Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Jung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
YMLADRIS
Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
KASSARAR --- 22:10:48 3.12.2006
YMLADRIS: Jeste neco k te integraci: Tenhle priklad fascinace je fakt zajimavej,) , ale zda se mi dost obtizny na nej problematiku integrace napasovat. Nejen pro navsevnika hospody je obtizne integrovat tak specifickou zalezitost, jako jsou zensky prsa. Ne ze by se nenasel nekdo, kdo by si troufnul psychoanalyticky dle jeho libustek a krivkovych preferenci odhalovat nejaky casti jeho osobnosti. Jde spis o to, ze nevidi jenom ty prsa, vidi celou zenskou. Jeho nevedomi produkuje projekce, kterym ty prsa proste nestaci a potrebuji toho vic (anima). Integrace nevedomych casti do vedomi se tak - podle me - spis bude tykat nejakyho sirsiho komplexu (klidne tak, jak komplex popisuje Jung).

LOOK --- 18:07:12 16.11.2006
SPIELMANN: souhlas s 1.odst., jen ta kultura, pokud ji chapes jako spolecensko-socialne-kulturni prostredi, ve kterem jedinec vyrusta, tak to cloveka ovlivnuje v tolika ohledech, ze resit jeho vliv na nejakou pocatecni siri zaberu mi prijde mirne receno irelevantni neboli khovnu. u tematu narodni kultury se mi hodne zapsal do mysli Junguv postreh, ze Nemci jsou ve srovnani s Francouzi citove menecenni, protoze jejich zabava je jednostranne 'vesela a radostna' (hm, urcite to trochu zkomolim), kdezto Francouzi maji treba v kabaretu mezi zabavnymi cisly i vystoupeni, ktere cloveka dokaze dojmout k slzam, tim padem je jejich citeni rozvinutejsi, diferencovanejsi. Uz jenom tento jeden postreh dava tusit obrovskou rozmanitost psychickych konstituci lidi z ruznych kultur. Sorry jestli rikam neco co je jasne :)

Kde jsou archetypy 'fyzicky' je otazka na vedce, pro me to neni tak dulezite, chapu ale, ze pro urcity typ lidi jsou tyto problemy stezejni a proto je hodne resej. Ja si reknu, co by se pro me zmenilo, kdyby vedci prisli na to, ze archetyp matky je schovany dimenzi KŠÍ-5, ktera je ovinuta kolem nejakeho zavitu v mozku, a dojdu k tomu, ze asi nic moc.. :)
SPIELMANN --- 13:36:38 15.11.2006
Tím vývojem jsem nemyslel vývoj archetypu jako takového, ale posun v jeho vnímání a prožívání. Tvýmy slovy vývoj "schopnosti přístupu k různým aspektům archetypu". ... Jo, ted mi to do sebe zapadlo - např. v psychoterapii jde většinou o to, rozšířit pacientovy možnosti (třeba v rozhodování a pod.) což může s tou výše jmenovanou schopností dost korelovat:-) Kultura pak jakoby determinuje startovní pozici, úhel pohledu odkud se k archetypu přistupuje, na jedinci pak závisí, do jaké míry je ten úhel široký. Teď je teda otázka, jestli kultura dokáže ovlivnit i počáteční šíři toho úhlu pohledu...

Jinak, mám za to, že i archetypy se mění (i když strašně pomalu). Je to ale jen čistě doměnka, spíš takový ničím nepodložený pocit. Tím, že archetypy my sami prožíváme, přidáváme do kolektivního nevědomí malilinkaté kousíčky naší zkušenosti, čímž dochází k jejich vývoji. Napadla mne teď zajímavá planě intelektuální myšlenka - může záviset vývoj archetypu na množství lidí, kteří jej prožívají?!

