bych chtěla někam jet a vyzkoušet si to, tak to bývá většinou aspoň na týden. No a já veškerou dovolenou a ještě něco málo neplaceného volna vyplácám na jiný druh studia sebe sama. Vím, že je to moje volba...ale nejsou třeba i nějaká kratší, víkendová setkání bo tak něco?
GAF --- 23:26:14 26.3.2008
EKONY: 3. a 4. fáze - JO ! To je přesně ono, to se mi stává !
GAF --- 23:25:19 26.3.2008
mraky nebo kámen :D
EKONY --- 22:57:43 26.3.2008
jo a eště doplněk z teoretických rozprav (snad to nebude úplně zkomolené :)

Naše mysl se dá rozdělit na 4 části (neboli postupné fáze činnosti mysli, které probíhají teď a tady v okamžicích a množstvích o kterých nemáme ani páru).
1. Ta co si všímá, že se něco děje - dá nám vědět, když kterýkoli smysl cokoli zachytí
2. Ta co říká, co to je - porovnává, třídí, popisuje všechny vědomé či podvědomé vjemy, a jelikož jsou charakteristiky duální, vždy je každému vjemu automaticky (jako výstup této části mysli) přiřazena všelijaké klasifikace či ohodnocení na pomyslných stupnicích (min - max)
3. Ta část mysli, která na podkladě výstupu předchozí fáze vysílá do organismu odpovídající pocity (vibrace), které jsou tak v souladu s výstupem z přechozí fáze i s ohledem na jejich složitost a rozličnost, avšak současně umístitelné na stupnici dobrý-špatný
4. Ta část mysli, která reaguje na rozlévané pocity (vibrace), a především dle kritéria dobrý - špatný resp. příjemný - nepříjemný činí akce (na fyzické, vokální, či mentální úrovni) a to takové, aby tyto vjemy dále vyhledávala (příjemný), či je potlačovala (nepříjemný)

když se pozorují mraky nebo kámen, jsme v druhé fázi, přičemž vždy i přes uvědomění pozorování mraku bude následovat 3. a 4. fáze (příjemný či nepříjemný pocit z mraku a odpovídající akce - uvědoměním pozorování mraku nelze odbourat 3. fázi - nelze nemít pocity), a z koloběhu či automatických procesů mysli se nelze dostat

když se pozorují pocity, jsme v 3. fázi, kde lze uvědomovaným a hlavně neutrálním (nehodnotícím) pozorováním ovlivnit 4. fázi - fázi akce (uvědomím si, že mám pocit chladu, a následně uzřím automatickou reakci v podobě odporu (tento odpor probíhá skutečně i na fyzické úrovni) - pokud si tyto souvislosti současně uvědomuji, mohu je měnit, a odpor k chladu tak mohu proměnit v jeho přijetí)

jedině takto se dá podle této teorie vyrvat kořeny navyklých reakcí a oprostit se od toho všeho

(aspoň tak si to vykládám .) mohl bych najít něco kde by to shrnul nějaký zasvěcenec, ale on mi to tu v nejhorším někdo vyrozporuje kdyby to byl nějaký hlod)
GAF --- 21:00:24 26.3.2008
hmm, díky
EKONY --- 20:56:51 26.3.2008
ona vipassana je technika, jejíž prováděním se umožňuje pozorovat "kámen"jinak než dříve
nevím jestli pozorováním toho co popisuješ dosáhneš nějakých fyzických (reálných) změn
a jestli jo, tak to budou spíše pravděpodobněji nějaké poznatky a pochopení na intelektuální úrovni, než pochopení na fyzické úrovni (= skutečná změna)

Fyzická úroveň reality je pracovní plocha pro vipassanu.
Když se chci otočit doprava, musím podniknout jisté kroky na fyzické úrovni, abych se otočil. Nestačí jen něco pozorovat nebo si uvědomovat či rozebírat, neboť takto zůstávám stále neotočen, ačkoli pln uvědomění..
Stejně tak jestli chceš změnit sebe, resp nějaké zaběhlé procesy v sobě, musíš je měnit na fyzické úrovni, proto tělesné pocity...

A pak taky otázka je, jestli tě pozorování kamene nebo okna bude bavit každý den hodinu ráno a hodinu večer :)) na těle se přeci jen lépe poznává (doslova prožívá), že se vše mění ..
GAF --- 20:40:25 26.3.2008
Heh, tuhle mi spadnula na koleno asi čtyřiceti kilová branka a naštěstí jsem ten den četl příspěvky na auditku o bolesti a jak s ní zacházet. Takže čím víc jsem si jí snažil uvědomovat v tu chvíli, tím lehčí bylo tu událost přestát, dokonce to bylo zajímavý :D Ale řeknu ti, svíjel jsem se na zemi jako zvíře asi čtvrt minuty a přitom se vlastně pozoroval, lol...

Ale víš co, já myslel, proč třeba není to samé co do účinků pozorování třeba okna nebo kamene, nebo to jak dva lidi mluví nebo jak se pohybují mraky...
EKONY --- 20:35:29 26.3.2008
sám sebe máš nejblíž :)
defakto to co se "namane" je tak nějak v nás samých , spíš než někde jinde ... ono se ani nic jineho pozorovat neda, než co zprostředkují naše (moje, tvoje, jeho, její, jejich) smysly (neboli pozorováním souseda pozoruješ stejně jenom své vjemy a jejich interpretaci)

ten dotaz je spíš imho "proč pozorovat pocity uvnitř těla - proč nepozorovat zvuky, obrazové vjemy, chuťě apodobně... nebo nejlépe všechno naráz "
odpověď by mohla být, že co se děje v těle, je fyzická úrověň reality, takováta nejvíc ovlivňující, páč to doslova cítíme na sobě samých (ten zvuk ani barva ač nepříjemné nemusí zas tolik vadit - ale takový nepříjemný pocit přímo na těle, třebas svědění či bolest - to už je trošku jiný kalibr..)

pozorováním "všeho co se namane" se taky můžeme dostat do situace, že pozorujeme jen to co z dostupných vjemů nejvíce vyčnívá - čili skáčeme po těch "nej.." (..příjemných) vjemech a zanedbáváme ty méně "nej...", kterých může být většina..

vipassana naučí (v začátcích - víc nemohu mluvit...) jak pozorovat vše tam, kde usměrněná pozornost zrovna je, spíše než jít pozorností tam, kde se zrovna něco "děje"