Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Městské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
XCHAOS
Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
??? --- 16:06:14 18.9.2018
'For me, this is paradise': life in the Spanish city that banned cars | Cities | The Guardian
https://www.theguardian.com/cities/2018/sep/18/paradise-life-spanish-city-banned-cars-pontevedra
KEIKIN --- 11:12:32 18.4.2018
XCHAOS: tohle přesně by měli piráti torpédovat. Stát chce vědět, kde jsou zácpy....za čtvrt miliardy jim to řekne VARS.
XCHAOS --- 10:42:32 18.4.2018
KEIKIN: hlavně tyhle informace _vůbec_ nejde zjistit z mýtných bran, že :-/
KEIKIN --- 8:00:43 18.4.2018
Co říkáte na vytvoření konkurence wazu za státní peníze? Tvl za ty prahy mohli udělat svoji službu a připojit ji k wazu a ještě by jim za to platili. 150 tisíc aut z celkem 5 mega jsou 3 %.
Stát chce vědět, kde jsou zácpy. Desítky tisíc aut dostanou čip - iDNES.cz
https://ekonomika.idnes.cz/...adary-cipy-data-fgh-/eko-doprava.aspx?c=A180417_395751_eko-doprava_rts
XCHAOS --- 21:44:33 16.4.2018
XCHAOS --- 23:08:28 4.4.2018
KEIKIN: viz též
Bike Share Oversupply in China: Huge Piles of Abandoned and Broken Bicycles - The Atlantic
https://www.theatlantic.com/...ersupply-in-china-huge-piles-of-abandoned-and-broken-bicycles/556268/
KEIKIN --- 8:27:21 3.4.2018
Čína zažívá zlatou horečku sdílených kol. A města se musí vypořádat s hromadami nepotřebných kol - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/...omadami-nepotrebnych-kol?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
XCHAOS --- 10:49:43 31.3.2018
KEIKIN: ono už dneska je pro nás levnější vyrazit třeba na instalace taxíkem, než řešit firemní auto a jeho amortizaci, technika s řidičákem, parkování pro něj, apod. v tomhle problém není.

problém je, že nízkoemisní zóna v centru, která by parkování a samotný vjezd řešila v jediném velkém balíku, je politicky neprůchozí. v centru bydlí naprostý zlomek voličů, jakýchkoliv. Praha 1 zkouší tak max. absurdní taškařice typu plány na omezení cyklistů (!!!), které asi má spíš jen jako nátlakovou páku, ale páka to je.

nedávno jsem koukal (nějak jsem sem nehodil odkaz), že na Václavku dnes v bytech bydlí asi 300 lidí, dohromady. Historicky tam přitom přímo _bydlely_ desítky tisíc lidí. Tím pádem ale centrum vůbec není obytná zóna.. je to obří hřiště/kasíno kde se hrají vysoce formalizované hry/soutěže o sociální postavení, ale není to místo k životu.

v obecné rovině, klíčem nejsou sankce, ale lepší MHD a lepší konkurence na poli taxislužby, co se emisí a hluku týče, tak reguace taxiskužby vzhledem k elektromobilitě (proboha! jsou to všechno krátké vzdálenosti a nízké rychlosti, po tom městě, a samé rozjíždění a brždění a při brždění elektromobliy rekuperují.. kdo jel elektromobilem, tak ví, že spotřeba přímo závisí na rychlosti, takže se to hodí do měst, ne na dálnici)
XCHAOS --- 10:40:10 31.3.2018