Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Jung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
YMLADRIS
Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
WHOOOSH --- 14:41:35 26.9.2011
vzpomněla jsem si na CERN, neutrina a rychlost částic... :o)

"Dříve či později se atomová fyzika a psychologie nevědomí významně sblíží, protože obě, nezávisle na sobě a z opačných stran, pronikají do transcendentní oblasti, první s představou atomu, druhá s představou archetypu."

"Musíme mít stále na paměti, že to, čemu říkáme "archetyp", je samo o sobě nenázorné, ale jeho účinky, totiž archetypické představy, znázornění umožňují. Se zcela podobnou situací se setkáváme ve fyzice. Existují tam nejmenší částice, které jsou samy o sobě nenázorné, ale mají účinky, z nichž možno odvodit určitý model. Takové konstrukci odpovídá i archetypická představa, tzv. motiv či mytologéma.
??? --- 23:51:04 20.9.2011
DARJEEL: sme docela zvláštní bytosti, pro někoho kdo je jen trochu pozorný.

Dám jednoduchý příklad. Sedím a pozoruji židli. To, že tu židli pozoruji mě mění. Mění mě to různými způsoby počínaje řadou asociací s tvarem, barvou, stylem židle nebo mým vztahem k židlím, vzpomínkám na situace s podobnými nebo úplně jinými židlemi a konče osobním vztahem, takřka protnutím s tou židlí, která už není zcela mimo mě a já nejsem zcela mimo ni.
To, co dělám je fenomenologické pozorování mého vlatního sebeprožívání, mého bytí skrze rozvinutou sebereflexi.
Když jsem pozornější, tak si všimnu toho, že, jak se měním já, tak se proměňuje i ta židle, kterou pozoruji. Postupně se přede mnou mění, tak jak klouzám pohledem po jejím povrchu a tak trochu jako architekt-fotograf v ní nacházím skryté harmonie tvarů, krajiny a příběhy, nebo promýšlím její konstrukci a plním svou mysl představou tlaků a sil jež v ní působí, a nebo s ní tak sedím, sdílím s ní prostor a nechávám jednotlivé dimezene její přítomnosti vstupovat do sebe a svou přítomnost do ní, což zase zpětně mění mě.
Z čistě fenomenologického hlediska mě židle proměňuje skrze můj pohled na ni a já měním židli skrze změnu sebe sama, která mění to jak židli vnímám.
Překvapivě se totéž děje i z hlediska fyzikálního, protože nic není tak pevné a stabilní, jak si máme tendenci myslet. Pár atomů či molekul ze židle se může stát mou součástí, když se židle dotknu, a naopak. A nemusím se jí ani dotýkat, protože je dřevěná, a dřevo, stejně jako já, dýchá, jen trochu pomaleji.

Sedím v místnosti a má mysl je schopná rozlišit stovky větších či menších předmětů a jejích částí v mém zorném poli. Ještě lepší je pozorovat strom, který má tisíce listů, každý mající unikátní tvar.
Každý z těchto předmětů svou přítomností mění mě a má proměna proměňuje mé vnímání tohoto předmětu.
Zaostřím-li pohled na moment na jeden z nich, stane se z něj figura a já skrze sebereflexi dokážu pozorovat celý proces vzájemného ovlivňování. Všechny ostaní předměty v pozadí mě však zároveň podobnou silou proměňují a já proměňuji je, oboje aniž bych si toho byl vědom.

Určitou podobnost pozoruji i v interakci s myšlenkami, které vstupují do mého mentálního zorného pole a emocemi, které vstupují do zorného pole mého cítění.

.....

Největší záhadou je, jak snadno se nám daří zcela ignorovat toto vzájemné spolupůsobení a spolu-ovlivňování, které neustále probíhá.
Zatímco jsme součástí živoucí, proměňující se a pulzující sítě uvědomování, tak si představujeme prázdný prostor naplněný předměty, které jsou od nás oddělené a mohou se stát - tedy prakticky jsou - subjektem naší vůle.

To jak o naší situaci přemýšlíme se radikálně liší od toho, co prožíváme. Toto oddělení, odtržení od přirozených vztahů k prostoru jež obýváme, způsobuje odtrženost nás samých od sebe sama. Pak jsme připraveni následovat kohokoliv nebo jakoukoliv ideologii, která nám slíbí, že nás dovede na místo, kde budeme zase sami se sebou.
DARJEEL --- 19:20:45 19.9.2011
???: bingo, pěkně popsané to, o čem se stále více hovoří jako o "closed-minded" nebo "narrow-minded", bohužel i současné vzdělávání, až na zářné vyjímky, většinou reprezentované konkrétními pedagogickými osobnostmi, je metodou jak správně nastavit pozadí, aby se mysl netoulala po jiných rovinách uvažování. Na druhou stranu, přílišná extravaganze uvažování vede víme kam... ztrácí pak střed.
??? --- 23:05:37 18.9.2011
WHOOOSH: Ten druhý citát je docela nosný ... on tedy i ten první.

