Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?

kdo přijde

48 uživatelů půjde

hledání


http://www.vzdelaninenizbozi.cz

Nenech se škrtnout!

Iniciativa Vzdělání není zboží! připravuje protestní pochod proti komercionalizaci vysokého školství a proti vládním finančním škrtům v oblasti terciárního vzdělávání a výzkumu. Akce proběhne 17. listopadu a bude součástí studentských akčních dnů, které začínají již 15. listopadu. Start celé akce se chystá na Palackého náměstí v Praze, a to ve 12 hodin.

Youtube Video hl0Aa0ngzrA

"(...) a nice illustration of what Orwell called “doublethink”—the ability to hold two contradictory ideas in mind while believing both of them, which is practically a motto for the times. (...) Now, constructing this internally contradictory propaganda message is no easy task. So people have to be trained to hate and fear the deficit, which is a necessary means to stimulate the economy after its destruction at the hands of the dominant financial institutions and their cohorts (...). But at the same time, the population must favor the deficits."

Noam Chomsky
http://www.democracynow.org/2010/5/31/noam_chomsky_the_center_cannot_hold






MIRA_KA
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
DLOUHA_POTVORA --- 11:14:24 17.11.2010
hele nevite nekdo kudy se pujde? pac ja ten zacatek nejspis nestiham...
KOSZLIK --- 18:07:47 16.11.2010
zde je rozpočet ministerstva školství pro VŠ pro 2010, celkem asi 21miliard
http://www.msmt.cz/uploads/soubory/vysoke_skoly/Rozpis_rozpoctu_VS_2010_po_zvyseni_o_800_mil._12_2_10.xls

podle statistickeho úřadu bylo v r.2008 nejakych 370 000 studentů VŠ + spoustu pěkných grafů ;))
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/studenti_a_absolventi_vysokych_skol_v_cr_celkem

řekněme že by školné bylo poušálně pro každého 10 000kč
jednoduchým výpočtem získáme částku získanou za roční školné-> 3.7mld
(pominu fakt že stát nezíská celou tuto částku-ale část na půjčkách bude platit sám sobě)

-pro srovnání náklady na 720 vojáků v Afganistánu přijdou na 1.8mld

závěry si udělejte sami, osobně školné nepodporuji, nevim jestli by se mi vyplatilo studovat svůj obor-teologie není zrovna výdělečná-to už bych snad radši platil konkrétním profesorům, vědomosti mají cenu-> ovšem ten cár papíru jménem diplom za ty peníze nestojí
DIM42 --- 15:56:33 16.11.2010
DIM42 --- 15:44:09 16.11.2010
BROUCI: ano zijeme v kapitalismu, ale imho je celej kapitalismus pekna sracka ktera nici celej svet...
SGNLR --- 17:28:50 15.11.2010
BROUCI: naštěstí ???????!!!!!!!!!!!! lol
DOCENT --- 11:36:31 15.11.2010
No nevím jestli je kapitalismus vrcholem štěstí .. nebylo by moudřejší hledat něco lepšího, demokratičtějšího, spravedlivějšího a více fungujícího než dělat byznys ze vzdělání, zdraví a stáří?
BROUCI --- 23:21:11 14.11.2010
tak jsem po přečtení všech vašich komentářů měla nejdříve chuť se opět rozepsat, ale nakonec stejně vím, ze jakykoliv naznak souhlasu je nepochopen...proste si myslim, ze se tady pouze dokola omýlá, jak je to nespravedlivé platit..ja si to proste nemyslim, ....za logicky nastavenych podminek...zijeme totiz nastesti v kapitalismu! kazdopadne diky vsem za diskuzi...
DOCENT --- 15:49:22 13.11.2010
Argument, že když si bude člověk za studium platit, bude si ho více vážit je zcela mylný! Bude to mít přesně opačný efekt - já jsem si zaplatil tak chci titul. Zvýší se tlak na učitele, je těžší vyhodit ze školy někoho kdo za ní vysolil fůru peněz.
Vzdělání je přínos pro společnost, měl by to být společný zájem. Kdo si díky získanému vzdělání bude schopen vydělat více peněz - splatí ho na daních (proto je žádoucí PROGRESIVNÍ DAŇ), kdo nastoupí třeba jako učitel s nástupem 13 tisíc (z kterých by za celý život školné nesplatil a bankéřům to splatí daňoví poplatníci) odvede svůj "dluh společnosti" svou učitelskou prací (za minimum peněz)
TEMPUS --- 15:14:44 12.11.2010
TECHNIK: jen drobná poznámka k tvému příspěvku: uspořádat Pochod proti komercionalizaci vzdělávacího systému VŠ 17.listopadu- tedy na Mezinárodní den studentstva asi nebude samoúčelnost nebo náhoda...
XCHAOS --- 14:12:33 12.11.2010
http://blisty.cz/art/55458.html
Cameronova vláda tvrdila, že omezí prémie bankéřů. 9. listopadu oznámila Barclays Bank, že právě vyplatí svým bankéřům prémie ve výši 1,6 miliardy liber - to je asi třetina částky, jíž britská vláda dosud vydávala na výuku na britských vysokých školách. Cameronova vláda, v niž je 18 milionářů, je izolována od normálních názorů ve společnosti - a tak se nedivte, že se pravděpodobně protesty, jakého jsme byli svědky v Millbanku, společností rozšíří velmi rychle.