Role muže a ženy nikdy nesplynou. Fyzikálně to prostě nejde:-)

S tím, že jsou archetypy kdesi mimo prostor a čas a tudíž neměnné... ano, s tím se dá souhlasit. Dokonce s tím i souhlasím (ano teď vím že si protiřečím, ale osvětlím dále). Jenže, je to jak s bohem. Nemůžem nikdy zjistit, co je bůh. Můžem pouze zjistit, jak o něm lidé myslí, jak jej prožívají, jak si jej představují. Podobně s Archetypy - žijeme v čase a v prostoru, proto se nám projevy archetypu, všechno to, co si představujeme pod pojmem archetyp jeví jako promítnuté v čase a prostoru. To, že existuje cosi jako bezčasoprostor, je náš myšlenkový konstrukt. Jestli je pravdivý... to nedokáže nikdo, tomu lze jen věřit (čímž ani zdaleka nechci nějak zpochybňovat argument víry...) Pochopit onen bezčasoprostor nelze, vždy dojdeme jen na hranici naší lidskosti, toho, co je lidská mysl schopna pojmout.
LOOK --- 10:48:10 13.11.2006
SPIELMANN: Meni se archetypy v radu desitek let? Podle me temer vubec ne, ja je chapu tak, ze se formovaly od dob vzniku (ne)vedomeho zivota a to je ve srovnani s par desitkami let hooodne dlouho. Mozna se ale meni duse moderniho cloveka, tj. i schopnosti pristupu k ruznym aspektum archetypu. ... Nevim proc, ale porad se mi ted vybavuje moderni umelecky design. Asi proto, ze je to priklad ultra moderniho projevu a zaroven z neho citim ten presah, ze to tu je uz dlouho, jen to nebylo nikdy (takto) zobrazeno. Kdyz sahnu po Sternove clanku o archetypu hrdiny v soucasne kulture, tak pro pop kulturu (tj. vetsinovou spolecnost) jsou idoly tvorene vice k zakladum archetypu, kdezto 'opravdovi' umelci (kdyz uz to musim takhle rozdelit) jdou cestou objevovani zatim neznamych aspektu archetypu, ktere at uz je nebo jejich publikum posune dale k jeho pochopeni a potazmo integraci. Toto pak postupne prosakuje do mainstreamu. Hm a abych dokoncil myslenkovy kruh, tak me ted napada, jestli tento zpusob prace s archetypem onen archetyp samotny nemuze modifikovat :)


btw hezka myslenka, ta ze v ruznych oblastech reagujeme ruznymi kombinacemi ps. funkci, zkusim to prozkoumat
LOOK --- 10:44:49 13.11.2006
KASTA: napsal si to pekne, jeste vetsi orisek pak je, kdyz mas takhle zkombinovany Junguv pojmovesmir s jinymi modely a mas se pak s nekym bavit jen v ramci jednoho z nich. pak pomuze jen intuice :)
KASTA --- 9:42:57 12.11.2006
SPIELMANN: jinak abych ti odpovedel neco konkretne k tomu co si napsal:

ad Japonci, Arabove a Venuse: co si tak vybavuju (a za sebe s tim souhlasim) tak Jung u vsech archetypu hleda a popisuje tu "universalnost" nezavisejici na kulture (treba ty korespondujici mandaly a legendy ze vsech koutu zeme) - ta vyjadruje podobnost struktury duse cloveka po cele planete.

A soucasne v protikladu ten archetyp, kdyz se zacne projevovat "zhmotnovat" obleka na sebe prvky te dane kultury a lisi se v projevu...

Jinak co se tyce Venuse, myslim, ze duse cloveka prosla rozhodne evoluci od te doby - ted se mi vynoruji dve Jungovy myslenky, ktere mi s tim rezonuji - jak nekde pise o archetypech, ktere drive "zily mimo dusi" - vily, vodnici, polednice...... a dnes jsme je "integrovali" tim zpusobem, ze jsme je presunuli do podvedomi a rikame jim "psychicke faktory" A druha,jak desne se lisi dnesni lidi - jako gaussovo rozdeleni, kde uprostred je "prumerny covek 20. stoleti" ale ziji tu lidi na psychologicke urovni +/- 5000 let (tak nejak priblizne - proste pro pochopeni)

Uz toho necham - jen jeste jedna vec - oba tu s LOOKem pakujete stejnou myslenku, ktera se mi moc libi a pritom jsem se k tomuto jeste nedostal - uvedomit si to co mi jde a hledat ten opak, ktery bude urcite moje slabina.....
KASTA --- 9:28:16 12.11.2006
SPIELMANN: hehe, ocenuju co si napsal - takhle nejak podobne dopadam ja, kdyz se pokousim formulovat slovy cely ten komplexni vjem treba archetypu animy. Mam to v hlave "ulozeny" jako takovy komplex informaci vyctenych u Junga, ktere me nekde zarezonovaly, dale vlastnich zkusenosti u me a v okoli a z toho je vytvoreny takovy intuitivni nahled....