Docela dlouho pozoruji to, čemu říkáme logika, a zdá se mi, že jde většinou nikoliv o produkt užití formální logiky, ale soubor zvyků v myšlení. Vypadá to tak, že lidská mysl je nesmírně tvárná a její funkce se dá významě upravit, pokud se vytvoří vhodné "pozadí" ve smyslu dvojice figura-pozadí (gestalt).

Vtip je v tom, že figury v naší mysli se mají tendenci přizpůsobovat kolektivnímu "pozadí" tj. všeobecnému názoru. Řekl bych, že jde o částečně nevědomý mechanismus obrany před vyloučením ze společnosti.
Když se tedy o něčem začnou mainstreamová media nějak vyjadřovat, tak většina lidí prostě ten názor přime. ...

Jsme ve skutečnosti velmi politováníhodné bytosti, co do funkce našeho myšlení ... a tady má Jung imho pravdu v tom, že dobírání se pravdy ve smyslu "hodnoty pro život" samotný rozum nestačí. Teprve kombinace rozumu a citu nám dává sílu postavit se stále sílícímu přílivu mnohdy značně pokřivených (rozuměj konkrétní zamýšlenou interpretací nebo imanentní blbostí autora zabarvených) informací.

... jen tak na okraj, už před drahnou dobou jsem zjistil, že je daleko důležitější vědět, které soubory informací znát nepotřebuji nebo nechci než naopak.
KASTA --- 11:22:33 15.9.2011
WHOOOSH: obzvlášť ten druhej opravdu oceňuju!
WHOOOSH --- 10:04:43 15.9.2011
nějaký citáty, ať se něco děje :o)
velmi aktuální imho. copak ekonomická krize, ale ta morální... kam to povede

"Největším nebezpečím není ani hlad či zemětřesení, mikroby, karcinom, ale je jím člověk člověku, a to proto, že neexistuje žádná dostačující obrana proti psychickým epidemiím, které mají nekonečně zhoubnější účinky než ty největší přírodní katastrofy."

"Pravda poplatná smyslům může stačit rozumu, ale nikdy nedává smysl lidskému životu, který uchvacuje a vyjadřuje i nitro člověka. Síly tohoto nitra jsou však velmi často činiteli, které hlavně a s konečnou platností rozhodují, ať v dobrém či zlém. Nepřispěchají-li tyto síly našemu rozumu na pomoc, ukáže se většinou jako bezmocný. Ochránil náš snad rozum a dobrý úmysl přes světovou válkou nebo nějakým jiným katastrofálním nesmyslem?"
WHOOOSH --- 14:08:26 6.9.2011
Nakladatelství Portál | Aktuality | ŽIVOT MEZI JUNGEM A FREUDEM aneb NEBEZPEČNÁ METODA
http://www.portal.cz/aktuality/zivot-mezi-jungem-a-freudem-aneb-nebezpecna-metoda/45366/
TAURUS --- 11:08:29 6.9.2011
ALISTAIR: To je v pořádku, myslím že je taktické očekávat co největší sračku. Samozřejmě že by šlo natočit něco psychologicky a tematicky zajímavějšího. Já jsem ale rád i za tohle. Cronenberg natočil dost divných filmů na to, aby to nebyl úplný mainstream. A pak, Keira Knighley jako masochistka! Považ! ;)
FIDEL --- 10:57:44 6.9.2011
ALISTAIR: no tak obsah lze lehce vyvodit i z te u nas vydane knihy. horsi zpravou, je, ze je to pokud sem pochopil vycuc z vycucu(neb predobrazem je divadelni hra delana na zaklade te knihy od Kerra).
samozrejme, si vybrali to "zajimave", tedy vztahy otcu zakladatelu s pacientkami, atd atp..je to z dnesniho pohledu jiste bulvarni, ale tema to je skutecne zajimavy, zvlaste ve svetle toho, jak oni samotni nakladali se svymi teraspeutickymi zasadami(a jak samotni podlehali pudum;). s konecnou platnosto to zkratka odsoudim az to uvidim a reknu ti, ze predstava Kkronenbergova filmu, jenz bude zobrazovat mysticke vize C.G. Junga, mne uprimne desi;)
ALISTAIR --- 9:20:33 6.9.2011
TAURUS: já nějak nevím, zdá se mi, že se jen potvrzují mé předběžné obavy, nemám z toho traileru pocit, že by to bylo o Freudovi a Jungovi, ale spíš o tom, že se někdo snaží vydělat tentokrát na těhle jménech... že je to námět vhodný tak do "inteligentního" bulváru typu 100+1...

když už prznit psychologii, tak aspoň nějak velkoryse, měli by se třeba pokusit natočit mystické vize v nichž se Jungovi zjevoval Jiný svět a jejichž svědectvím je Červená kniha. Přim tom by se rozhodně nemuseli upejpat se zvláštními efekty...

pořád se mi zdá daleko zajímavější třeba tohle:

The World Within: C.G. Jung In His Own Words Part 1 of 6 - YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=mqR1YYL5lls