já osobně bych se i přidal k nějaké takovéhle demonstraci... ale vysvětlete mi, jak chcete dosáhnout toho, aby to neskončilo tím, že nějaký magoři budou na policajty házet něco ze střech... tím by se dosáhlo v očích veřejnosti přesně opačného efektu, než chcete dosáhnout
YBUKO --- 15:30:08 11.11.2010
Predstavuju si tenhle klasicky vyvoj: zacne platit skolne, skolam se navysi prijmy a ucitelum mozna platy. V dalsich letech proto zacne stat ubirat penize co do skol jdou, takze penize znovu zacnou chybet. V prime umernosti s tim timpadem zacnou skoly skolne postupne navysovat. A za pet deset let uz budou skoly tak zavisle na penezich od studentu, ze uz s tim systemem nikdo nehne. Ani pripadna vlada lidi co ted se skolnym nesouhlasi.
YBUKO --- 15:08:12 11.11.2010
BROUCI: puvodne jsem neco odepsal, ale vlastne mi to prijde zbytecne, protoze to je porad dokola... Vzorovy clanek kde je sepsane proc skolne ne je treba tenhle od Kellera:
http://vzdelaninenizbozi.cz/deset-duvodu-proc-nezavadet-skolne
Doporucuju venovat pozornost hlavne bodu 7 - skoly nebudou mit vic penez, bude to jen duvod proc bude mozne konecne utnout prisun penez do skol ze statni kasy.
MIRA_KA --- 9:09:34 11.11.2010
BROUCI:
1. Na situaci v Británii jsem poukázal vzhledem k tomu, že jsi argumentovala tím, jak to skvěle funguje v západních zemích. Nefunguje, dále se podívej třeba do Kalifornie. Nebo jak (ne)funguje systém půjček a školné v Austrálii atp.

