Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
TYPOGRAFIE / Aplikovaná fontologie™ 2.0
BINARY_PARANOIC
[http://i.nyx.cz/files/00/00/07/26/726187_4ca96b71e2e414d1b674.png]
V tomto klubu vítáme jakékoliv teoretické i praktické přispěvky týkající se typografie, odstrašujíci či naopak následováníhodné příklady, odkazy na zdroje kvalitních informací o typografii atd.
Zároveň by měl tento prostor sloužit i jako typografická poradna, pokud si například nebudete jisti správným zápisem data, volbou fontu, rozpaly v logotypu či při sazbě textu. Nebojte se zeptat, rádi odpovíme, budeme-li s to.
Vlastní tvorba typografie se týkající je více než vítána!

Na nástěnce jsou nějaké základní rady a odkazy, jejich seznam je průběžně doplňován a aktualizován.
[ TYPOFOTOGRAFIE / Nevšední a inspirativní typografie ve fotografiích ] / [ Type Design — tvorba autorských písem ] / [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ] / [ Kaligrafie... Krasa rucne malovanych symbolu a pismen ] / [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ] / [ QuarkXPress, InDesign, PageMaker + PDF workflow /Acrobat, Distiller, PitStop atd./ ...zkrátka PrePress ]

Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
ABBE --- 22:52:05 25.9.2011
RINVIT: Podle mě jsou optimální hodnoty přibližně:
80% – 100% – 120%
-2 % – 0 % – 2 %
98% – 100% – 102%

Přičemž někdy je potřeba se od těchto hodnot samozřejmě odchýlit, ale přijde mi logické, aby odchylky byly do plusu i do mínusu stejné a třeba 17% maximální mezera mezi písmeny mi přijde už hodně moc.
Nicméně v tvojí konkrétní sazbě ty horní hranice asi příliš velkou roli nehrají, protože vzhledem k šířce sloupce to vypadá, že se text prakticky jen smršťuje. S ohledem na to, bych asi zmenšil minimální rozpal slov a zvýšil (přiblížil k nule) minimální rozpal písmen, čímž by mohly být mezislovní mezery v textu stejnoměrnější, než je teď máš. Možná ale mezislovní rozpaly nesnižuj, nebo ne o moc, to chce vyzkoušet.
RINVIT --- 22:25:12 25.9.2011
BUBBLE: Díky za informaci. Já byl ještě dnes bezstarostný člověk, než jsem si začal hrát s nastavením "Justification". Původně to tuším vypadalo takhle:

[http://letopisy.vg/letopisy0.png]

Po různých úpravách a experimentování z toho vylezlo tohle:

[http://letopisy.vg/letopisy1.png]

Můžete mi prosím někdo od oka poradit, jestli ty hodnoty nejsou přehnané a jestli jsem to už trochu nepřepískl?
BUBBLE --- 19:47:22 25.9.2011
RINVIT: podle mě je to nejlepší věc na řešení přetékání odstavců nebo vyrovnávání sazby. Používám rozmezí 97–102 % v odstavcovém stylu. Osobně mám radši přísnější nastavení mezislovních mezer a lehký scaling glyfů, než volnější mezery bez scalingu.
RINVIT --- 17:52:53 25.9.2011
Vážení přátelé, co pracujete s InDesignem, jak se stavíte k funkci "Glyph scaling"? Je to podle vás čiré barbarství, jak jsem se porůznu dočetl, nebo to má smysl, pokud se pohybuje v rozmezí jednoho dvou procent?
BINARY_PARANOIC --- 11:42:58 22.9.2011
MR_MITCH: volně k dispozici asi těžko, ale zkus si napsat do Typotheque, mohli by ti přinejmenším dát kontakt přímo na Andreje Krátkeho ;)
MR_MITCH --- 11:36:31 22.9.2011
BINARY_PARANOIC: nevíš, jestli jsou někde k dispozici ty metafontový zdrojáky, jako historická památka?
THE_BALROG --- 10:58:11 22.9.2011
BINARY_PARANOIC: // OT

Uaaa, nesnáším ty americký dvě mezery za tečkou!
??? --- 14:23:11 21.9.2011
JSZF: v souvislém textu nemá pomlčka na začátku co dělat. Funguje de facto jako interpunkce (byť s mezerou před) a z logiky věci má být přiřazena k předchozímu slovu. Mimo jiné se tím také předejde tomu, že by pomlčka na začátku mohla vypadat jako výčet či zmíněná přímá řeč.