Kdyz ho zkousim popsat slovy, chybi jeden rozmer je to jako chtit popsat les (plochu), tak ze v nem chodis krizem krazem - v hlave mas pritom ulozeny pohled shora, krasne vse vidis jako jeden dvourozmerny obraz a pak pises/popisujes linearne a v kazdem bode muzes jit doleva, doprava a tak jdes cikcak a nakonec si sice neco napsal, ale je to takova klikata cara v plose a spousta spousta toho chybi.

I pro tohle ocenuju Junga, jak to dokazal popsat ze aspon ja to z tech knizek chapu a jeste vic ocenuju, ze se neboji pouzivat "nevedecke" metafory, obrazy, atd aby navodil ten pocit odpovidajici tomu archetypu - takze to neni jen prazdny skatulkovani, ale po precteni "vis o co jde" - pripadne jeho "doporucena literarura", jako treba ta knizka o Atlantis, jak jsem tu kdysi psal....
DARJEEL --- 11:58:34 11.11.2006
ja do junga zas tak moc nevidim, a pojem integrovat muzes pouzit v ruznejch kontextech ruzne.... Ale v tomhle pripade to tak muze bejt. Podle me, v zavislosti na vysi bdelosti INTEGRUJES urcitou cast komplexni informace prejatou tvym celkovym vedomim do vedomi pristupneho...
YMLADRIS --- 11:46:25 11.11.2006
DARJEEL: po pravde, ptam se na to, co mysli Jung pojmem 'integrovat'. odpovidas na to?
DARJEEL --- 11:37:50 11.11.2006
spielmann: s tim vyvojem nevim, pokud dochazi k nejakem vyvoji, tak je to pouze nase projekce, protoze pokud vim, tak archetypy sou mimo cas, tudiz jsou ve vecnem ted, jsou tim co byli, jsou a budou, takze na teto urovni k vyvoji dochazet nemuze, spis, pokud se nejak promenuje v nasem vedomi, to muzeme brat jako zmenu zpristupnenosti toho archetypu. Jako treba, ze urcitou cast (galantnost rytire) prestaneme pouzivat a k jine se zase dostaneme, ktera drive pouzivana nebyla.... V socialnich vedach se ma obecne za to, ze role muze a zeny se neustale priblizuji a hranice mezi nimi stiraji, muze se stat (asi ne, ale jako vedecky konstrukt) ze se jednoho dne uplne setrou........
Ymladris: spis to prvni, ale vetsina muzu si tohle neuvedomuje, pracujou automaticky podle svych vzorcu jednani... Asi takhle: Muz potka zenu, ktera se mu libi. Prohlidne si ji a tim ziska komplexni informaci (jeji vzhled, aura, nalada, myslenky, minulost, atd.). Vzhledem k nizke bdelosti (aktualni i celkove) ale vetsi cast informace zpracuje nevedomi (nadvedomi) a vedome je vetsinou zpracovan jen zlomek vjemu, ktere jeste dale podlehnou vlivu naprogramovanych postupu (v sociologii znamych jako habitu), takze ten muz si zacne predstavovat jak se zena svleka, nebo jak s ni soulozi, a tak podobne...
Pokud by jsme tento priklad vzali na bdeleho cloveka, tak informaci prijme uplne stejnou, ale je schopen vedome zpracovat vetsi cast, takze si treba vsimne, ze je zrovna smutna, nebo nemocna, nebo ze zrovna mysli na vcerejsi koncert... Takovy clovek bude uprednostnovat tyto "vyssi" informace pred treba velikosti poprsi a taky treba tenot vjem muze byt vniman cirym, cistm vedomim spis nez podlehnout habitum.....