2. Jsou tu tací, kteří to, kde budou brát peníze na studium prostě řešit nebudou muset. (Není jich mnoho, ale jsou.) Jelikož disponují dostatečným ekonomickým zabezpečením, aby tuto situaci nadále řešit nemuseli. Jim budou otevřeny dveře dokořán a jejich potenciál a odhodlání získávat vědění nebude tím rozhodujícím faktorem, zda by měli mít příležitost studovat na univerzitě, nebo ne. Což dále souvisí s motivací atp. Navíc argument motivace mi připadá jako jeden z těch, které zásadně zastírají, jaký má školné skutečně smysl, proč se hovoří o jeho zavádění, čemu pomůže a čemu rozhodně ne. Čemu rozhodně ne, bude situace zadlužení státu, který na tom není v porovnání s ostatními zeměmi EU zase tak špatně. Čemu rozhodně ne, bude situace školství ČR. Čemu rozhodně ne, bude stav ekonomického zabezpečení univerzit. Školné zkrátka nepokryje náklady na provoz univerzit. Zavádění systému půjček bude stát stát obrovské množství financí na pokrytí byrokratického aparátu, který bude potřeba k vyřizování záležitostí kolem půjček. Školné je jakýmsi symbolem, který slouží jako vstupenka VŠ na trh. Je zde jednoduchá paralela, univerzity nemají dostatek peněz, propojte je se soukromými firmami. Ať je sponzorují. Nemají nadále dostatek peněz, je třeba navýšit školné. Zavede se centrální rada, kde budou přítomni manažeři, ti budou ovlivňovat, jaké obory jsou vhodné pro trh práce, jaké ne. Jaké osnovy je vhodné zachovat, jaké ne. atp. (Omezení akademických svobod.)

3. Jeden z hlavních protagonistů školného a dalších změn Petr Matějů sám uvádí, že hranici stropu školného, poté, co si na něj studenti a univerzity navyknou, začne regulovat trh a tudíž do jaké míry naroste už nebude záviset na rozhodnutí státu.

"Rozhodně jsem pro to, aby v počáteční fázi zavádění školného byl nastaven rozumný strop. To jsme navrhovali už v Bílé knize terciárního vzdělávání. (...) Myslím, že tenhle strop by se měl udržet tak pět let. A pak možná nebude vůbec potřeba, protože všichni účastníci vzdělávání se naučí chovat dostatečně racionálně."
http://iforum.cuni.cz/IFORUM-9314.html

4. Přesně tahle logika, kterou jsi popsala, je tím, co potvrzuje nebezpečí této "reformy". (...) "ohledne socialne slabsich rodin samozrejme souhlasim, ze by mel byt brat ohled na jejich podminky a moznosti a na zaklade toho strukturovat formu splaceni..." Znamená to, že sociálně slabší rodiny se budou muset zadlužit ještě víc, aby měli vůbec šanci jejich potomci studovat, zatímco ti, kteří jsou dostatečně ekonomicky zabezpečeni, z toho vyjdou bez větší újmy. Vzhledem ke stávajícímu propadu vyšších středních vrstev do nižších, nižších do spodních a na hranici chudoby, je to skvělá příležitost, jak nadále zbídačovat 3/4 populace ČR s argumentem, je třeba šetřit, jelikož státní pokladna je na tom bídně. Ti, kdo způsobili největší škody svou nenažraností a profitováním na spekulativní bublině, z toho zase vychází nejlépe, přesunují svoje ztráty a dluhy na nižší vrstvy, které je teď prostřednictvím škrtů, co by dalších dluhů, budou muset brát na svá bedra.


