Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Alikvótní zpěv, znáte? umíte? zpívate?
LUNGPA
klub pro zpěváky ale i ty co by chtěli zpívat, nebo se jenom chtěli dozvědět o co vlastně jde (i když tohle bude asi těžký napsat, pokud jste nikdy nezkusili/neslyšeli)
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
KILP --- 9:19:47 16.6.2004
v jednom dokumentu jsem to videl v bedne. typci normalne zpivaly a jeden do toho brucel karghyrou, dost jsem koukal a napinal usi jestli slysim co slysim a fakt alikvoty:)
KILP --- 10:51:30 15.6.2004
...a jeste jsem v tom casaku cetl o historii alikvotnich zpevu coz je dost zajimavy. objevuje se totiz dost rozptylene po znacny casti asie ale i afriky viz. Tuva (khoomei), mongolsko (xoomi) Baškirkove v evropske casti ruska (uzlian,tamak kurai), Tibet pri expanzi budhismu do mongolska v 15. stol, Gornoaltajsky bifonicky zpev(kay), Radzastan obdobne hlasove techniky, severni cast Jihoafricke republiky(umngqokolo) stari zpevu je nejasny, ale zajimavy jsou dve teorie ktery resi jestli byl alikvotni zpev jakozto prastara samanska technika rozsiren po celym svete a postupem casu zapominan az zustal jen na urcitych mistech, anebo je to mlada technika vznikla az jako napodoba alikvotnich nastroju viz.brumle atd. coz ovsem nesedi v australii kde hrali na didgeridoo od nepameti aniz by zpivali alikvotne.
jednim z malahistorickych ukazatelu stari techniky khoomei můze bytputovani Baskirku z centralni asie do oblasti jejich soucasneho domova. doba jejich putovani se odhaduje na druhou polovinu prveho tisicileti. z toho vypliva ze technika uz existovala.
...to jen tak pro zajimavost:)
KILP --- 10:32:29 15.6.2004
v mnohych puvodnich kulturach meli zeny urcite samanske a ocistne ritualy zapovezeny a to z toho duvodu ze je nemeli zapotrebi, protoze zeny byly chapany jako prirozene spiritualnejsi nez muzi. takze si musely samanskymi ritualy oddrit co zeny mely(maji) zadarmo:) takze i tohle by mohl byt duvod
ALISTAIR --- 9:54:51 15.6.2004

KILP: Jak říkáš, nečekal bych, že to má cokoliv společného s fyziologií. Je to prostě patriarchální zvyk u něhož bychom mohli přemýšlet, z jaké magické představy asi povstává - napadá mě např. to, že žena mající o oktávu níž alikvótu vlastně při zpěvu brumlá "mužským" hlasem. Jakýkoliv pokus napadat status quo svého pohlaví (např. převlékat se za muže apod.) byl v mnoha a mnoha kulturách vždy vnímán jako zakázaný, popřípadě jako omen.

Jinak třeba Varttina (vokalistky jsou ženy) si v klidu alikvótně zpívají - např ve skladbě Äijö, v závěru skladby. Ale asi máš pravdu, že přímo mongolové budou těžko porušovat zvyky svojí kultury...

KILP --- 15:26:25 11.6.2004
bohuzel jenom na papire
KILP --- 10:50:21 11.6.2004
Uz to mam:
...ženy upřednosťnují muže ,kteří khoomei zpívají- barva jejich přirozeného hlasu jim totiž připadá svůdnější. Khoomei se dá používat i k vnímání nebezpečí z okolí. Vzniknou-li při uvolněném zpěvu náhle nepřesnosti, je to možné považovat za indikátor podvědomím vnímaného napětí. Podle tradice namají kihoomei zpívat ženy, jedním z důvodů je předpokládaný vznik neplodnosti. atd. atd.(Mongol ajalgu, 2000, folklorni casopis)
KILP --- 10:29:43 11.6.2004
spis je to urcitej druh povery ma to co do cineni s energii, protoze co vim tak na Tuve pokusy o zensky khoomi byly jak je to s karghyrou nevim nedovedu si to dost dobre predstavit
...pokusim se najit jeden preklad kde o tom pisou
KILP --- 8:58:16 10.6.2004
nechci ti to kazit:)),ale nevim jak to vypada v soucastnosti ale zeny mely v Mongolsku i Tuve hrdelni zpev zakazany pry kvuli neplodnosti
STUART_HAMPLE --- 17:13:46 8.6.2004
Účinkují:

Chris Amrhein (Německo)
www.chrisamrhein.com


Wolfgang Saus (Německo)
http://oberton.org/ws/ws.html


Claudiha Gayatri (Claudia Matussek) (Německo)
www.fluegel-der-stimme.de


Marika Falk (Německo)
www.handtrommel.com


Mirco Groser (Německo)
www.stimmlabor.de


Avalona (Německo)
www.avalona.de


Lothar Berger (Německo)


Hans Uijleman (Holandsko)
http://home.wanadoo.nl/klankstate


Petr Matušek (Praha)


Roman Ravin a Swayambhu (Brno)
http://kristalovykabinet.unas.cz


Alikvotní 4
http://music.taxoft.cz/jiri_mazanek/index.php?pg=por


Modlitba


Tashi Deley (Praha)
http://tashideley.euweb.cz


Alikvotní sbor Praha
www.e-stranka.cz/alikvot


Tomáš Kočko & orchestr (Brno)
www.kocko.cz


Muziga – manželé Vedralovi (Vysoké Mýto)


Avonotaj


Malá hradčanská kapela Josefa Kocurka


Šamanský bubnovací kruh v Praze
http://samani.hyperlinx.cz/index.php?Z=3
STUART_HAMPLE --- 17:05:23 8.6.2004
PRAŽSKÉ ZNĚNÍ - FESTIVAL ALIKVOTNÍHO ZPĚVU a novodobé muziky


Mezinárodní setkání umělců a interpretů se zájmem o alikvotní zpěv a novodobé formy alternativní muziky pořádají občanské sdružení Tashi Deley a rakouský hudebník a performer Chris Amrhein.

Festival se bude konat v termínu 2. 9. – 5. 9. 2004 na území městské části Praha 5 (kostel sv. Gabriela, kostel sv. Václava, park Sacré Coeur, Vila Portheimka, park Náměstí 14. října, Národní dům na Smíchově, Kinského zahrada, Městská knihovna Prahy 5).

Cílovými skupinami „Pražského Znění“ jsou studenti a pedagogové hudebních škol, odborná veřejnost, mládež se zájmem o alternativní muziku a duchovní rozvoj a řada příznivců alikvotního zpěvu z Čech a Evropy.

Organizátoři festivalu podporují prezentaci aktivit Waldorfské školy na Praze 5, tamtéž bude směřována i část výtěžku festivalu.
Cílem festivalu je:

* vytvořit prostor pro mezinárodní setkávání lidí se zájmem o nové směry v alternativní muzice
* předvést veřejnosti alikvotní zpěv, ukázat jeho různorodost a záběr v muzice (vážné, populární, etnické i alternativní)
* představit umělce a skupiny zabývající se různými způsoby hlasových technik zpěvu vycházejících z tradic dávných kultur
* seznámit veřejnost s etniky, která alikvotní zpěv používají
* posloužit k navazování kontaktů a výměně informací mezi jednotlivými interprety, skupinami a projekty
* vytvořit novou kulturní tradici na Praze 5

Během festivalu proběhnou koncerty a improvizovaná vystoupení skupin a interpretů z Evropy a celého světa.

Zájemcům o techniky alikvotního zpěvu, hru na alternativní hudební nástroje, jejich výrobu a použití bude nabídnuta řada výukových seminářů pod vedením renomovaných lektorů.

Součástí festivalu budou přednášky, prezentace, projekce a expozice spojené s tématy všestranného využití hlasu a zvuku (historie, hlasové techniky, relaxace, terapie…)