Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Vývojová dysfázie a obtíže jí podobné
ANNIKA
Máme děti které nemluví, nerozumí, často se chovají dost autisticky, ale autisti to nejsou, mají přidružené různé motorické, senzorické a jiné obtíže... A skoro nikdo vlastně neví, co s nimi. Do většiny kolonek nezapadají a odborníci rodiče často přeposílají od čerta k ďáblu, konce to nebere, čas letí a zoufalství stoupá. Pojďme sdílet zkušenosti, rady, tipy, triky, kontakty a v neposlední řadě podporu, protože ta je v našem případě sakra potřeba. Všichni totiž přece víme, že kdybychom na ty děti pořádně mluvili a četli jim, tak jsou úplně v pořádku! A když to náhodou nevíme, tak okolí to ví úplně přesně. A naštěstí neváhá se o tyto i jiné fundované rady ochotně a často podělit...
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
KYO --- 16:06:03 10.11.2020
Tak uz mame diagnozu od psycholozky. Kdyby nekdo potreboval, tak vazne doporucuji Mudr. Novakovou. To byla nadhera. Umela to s Tondou znamenite. Zaver zni multisystemova vyvojova porucha. Takze je to kombinace PAS, dysfazie a regulacni poruchy. Ale dobra zprava je, ze cvicenim se to srovna a bude v poradku. Hruba motorika vyvojove na 15 mesicich, jemna na 4 roky. To znamena, ze je velmi chytry, ale nedokaze se projevit. Je mu ted 2,5 roku.
??? --- 18:56:32 23.8.2020
popsala bych to nejlíp tak, že ona mluví česky jako já německy - na mě se taky musí pomalu a jednoduše, i když po dostatečném rozmyšlení jsem schopná odpovědět i dlouze a komplikovaně (a občas i gramaticky úplně správně :)
??? --- 18:45:50 23.8.2020
???: Bára mluví (výslovnost nechám stranou) docela dobře, časuje, skloňuje, má dost velkou aktivní slovní zásobu - není to úplně na úrovni věku, ale tragický to taky není.
horší je ta pasivní stránka - je tam asi (určitě) zhoršená sluchová diferenciace, pokud si dávám pozor na to, abych komunikovala jasně a srozumitelně a v krátkých větách, tak se chytá dobře, ale s těmi delšími a komplikovanými je problém.
??? --- 18:42:04 23.8.2020
???: My pohádky jako takové stále necteme. Knížky jedou, Honzík prohlíží a jen ulazujeme a říkáme, co se tam děje. Vede doprava, takže takové jednudech "Vlak, Bumbac, pan bolí, viju viju, hasiči ssss" apod. Vychází to z toho, co říká on. Ale je fakt, že pořád zdaleka nerozumí všechno. Jinak já ukazuju a říkám ta správná pojmenování, maximálně dvouslovna. Barca už bude asi dal :-)

A jinak alternativy říkám většinou obě, protože si často vybere tu druhou, než bych čekala. Tak mu dávám výběr :-)
??? --- 18:29:17 23.8.2020
dotaz na zkušenější - kdo jste měli dítě s primárně receptivní dysfázií, osvědčilo se vám čtení knížek v "původní podobě", nebo spíš upravené (osekané?)

pro příklad: Bára je se čtením na úrovni Krtečka, tak holt čtu Krtečka (jsou tam obrázky na ukazování, učíme se nový slova, a koneckonců u čtvrtýho dítěte už to tak jako tak umím zpaměti). Na jedné stránce jsou dva termíny pro totéž - "šnek" a "hlemýžď" - obojí nové slovo. Přečíst, jak je, nebo si vybrat jeden (třeba šnek pro lepší výslovnost) a toho se držet, dokud si ho plně nezafixuje?
??? --- 11:27:45 10.8.2020
v pátek na foniatrii padla předběžná diagnoza vývojová dysfázie, dneska neurologie (pravidelná a plánovaná, neurolog má dítě v péči od pěti týdnů kvůli prenatálnímu poškození mozku).

přišlo mi, že neurolog papír z foniatrie nebere nijak vážně. Jako ne nějak neprofesionálně (žádné shazování kolegů), ale spíš "z jedné návštěvy u úplně cizího člověka, kde tříleté dítě nespolupracovalo, se nedá vyvozovat nic o tom, jak se bude stav vyvíjet". Samozřejmě chce, abychom pokračovali spolupráci s foniatrem, logopedem i pedpsych poradnou, aby se výhledově nic nezanedbalo, ale problém aktuálně moc nevidí (taky samozřejmě dítě v ordinaci, kterou důvěrně zná, chovalo daleko spontánněji, spolupracovalo a komunikovalo, o čemž jsme jsi na té foniatrii mohli nechat akorát zdát).

tak já nevím. v pátek jsem byla děsně zdrblá, teď si zase říkám, že až tak zle nebude? strašná houpačka, tohle :-(
ORIKA --- 23:11:34 18.5.2020
KYO: jestli te to aspon trochu uklidni, tak muj syn pri vysetreni taky tahal veci a mackal pristroje a celkove se choval silene, na te pani tehdy bylo videt, ze ma cukani servat ho i me. Zadny zavery ala hyperaktivita apod. z toho ale tehdy nevyvozovala.

