Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
XCHAOS
Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
XCHAOS --- 12:04:15 22.2.2018
LINKOS: tak já popravdě nechápu důvod, proč by na elektromobily měla dosáhnout jen část populace. lithium je abundantní prvek, dnes je dokonce tak levné, že se ani vyřazené lithiové baterky (z notebooků, mobilů...) ještě ani nevyplatí recyklovat (skladují se, protože se předpokládá, že jednoho dnes se to vyplatí...)

baterky je prozatím složité vyrábět, což nepřímo dokazuje i Muskova gigafactory.. prostě ty Asijci ty válečky nějak válej rukama, což je západní populace líná dělat a robotizace prozatím vázne.

ale ani elektřinu nejde vyrobit bezemisně a kromě toho, dálnice plná elektromobilů sice bude tižší, než dálnice plná aut, ale pořád neřeší problém, že místo obytné ulice máš ehm... dálnici. (otázka je, kdo vlastně o "obytné ulice" dnes stojí: nakupuje se v supermarketech, kde je všechno blízko, obchody nevydělají na svoje nájmy a všechno se přesouvá na e-shopy, apod.)

Města budoucnosti se rozhodně oklepou od krátkodobého trendu supermarketů, resp. mezi velkosklady a městský život se kromě supermarketů vmáčkne složitá džungle e-shopů, jejich nepřeberných výdejních míst, městské logistiky a hipsterských kaváren. Ale do jaké míry nás to zachrání před městskýma dálnicema, to samozřejmě nevím.

Největší bývalá metropole Evropy, Berlín, se pořád nevzpamatovala z bombardování a nedorostla do velikosti Paříže nebo Londýna... je to tam samá zeleň (=proluka po bombardování) a všude se jezdí na kolech (kromě turecké čtvrti, samo sebou :-)
LINKOS --- 12:13:47 21.2.2018
XCHAOS: ale to jde o cely koncept dopravy,jasne,ze kdyz svedes dopravu do jednoho mista,tak tam koncetrace aut vzroste,ale ty auta se jaksi nevycarovali pres noc, jinde jich ubylo. Ale na druhou stranu muze dojit k tomu,ze kdyz se zprijemni/zrychli jizda autem,tak tomu daji lidi prednost.
Je to celkove o konceptu dopravy a koordinace silnicni,zeleznicni dopravy, metra atd... Pohodlna a rychla mhd... Ne dotovani elektroaut a dalsi srandy na ktere dosahne jen mala cast populace
XCHAOS --- 10:47:09 21.2.2018
LINKOS: myslíš, že po dokončení Blanky máme v Břevnově menší zátěž? :-) Patočkova se přesně dle očekávání změnila v radiálu. (A to ještě aní není dokončená Břevnovská radiála, takže v jednom místě na Bílý Hoře jsou auta bržděný úzkým hrdel v podobě dvouproudé komunikace... a i horní část Bělohorské pod Vypichem je omezená na jeden pruh podle tramvaje.. a přesto to na Patočkové dost často stojí...)

Podívej, v Evropě tohle pozorovali od 60tých let, měli tam více aut dříve než my a zjistili, že prostě čím víc dálnic pro auta postaví, jedno jestli pod zemí, nad zemí nebo okolo, tak tím víc lidí má tendenci autem někam vyrážet. Deregulovaná MHD nefunguje, měl jsem půjčený auto v Atlantě v USA a jsou tam dálnice 8 pruhů v každém směru a to se prostě nedá.. a stejně je to plný.

A to nemluvím o Bangkoku, kde mají placené nadzemní Expressways, na betonových estakakádách nad městem a v některých směrem ještě desítky kilometrů za městem... a stejně jsou dole pod tím věčné zácpy a nehneš se v nich nikam (leda na mopedu, když kličkuješ kolem aut).

