Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
TYPOGRAFIE / Aplikovaná fontologie™ 2.0
BINARY_PARANOIC
[http://i.nyx.cz/files/00/00/07/26/726187_4ca96b71e2e414d1b674.png]
V tomto klubu vítáme jakékoliv teoretické i praktické přispěvky týkající se typografie, odstrašujíci či naopak následováníhodné příklady, odkazy na zdroje kvalitních informací o typografii atd.
Zároveň by měl tento prostor sloužit i jako typografická poradna, pokud si například nebudete jisti správným zápisem data, volbou fontu, rozpaly v logotypu či při sazbě textu. Nebojte se zeptat, rádi odpovíme, budeme-li s to.
Vlastní tvorba typografie se týkající je více než vítána!

Na nástěnce jsou nějaké základní rady a odkazy, jejich seznam je průběžně doplňován a aktualizován.
[ TYPOFOTOGRAFIE / Nevšední a inspirativní typografie ve fotografiích ] / [ Type Design — tvorba autorských písem ] / [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ] / [ Kaligrafie... Krasa rucne malovanych symbolu a pismen ] / [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ] / [ QuarkXPress, InDesign, PageMaker + PDF workflow /Acrobat, Distiller, PitStop atd./ ...zkrátka PrePress ]

Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
EFESH --- 11:08:18 16.6.2009
NASA: uz ho nechte :)
mmch i tvuj prispevek dokazuje, ze ucel sveti prostredky - v podobnym duchu se nese prece reklama na jednu reklamku :)
NASA --- 11:04:11 16.6.2009
EELK: onopaktrebamuzeskaSlatinAmeZERyavelikostipiSMaalebudetoblbecytelnizvlastkdiZsevikSlesinapravidlapravoPIsuneMLUweozabwnejchdoplNkach
BALAENA --- 10:48:58 16.6.2009
CATT: aneb jak pravili už před lety Vodňanský se Skoumalem v představení Králíci pokusný: Básník smí použít i nespisovné slovo, ale musí vědět, že to bylo nespisovně.
ZELENYCAJ --- 10:30:25 16.6.2009
BINARY_PARANOIC: daval jsem, bohuzel pro zmenu nevim kam.

KUBA687: zalezi jestli chteji produkovat fachmany nebo mlady suvenyry, oboji ma neco do sebe.
CATT --- 23:57:43 15.6.2009
EELK: pravidla jsou norma, od které se dá v případě výtvarného pojetí odchýlit. ale v běžné komunikaci nám usnadňují dorozumění, jak psal BINARY_PARANOIC. Pokud děláš dokumenty s větším dosahem, měl bys použít obecně dohodnuté formy, abys usnadnil příjemci vnímání zprávy. Čím méně formální dokument, tím víc si můžeš dovolit. Ale taky musíš počítat, že některá tvá sdělení příjemce nepochopí - pak tvé dílo klidně i zavrhne.
Nikdo ti tady nebude říkat, že to musíš dělat tak a tak. Ale radíme ti, co je vhodnější a co je méně vhodné.
EELK --- 21:55:35 15.6.2009
BINARY_PARANOIC: díky za obsáhlý re, byť jsem ti slíbil, že už se nebudu angažovat, jenom stručně odpovím na to, co si myslím, může být užitečný nejen nám dvoum, jo?
a začnu od konce: "ti co si nejsou jisti": si prostě nejsou jisti, je to tautologie, ale něco na ní bude. grafik má "nějaké" textové zadání a s ním pracuje. možná ho má od pitomců, co píšou pondělí 15. června 2009 jako POneděli červen 15th, 09, ale to je přece jiná otázka: jak asi vypadá ostatní "text" od pánů zadavatelů? + PROČ vlastně psát datum tak, jak jsi správně naznačil? proč? míra srozumitelnosti to nebude, když v tom "všichni" děláme boty. „význam nějakého slova je způsob jeho použití,“ jak řekl/byl citován l.w.
a pak k začátku: trochu budu dělat ramena: "vizuální komunikace" nemá zas až tolik společného s verbální, resp. v té by bylo vážně jedno, jestli ti (můžu tykat?) řeknu "bude to zejtra jako vždycky", což si správně přeložíš jako "úterý 16. června 2009, 21.50 h.", nebo ti řeknu jen "jo, tam", což ty pochopíš, kdežto čtenář/divák plakátu asi ne...
pak mě ještě napadá (a zase si trochu zlovolně vybírám z tvý odpovědi co chci), k funkci "kominikace komunikovat": píšeš o konvenční povaze písma, ano, určitě. A by mělo vypadat jako A, aby jej recipient dešifroval jako A. proč pak ale veškerá "vizuální komunikace" nevypadá jako tabulka u očaře? proč to všichni tak zašumlujou, schovávaj, deformujou atd.? jeden by si řekl, že funkcí vizuální komunikace je vlastně něco jiného než komunikovat, že ano? a asi by měl pravdu...

