Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
XCHAOS
Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
KEIKIN --- 19:30:23 26.2.2018
XCHAOS: proč jste v Praze neposlouchali Hudečka ? Ten jedinej byl skutečný odborník. Tohle co píšeš on tvrdil, dělal ve městě schválně úzká hrdla, méně parkovacích míst, aby tam auta nejezdila. Praha je utopie svého druhu. Navhuji toto. Pod každou vozovku speciální wifi senzory. Pod každé auto, kterému bude umožněno vjezd do centra, umístit wifi senzor. Ostatní by měli smůlu. Centrem by projelo zásobování, MHD, taxikáři, IZS, rezidenti a VIP (placené průjezdy a parkování).
XCHAOS --- 17:20:29 26.2.2018
Hmm, no to vlastně dává smysl, když se to tak vezme
Studies Are Increasingly Clear: Uber, Lyft Congest Cities - Slashdot
https://tech.slashdot.org/...8/02/26/1453240/studies-are-increasingly-clear-uber-lyft-congest-cities
LINKOS --- 13:47:17 22.2.2018
XCHAOS: cena elektromobilu je ten duvod. Ber realnou situaci z ktere mozna budoucnost vychazi,nikdo nemavne kouzelnym protkem a najednout tu nebude x set tisic elektromobilu.
Kolik je dneska prumerne stari vozoveho parku? 15 let u nas. Berme tedy v uvahu,ze vozidlo v elektro provedeni stojí 2-3x tolik co totozne vozidlo ve benzinu/nafte. Ponechme stranou nezname realne opotrebeni baterie, za tech patnact let.
Hlavni duvod proc u nas jezdi takle stara auta jsou penize. Pokud si lidi kupuji v prumeru 15 let stare ojetiny, bude trvat min patnact let nez se elektromobili vice rozsiri. Samozrejme bude tu vrstva obyvatel co si je koupi uz ted,ale tech neni tolik.
Ty si muzes koupit auto za 900k,kdyz stejne v benzinu by stalo 300k,ci spise 200k? A stejne si vetsina koupi ojetinu na 50k
XCHAOS --- 12:04:15 22.2.2018
LINKOS: tak já popravdě nechápu důvod, proč by na elektromobily měla dosáhnout jen část populace. lithium je abundantní prvek, dnes je dokonce tak levné, že se ani vyřazené lithiové baterky (z notebooků, mobilů...) ještě ani nevyplatí recyklovat (skladují se, protože se předpokládá, že jednoho dnes se to vyplatí...)

baterky je prozatím složité vyrábět, což nepřímo dokazuje i Muskova gigafactory.. prostě ty Asijci ty válečky nějak válej rukama, což je západní populace líná dělat a robotizace prozatím vázne.

ale ani elektřinu nejde vyrobit bezemisně a kromě toho, dálnice plná elektromobilů sice bude tižší, než dálnice plná aut, ale pořád neřeší problém, že místo obytné ulice máš ehm... dálnici. (otázka je, kdo vlastně o "obytné ulice" dnes stojí: nakupuje se v supermarketech, kde je všechno blízko, obchody nevydělají na svoje nájmy a všechno se přesouvá na e-shopy, apod.)

Města budoucnosti se rozhodně oklepou od krátkodobého trendu supermarketů, resp. mezi velkosklady a městský život se kromě supermarketů vmáčkne složitá džungle e-shopů, jejich nepřeberných výdejních míst, městské logistiky a hipsterských kaváren. Ale do jaké míry nás to zachrání před městskýma dálnicema, to samozřejmě nevím.

Největší bývalá metropole Evropy, Berlín, se pořád nevzpamatovala z bombardování a nedorostla do velikosti Paříže nebo Londýna... je to tam samá zeleň (=proluka po bombardování) a všude se jezdí na kolech (kromě turecké čtvrti, samo sebou :-)
LINKOS --- 12:13:47 21.2.2018
XCHAOS: ale to jde o cely koncept dopravy,jasne,ze kdyz svedes dopravu do jednoho mista,tak tam koncetrace aut vzroste,ale ty auta se jaksi nevycarovali pres noc, jinde jich ubylo. Ale na druhou stranu muze dojit k tomu,ze kdyz se zprijemni/zrychli jizda autem,tak tomu daji lidi prednost.
Je to celkove o konceptu dopravy a koordinace silnicni,zeleznicni dopravy, metra atd... Pohodlna a rychla mhd... Ne dotovani elektroaut a dalsi srandy na ktere dosahne jen mala cast populace
XCHAOS --- 10:47:09 21.2.2018
LINKOS: myslíš, že po dokončení Blanky máme v Břevnově menší zátěž? :-) Patočkova se přesně dle očekávání změnila v radiálu. (A to ještě aní není dokončená Břevnovská radiála, takže v jednom místě na Bílý Hoře jsou auta bržděný úzkým hrdel v podobě dvouproudé komunikace... a i horní část Bělohorské pod Vypichem je omezená na jeden pruh podle tramvaje.. a přesto to na Patočkové dost často stojí...)

Podívej, v Evropě tohle pozorovali od 60tých let, měli tam více aut dříve než my a zjistili, že prostě čím víc dálnic pro auta postaví, jedno jestli pod zemí, nad zemí nebo okolo, tak tím víc lidí má tendenci autem někam vyrážet. Deregulovaná MHD nefunguje, měl jsem půjčený auto v Atlantě v USA a jsou tam dálnice 8 pruhů v každém směru a to se prostě nedá.. a stejně je to plný.

A to nemluvím o Bangkoku, kde mají placené nadzemní Expressways, na betonových estakakádách nad městem a v některých směrem ještě desítky kilometrů za městem... a stejně jsou dole pod tím věčné zácpy a nehneš se v nich nikam (leda na mopedu, když kličkuješ kolem aut).

Představa, že dopravní zácpy eliminuješ postavením více dálnic, je prostě mylná. Jediný, čím zácpy eliminuješ je, že část lidí zvolí jiný způson dopravy a část prostě bude pracovat z domova.
LINKOS --- 14:03:07 20.2.2018
XCHAOS: ehm,neni nahodou preci jen v Praze vice zelene? A az se dobuduji ty ruzne obchvaty a tunely nebude ve meste zase vice prostoru, nebo mensi zatez dopravou?
XCHAOS --- 12:35:53 20.2.2018
Ze stejný rubriky:
Zahrada nad Soulem. Ze silničního viaduktu je svěží zelený park - iDNES.cz
https://bydleni.idnes.cz/...k-lavicky-zelen-f82-/architektura.aspx?c=A171114_145746_architektura_web
... zatímco v Praze jsou auta pořád ještě na vzestupu. My prostě musíme v každým století být 100 let za opicema.
KEIKIN --- 8:25:44 16.2.2018
Obří protiletecká věž pro 20 tisíc lidí se promění v park s 228 stromy - iDNES.cz
https://bydleni.idnes.cz/...rt-stromy-zelen-phf-/architektura.aspx?c=A180212_151225_architektura_web