Představa, že dopravní zácpy eliminuješ postavením více dálnic, je prostě mylná. Jediný, čím zácpy eliminuješ je, že část lidí zvolí jiný způson dopravy a část prostě bude pracovat z domova.
LINKOS --- 14:03:07 20.2.2018
XCHAOS: ehm,neni nahodou preci jen v Praze vice zelene? A az se dobuduji ty ruzne obchvaty a tunely nebude ve meste zase vice prostoru, nebo mensi zatez dopravou?
XCHAOS --- 12:35:53 20.2.2018
Ze stejný rubriky:
Zahrada nad Soulem. Ze silničního viaduktu je svěží zelený park - iDNES.cz
https://bydleni.idnes.cz/...k-lavicky-zelen-f82-/architektura.aspx?c=A171114_145746_architektura_web
... zatímco v Praze jsou auta pořád ještě na vzestupu. My prostě musíme v každým století být 100 let za opicema.
KEIKIN --- 8:25:44 16.2.2018
Obří protiletecká věž pro 20 tisíc lidí se promění v park s 228 stromy - iDNES.cz
https://bydleni.idnes.cz/...rt-stromy-zelen-phf-/architektura.aspx?c=A180212_151225_architektura_web
KEIKIN --- 7:36:55 13.2.2018
JAZZZ: ať si ta svině klidně hrabe. Ostatní to vidí a mohou mu to dát najevo. A to je možná jádro pudla. Měli bychom se naučit, aby nás peníze neovládli natolik, že kvůli nim dokážeme lézt do prdele, lhát (sobě) a vůbec dělat věci, které by jsme jinak neudělali. Souvisí to s naší "ctí". Proč bych měl kvůli sledovanosti/penězům podpořit veřejně svini xy ?
Město je ovládáno představiteli, které zase ovládá moc, těm už nejde o o to mít maximální zisk, ale o vliv. Jak já řeknu, tak bude....Bohužel se to pak obalí snůškou polopravd a blábolů, aby se nic nepoznalo (rozuměj aby byl zakryt pravý důvod). Reálně všichni víme, že starosta XY je kkt, že např. přihrává veřejné zakázky kámošům, ale veřejně to napsat a sdělit nemůžeme.
JAZZZ --- 0:47:15 13.2.2018
KEIKIN: takhle bych to urcite nezobecnoval, ale faktem je, ze rozdavanim penez jeste nikdo nezohatnul a teorie her nas uci, ze mezi poctivci si svine nahrabe nejrychleji. pro snizeni nebezpecnosti takoveho chovani tu mame stat v jeho vice ci mene podarenych implementacich.
v souladu s tim co pises se pak podobne smyslejici skupiny semknou v mestech nebo statech, aby snaze mohly celit ruznym typum nepratelskeho chovani.

zajimave je, ze ze spolecnosti muzes byt vyloucen (at uz pravem nebo nepravem) jenom nakolik dokazou jeji clenove drzet pri sobe.

predevsim jsem v tom prispevku ale chtel poukazat, ze nam tu roste dalsi generace psychicky narusenych jedincu, ktere maminka dostatecne nepochvalila a jejich touha po naplneni te vnitrni prazdnoty prinese lidske spolecnosti v dalsich dekadach jeste mnoho utrpeni.
KEIKIN --- 0:37:01 13.2.2018
JAZZZ: nepředpokládejme apriori fakt, že bohatí jsou hajzli a chudí mají patent na rozum. Je to jak v politice, taky tam máš ty s čistými úmysly a ty druhé. Politicky systém (i ten městský stát) je dlouhodobě udržitelný, pokud ho reprezentují a žijí v něm lidé stejného smýšlení, stejné nátury. Jedině tak si dokáže daná komunita udržet svoje standardy.
JAZZZ --- 15:48:50 12.2.2018
XCHAOS: to je dobra otazka. mohl aby vubec mesta fungovat bez statu? faktem je, ze rozpoctu dostavaji v pomeru na hlavu vic. maji take vetsi hdp. v antice prave mesta byla centrem organizovane civilizace a v okoli si vesele bujel chaos a kmenove zrizeni. mozna, ze takov kombinace je v dobe nedostatku a nebezpeci nejefejtivnejsi.
je mozne, ze i pokud by naarchokapitaliste sve utopicke myslenky prosadili, tak z mest by se staly privatizovane komplexy, kde by zakony (mozna jeste mnohem invaizvnejsi nez dnes definovali vlastnici). Praha by se prejmenovala na Pentu a prej by tu byl raj na zemi :)

KEIKIN: a neni ta nase dnesni humanita prave tak trochu falesna, protoze si ji muzeme dovolit jen dokud mame k dispozici vycerpavane prirodni zdroje a levnou pracovni silu v rozvojovych zemich? je to chyba statu, ktery se snazi uspokojovat spolecenskou poptavku a nebo tech korporaci, ktere odcerpavaji lidske zdroje, ktere by drive slouzily k plneni socialnich funkci?

budouci generace deprivantu jsou dalsi externalitou naseho blahobytu
Chlapec musel v mrazu pěšky do školy. Lidé z celého světa mu za to poslali přes 300 tisíc korun | Extrastory.cz
http://extrastory.cz/...esky-do-skoly-lide-z-celeho-sveta-mu-za-to-poslali-pres-300-tisic-korun.html
CR si tim prosla take. odkud asi pochazi dnesni sociopati a deprivanti?
Tak ahoj za týden: Kolektivní výchovou v týdenních jeslích procházely československé děti už od narození | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
https://archiv.ihned.cz/...ychovou-v-tydennich-jeslich-prochazely-ceskoslovenske-deti-uz-od-narozeni

az vas bude sikanovat reditel korporace, mejte pro nej pochopeni. proste jenom potreboval pohladit od maminky a ona tam pro nej nebyla, takze ted si svou frustraci vybije na vas a dusevni prazdno si pak zalepi konzumem na vrhub budoucich generaci. HDP bude rust, takze vse je v nejlepsim poradku. tak to funguje, kdyz se z lidi stavaji devky excelovskych tabulek.