k pravopisu: pravidla, sjednocení atd je velmi zvláštní disciplína (alespoň podle mne...) zvláštních lidí, resp. normálních lidí, ve zvláštní životní etapě, kteří svou vlastní nejistotu přebíjejí akceptováním/tvořením zvláštních pravidel, která mají tu bizarní vlastnost, že (autoritavně) volají po akceptování něčeho, co nikdy neexistovalo a vlastně ani k ničemu nebylo a všem se jen uleví, když se na to zpomene...

ale to už přeháním, já vím. ale ne moc, vážně. měj se.-)

BINARY_PARANOIC --- 21:20:20 15.6.2009
EELK: v pohodě, obecná diskuze tu sem myslím patří :)

Zkusím tedy nějak stručně shrnout svůj osobní pohled na danou problematiku.

Typografie je součástí toho, čemu jsme si navykli říkat vizuální komunikace. Ještě přesněji – pomocí vizuální komunikace nám zprostředkovává verbální komunkaci. Tak či tak vychází z užitého umění, nikoli volného (třebaže se samozřejmě může typografie dostat i do toho volného a naopak sama z volného čerpat inspiraci). Užité umění by ze své podstaty mělo být spojením funkce a estetiky. Zatímco otázka estetiky je do značné míry (podle některých uměnovědných proudů zcela, podle některých naopak vůbec) věcí subjektivní, u funkce už jsou mantinely o poznání konkrétnější. Funkcí komunikace je komunikovat, předávat informaci. Abychom mohli předávat informaci, je třeba nejen informaci/komunikát vyslat, ale také recipientem přijmout a především dekódovat, rozluštit. Proto se vyvinuly jazyky, proto se vyvinula ustálená gestikulace (pochopitelně se nyní bavíme v relacích jednotlivých kultur) a proto se ustálilo i písmo, resp. několik systémů písma. Stejně jako má jakýkoli jiný obor užitého umění svá zavedená pravidla, která usnadňují funkci (a tak všechny vruty – až na specifické a opodstatněné výjimky – šroubujeme stejným směrem, abychom nebyli zmateni u každého jednotlivého vrutu a vyhli se tak nepříjemným lapsům), tak má i vizuální komunikace svá pravidla. Ač můžeme piktogramy na WC pojmout zcela libovolně, občas to může způsobit v komunikaci velké problémy (viz odlišné značení pro pány/dámy trojúhelníky v pobaltí). Proto je jaksi vhodné používat v takovýchto případech symboly v dané kultuře zavedené.

A nejinak tomu je u pravopisu / typografických pravidel – jejich pravidla nám pomáhají sjednotit komunikační jazyk tak, abychom pokud možno co nejvíce předešli komunikačnímu nedorozumění. Díky tomu vím, že 3. 4. 2009 je u nás třetího dubna roku dva tisíce devět a ne jiný den. Napíše-li někdo jen 030409, musí již příjemce znát specifický (nestandardní) komunikační jazyk – může to totiž znamenat jak 3. dubna 2009, tak 9. dubna 2003 nebo třebas 9. března 2004 (kolik neplechy napáchá již odlišné pořadí zápisu dne/měsíce v různých zemích).

Proto typografická pravidla existují a chci-li typografií komunikovat pokud možno co nejméně problémově, je dobré se jich držet. Při jakémkoli vybočení již riskuji, že komunikát nebude přijmut či správně rozluštěn, dekódován (což ovšem může být i můj záměr).

Nicméně zde se bavíme o případech, kdy je základní funkcí psaného textu předat co nejlépe danou informaci. V jiných případech je možné od těchto zavedených pravidel uhnout třeba o pravý vingl – vždy je jen dobré si uvědomit následky a vcíitit se do pozice recipienta, ke kterému můj komunikát vysílám.

A v neposlední řadě – tato diskuze je tu mj. proto, aby všem, kteří si nejsou jisti, pomohla najít tu standardní, společenskou autoritou (u nás dejme tomu ÚJČ) variantu. Hledání mantinelů pravidel (ať již estetických či komunikačních) patří spíše do oblasti experimentální typografie, čemuž se zde věnuje jiná dikuze, již nemám v úmyslu dublovat. ;)
KUBA687 --- 20:50:36 15.6.2009
BINARY_PARANOIC: určitě. a hlavně: "symbol", tje zatrolená věc.
KUBA687 --- 20:48:48 15.6.2009
EELK: resp. vím, pro sebe, pochopitelně! jo!
KUBA687 --- 20:47:54 15.6.2009
EELK: vidíš, já zas slyším kolem sebe nářky, co že se to ty lidi na těch školách učej, místo grafickýho designu dělají "dosebeuzavřený takyumění" a že by měli víc jet řemeslo. tak nevím, jak to je.