Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Montessori - mimino, batole, školkáč i školák
YMLADRIS
“Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

[http://mommyandmemontessori.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/October12005-MommyandMeMontessori-closepin.jpg]

Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
YMLADRIS --- 9:51:41 2.3.2015
KEIKIN: tak ho dneska lidsky uprimne ocen.
KEIKIN --- 9:50:35 2.3.2015
???: a já se zase vrácím do světa dospělých. Kdyby se takhle oceňovaly výkony v práci, tak by se stoprocentně zvedla alespoň o kousek efektivita práce.
Bohužel často se ústního hodnocení s emocemi nedočkám. Možná mi šéf přidá na odměnách, ale to lidské upřímné sdělení chybí.
SEBIEN --- 7:59:28 2.3.2015
???: dělám to taky tak, ale čistě důsledně, pokud není žádoucí manipulovat dítětem žádným způsobem (imho nedosažitelný a nevím jestli vlastně žádoucí), tak nevím, jestli to obstojí - stejně po tomhle mým vyjádření tu činnost může opakovat spíš kvůli mojí radost, než kvůli sobě, ne?
ALDEMIK --- 7:47:15 2.3.2015
VERONIKA22: líbí se mi, že...
mám radost, že se ti to povedlo...
to je pěkné, viď, ...
máš z toho radost? je to moc krásné...
mám tě ráda, je od tebe milé, že...
príma, ty už umíš..., teď budeme moct...

nemyslím si, že je potřeba se při hodnocení například obrázku vyvarovat subjektivního ocenění, stejně je to subjektivní vždycky... jen to podávám tak, že je jasné, že je to můj názor, a vyzývám ke sdělení vlastního/ ve škole názoru ostatních. často se dozvím, že naše názory se dost různí, a je to tak v pořádku.

u hodnocení striktně zachovávám poměr ideálně 3:1, nebo aspoň 2:1 pozitivní versus negativní, ve smyslu dát na jeden obrázek/referát/... 3 ocenění a jedno doporučení, co udělat příště jinak. končím oceněním. nutím k tomu i děti. je to zpočátku strašně mechanické, ale pak si všichni zvyknou a už to jde samo. psychologicky to prostě funguje, byť tě to v některých případech nutí oceňovat prkotiny a samozřejmosti.
??? --- 23:00:58 1.3.2015
VERONIKA22: juuu, ty jis lzickou! To mam radost! :-D
Ja bych rekla, ze ty emoce jsou stejne hlavne v tonu hlasu s vyrazu obliceje.
VERONIKA22 --- 20:20:03 1.3.2015
ALDEMIK: ( A pokud pro nás pochvala představuje dvě věci, nestačí nahradit pouze jednou z nich). Můžu poprosit o nápovědu jak tedy oceňovat toho človíčka? Neb to zatím vidím stejně. Komentuji jak se to dítěti podařilo ale furt mi tam chybí ty emoce :o/
YMLADRIS --- 9:00:07 28.2.2015
Nadchla mě montessori pedagogika. Co mám s dětmi dělat? :: O výchově a vzdělávání
http://www.klara-markuciova.cz/news/nadchla-me-montessori-pedagogika-co-mam-s-detmi-delat-/

minishrnuti od klary (10 let monte skolka)
KAI --- 18:51:20 27.2.2015
JESTERKA_NA_ZDI: tak ja nevidim duvod proc se do toho uzavirat, je to jen koncept ke zkoumani, nepovazuju to za zadny dogma. Bavi me to sledovat, treba u tebe by me vylozene zajimalo, jestli teda te zadny z tech jazyku neoslovil vic jak jiny?
Vickrat se mi stalo, ze jako prvni lidi zareagovali "ja chcu vsechno!!", coz si myslim, ze je dost pravdivy, ze je pro nas vechny fajn dostavat od vseho trochu. Ale ze jde o to najit to, bez ceho se ti fakt spatne funguje, nebo to, cehoz opak te hodne zranuje (opak slov oceneni je kritika. Nekdo ma kritiku rad, pac se diky ni muze rozvijet, to je pro me treba uplne nepochopitelny, ale takovi lidi jsou ;)) Nekdo si kritiku bere hodne osobne a trapi se ji jeste nekolik dni.).