Jinak souhlas s ???: zvlaste s tim "z projevu pas / dysfazie muzete cilenou praci hodne znormalizovat".
Nebudu ti lhat, je to beh na dlouho trat a je to hodne narocny...clovek ma casto pocit, ze to nikam nevede, ze vysledky jsou nulovy, dite se nikam nepousouva...je unavenej, vycerpanej, taky nastvanej na sebe i na dite... To vsechno je uplne normalni, i ta spousta negativnich pocitu a emoci, co muzes zazivat a pocitovat sama vuci sobe i vuci diteti... Chce to hodne hodne hodne trpelivosti, coz se snadno rekne, ale kde ji ku*va vzit, ze?! Psycholozka mi rekla, at si poridim pletaci jehlice a naucim se pomalinku plest. Abych zamestnala ruce kdyz budu mit obcas chut dite ubit :D Pry to pomohlo jeji matce, aby ji neprizabila kdyz se s ni ucila (psycholozka ma totiz adhd, coz je mmj.krasnej dukaz toho, ze i lidi s nejakou poruchou / diagnozou to muzou cilenou a trpelivou praci nakonec dotahnout i k vs diplomu, byt to ve skolce vypadlo, ze budou rodice radi, kdyz to jednou dotahnou na zametace ulic).
Ja konkretne u nas asi do tech 5,5 / 6 fakt moc pokrok nevidela. A bylo to frustrujici. Jako jo, byly mensi, dilci uspechy, maly posun v nekterych oblastech, ale jeste pred rokem jsem si fakt neumela predstavit, ze by syn byl schopen jit do normalni skoly, ze by zvladl ucivo. Ten posun za ten rok je ale neuveritelny, ta cilena prace prinesla vysledky a posun najednou, dohromady a ja ted kazdy den ziram, co vsechno syn zvlada a kolik se toho naucil.
Chce to cas, lasku, trpelivost a dobre zasobeny bar (sem tam).
Neboj se, zvladnes to. A malej taky.
??? --- 16:15:50 18.5.2020
KYO: tak podezření na dysfázii jste měli už předtím, a to, že tam není sluchový nález, je přeci dobře, ne?
z hluchoty nevyroste, ale z projevů PAS / dysfázie můžete cílenou prací hodně "znormalizovat"!

já ti strašně moc rozumím, když dcera konečně dostala diagnozu dětské mozkové obrny, tak jsem to taky strašně obrečela, přestože v reálu se vůbec nic nezměnilo, a že to tam je, jsem samozřejmě věděla, jen ale vidět to černé na bílém bolelo hodně.
dneska si povol se tím trápit, zítra začni řešit, kudy a jak dál. jeden den po druhém!
KYO --- 16:03:00 18.5.2020
No tak jsme byli na foniatrii. Jsem v depce. Nezjistili moc. Jen takovy ten rychly usni test, ktery vysel docela dobre. Na levem uchu ma zatku a musi na orl to vycistit. Chce ho poslat na foniatrickou kliniku pres noc, aby ho vysetrili poradne. Vicemene mi rekla, ze ma komunikaci opozdenou a Tonda se tedy predvedl, ze vubec neposlouchal a delal, co nemel. Tahal veci a mackal pristroje. Rekla mi, ze je tam hyperaktivita a ted zjistit proc. Dokonce mi do zpravy napsala podezreni dysfazie nebo atypicky autismus. :-((( Doporuceni na psychologii.
ORIKA --- 15:28:41 16.5.2020
KYO: plavani byl ten druhy krouzek, do ktereho jsme chodili a pokracujem vlastne az do ted, oba kluci jsou vodomilove, ale s druhym to teda byla vyzva :D
Prvni krouzek byla hudebka, mel tam uzasnou pani ucitelku (k te chodil i prvni syn a oba ji milovali), ktera zvladala tolerovat jeho individualitu a privrela oci i tehdy, kdy ostatni deti s rodici sporadane sedely na balonu, zatimco moje dite litalo po mistnosti a neslo ho uklidnit. Ve 4 jsem s nim chtela pokracovat hrou na fletnu, na kterou chodi starsi synator, ale po pul roce jsme to vzdali, nebylo v de dobe v silach mladsiho si ty noty zapamatovat (kazda nota mela pro lepsi zapamatovani jinou barvu, coz u nas bylo k nicemu), natoz drzet spravne fletnu.
Odplenkoval se az po 3 narozeninach. Ja se o to snazila uz drive, ale bylo naprosto evidentni, ze to nepobira, vubec nechapal co a proc se to deje, kdyz mel najednou mokry teplaky (v tom lepsim pripade), byly to sileny nervy pro nej i pro me. Zpetne si dost vycitam, ze jsem na to tak tlacila a stresovala ho tim.