Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?

kdo přijde

1 uživatel půjde

hledání


dokumentární středy s diskuzí ve Vila Flora

 Zveme vás opět na dokumentární středu - tentokrát na Malého zuřivého Robinsona, film o kontroverzním slovenském básníkovi Josefu Urbanovi, který svojí tvorbou stihl ovlivnit společenské a kulturní dění, ačkoliv zemřel mlád při dopraní nehodě. Bude i diskuze s režisérkou.

V dokumentu Tiny Diosi o zvolenském literárním klubu Město létajících slov, který byl uveden na MFF Karlovy Vary 2006 v sekci Dokumentární filmy, byla mimo soutěž i desetiminutová sekvence o košickém rodákovi, básníku Jozefu Urbanovi, který během krátkého života dokázal svou tvorbou ovlivnit společenské a kulturní dění na Slovensku. Posledních pět let života strávil ve Zvoleně a zanechal tam výraznou stopu. Sekvence nakonec skončila na podlaze střižny a tehdy se režisérka rozhodla, že o něm natočí film.
Malý zuřivý Robinson byl název první a hned velmi úspěšné Urbanovy básnické sbírky. Režisérka si ho zvolila za název filmu, protože jistým způsobem vystihuje jeho povahu: „Opravdu byl takovým zuřivým Robinsonem, který i navzdory tomu, co se na něj valilo, měl sílu vzdorovat, nepodléhat vnějšímu tlaku. Název sbírky asociuje i jeho samotného... Je to tak trochu metafora jeho života." Natočit film o básníkovi, ale i úspěšném textaři (úspěchu hitu Voda, čo ma drží nad vodou se už nedožil) a publicistovi Jozefu Urbanovi, který zahynul v roce 1999 ve věku 34 let při dopravní nehodě, byla pro režisérku velká výzva. Existuje totiž jen pár archivních filmových materiálů a záznamy z rozhlasového archivu, proto se nakonec rozhodla, že film bude mít podobu road movie. Tři Urbanovi kamarádi nasedají do starého černého Mustangu 67 a vydávají se na pouť Slovenskem po básníkových stopách. Postupně poznáváme muže, který byl bohém a rebel. Muže, který viděl dál než jeho generační souputníci. Neuchopitelného bouřliváka, jenž se sice zmítal v láskách, touhách a vášních, ale zároveň byl mimořádně precizním autorem. Film je současně výpovědí o době před „sametovou revolucí", v níž nebyly „pákové baterie, mobily ani ptačí a prasečí chřipka", jak říká jeden z protagonistů filmu, básník Janko Litvák. „Energie díla, které nám dokázal za krátký čas svého života zanechat, je pozoruhodná," dodává další Urbanův přítel Waldemar Švábenský.

IWYS
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.