TECHNIK --- 0:30:40 11.11.2010
Já jenom trošku nechápu jak někdo chce docílit něco tim, že demonstraci dá na symbolický datum 17. listopadu, když každá druhá nějaká iniciativa tohle datum využije a pak abys byl na deseti demonstracích a pochodech najednou. Myslim že si timhle datumem akorát ubírá organizotor příznivců, kteří by eventuelně chtěli dorazit :-(
BROUCI --- 0:09:19 11.11.2010
YBUKO: 1. nesouhalsim, clovek resi v podstate cely zivot, kde vzit finance min. na zivobyti, a to take nikoho neodradi od toho jit pracovat! tvuj argument c. 3 je klasicky dukaz stylu ceskeho mysleni, a to jednoducha kalkulace v podobe naklady na pojistne versus naklady na vzdelani??? nemyslim si, vzdelani je investice na cely zivot, kterou ti nikdo nevezme!a proto je porovnavat s nakldy na pojistne je velmi zvlastni (pronejmensim)
rozhodne nechci vyznit jako materialista merici hodnoty pouze penezmi...ale opravdu zastavam nazor, ze kvalitni vzdelani neni automaticka vec a clovek by mel za kvalitu byt schopen dat neco nazpatek...
ohledne socialne slabsich rodin samozrejme souhlasim, ze by mel byt brat ohled na jejich podminky a moznosti a na zaklade toho strukturovat formu splaceni...
YBUKO --- 23:19:52 10.11.2010
BROUCI: protiargumenty: 1) cim vic musi clovek resit penize a to kde je vezme, tim min se venuje studiu 2) za kvalitni vzdelani neni logicke platit. Za kvalitni vzdelani je logicke platit jenom tam, kde se hodnoty meri jenom penezi 3) pokud bude chtit nekdo ochcavat, tak bude i nadale, protoze dokud bude skolne nizsi nez kolik by za rok zaplatil za pojistne a dalsi vyhody studenta, tak se mu vyplati studovat.
BROUCI --- 22:48:36 10.11.2010
MIRA_KA: Nemyslim si, ze v CR nastane situace, ze by cesti studenti splaceli takoveto zavratne castky. Jsem jenom zastance nazoru, ze za vse, co si clovek plati, toho si vice vazi a vice ho to motivuje. Ja sama jsem platila za studim v Holandsku a rozhodne si nemyslim, ze to byly kontraproduktivne vynalozene finance. Za kvalitni vzdelani je proste logicke platit. Navic, natura ceskych studentu je ve stylu "cim vic vse vochcat, tim jsem lepsi". Kdyz bude nastaven adekvatni system splaceni za odpovidajici vzdelani je to proste logicky postup.
MIRA_KA --- 19:51:10 10.11.2010
BROUCI: Tady vidíš, jak školné skvěle funguje. Funguje tím způsobem, že jakmile se zavede, roste a drápe se do téměř nezměrných rozměrů. Studentům z nižších, chudších vrstev je tak znemožněn přístup ke vzdělávání se na univerzitě, aniž by se zadlužili, a to tak, že na celý život!

V Británii se má nyní dosavadní školné ztrojnásobit. Navíc se zavádí nový systém půjček, ze kterého vyplynou úroky, které celkovou situaci studentů dlužníků zatíží ještě více. "Britská vláda rozhodla, že univerzitní studenti v Anglii a ve Walesu budou od podzimu r.2012 platit univerzitní školné ve výši až 9000 liber (270 000 Kč) ročně. Poradenský pořad rozhlasu BBC, zabývající se finančními otázkami, propočítal, co to pro absolventy univerzit bude znamenat. Školné se nebude platit předem, ani během studia, ale každému studentu vznikne dluh, který student začne splácet až poté, co začne vydělávat nejméně 21 000 liber ročně. Dluh bude splácet částkou rovnající se 7 procentům z částky, kterou vydělá nad 21 000 liber ročně, a to maximálně po dobu 30 let. Na rozdíl od dosavadních studentských půjček, z těchto nových studentských půjček budou dlužníci platit komerční úroky! Určila to britská vláda.

Pořad Moneybox vypočítal, že většina absolventů britských univerzit nikdy dluh za školné nesplatí, přestože ho budou platit celých 30 let. Dluh se totiž za tu dobu v důsledku úroků více než zdvojnásobí."

http://www.blisty.cz/2010/11/8/art55383.html
MIRA_KA --- 19:27:15 10.11.2010
SOLIDARITU S BRITSKÝMI STUDENTY!

Britští studenti obsadili sídlo Konzervativní strany, bojují s policií

"Studenti protestující v počtu asi 50 000 proti masívním škrtům, jimiž britská vláda zatížila resort školství, dnes odpoledne obsadili londýnské sídlo Konzervativní strany Millbank Tower."

http://www.blisty.cz/art/55419.html