Ja nevim, jeslti to znamena, ze ostatni kanaly jsou zablokovany, nebo jestli je potreba v tomhle ohledu se nejak dal rozvijet, mozna jo... ale osobne si proste nedokazu predstavit, (kdyz dam priklad tech opaku jazyku lasky, na tech se to dobre poukazuje) ze bych si najednou v ramci osobnostniho rozvoje a rustu namluvila, ze ted uz mi nedostatek fyzickeho kontaktu nevadi a naopak mi vadi, ze mi nikdo nedava darecky :)))
Nebo jestli by melo nejaky rustovy potencial se jakoze odpoutat uplne od vseho a rict si, ze mi nevadi absence cehokoli a prijimam uplne vsechno a vsechno ma pro me stejnou vahu? Takhle to myslis?

Jinak vylozene zablokovany nemam fakt nic, prijimam rada uplne vsecko a cokoli, vsecko sem, nicim nepohrdnu!! Muzete mi jit nakoupit, dat mi darecek, pohladit me, pochvalit me.. :))) Ale nekterymi jazyky proste sama "mluvim" lepe nez jinymi, neco jsem vypozorovala, ze je mi prirozenejsi, nez neco jineho, tak uplne nevidim duvod nejak se ohybat pres koleno a menit to.
KAI --- 18:33:34 27.2.2015
IMHO jestli nekdo deti odmita ocenit a chvalit, tak nema ani narok jim cokoli vycist a upozornit je na chybu, tomu pak chybi rovnohava. Ale to by pak znamenalo uplnou absenci zpetne vazby a tu dite (kazdej clovek) podle me potrebuje, ne? Takze podle me neni otazka, JESTLI chvalit a cenit, ale JAK to delat.
KAI --- 18:30:39 27.2.2015
YMLADRIS: tak teda konecne :))
Dava mi to smysl, i kdyz tam michas hodne teorii a konceptu dohromady, nektery znam (jazyky lasky), u nekterych netusim, na co presne se odkazujes (otec je zprostredkovatel vnejsiho sveta?). Chapu kontext tvyho zivota a riziko toho, ze se dite muze prilis fixovat jednak na tu vnejsi pochvalu a druhak jen na cinnosti, ktere mu jdou, ve kterych vynika (to je mimochodem hodne casty jev v nadanych deti, zvyknou si, ze v necem tak exceluji, ze se zacnou vyhybat tomu, kde jsou prumerni az podprumerni. Jsou pak cim dal vice jednostranne zamereni.)
Napada me opacny riziko, kdy dite neni chvaleny, ale jen se poukazuje na nedostatky. Treba muj tata mi (hlavne pri uklidu a domacich pracech ;))) neustale rikal "nikdy nic nedodelas!", "nikdy nic neudelas poradne!" "jsi strasna bordelarka a jednou doma shnijes!" a s tim ja jsem vyrustala, postupne si to internalizovala, verila tomu a nejak se to asi i stalo self fulfilling prophecy. nekolik dospelackych let trvalo si uvedomit, ze je to pekne sprosta blbost, ze nejsu nekdo, kdo "nikdy nic neudela poradne", fuj. klasicka spatne davana zpetna vazba, pritom by stacilo rict aspon "je, to nadobi uz mas umyte, super, diky! pockej, jeste je potreba utrit ten sporak." Dat tomu nejakej balanc.
Libi se mi idea mikro oslav, to je mne osobne hodne prirozeny a s detma se to zrovna praktikuje uplne snadno :) Udajne se jeste rozlisuji dva typy oceneni, jednak muzes ocenit dite osobnostne, takove, jake je (prirozene vesele, vtipne..), tedy veci, za ktere se sam nijak nepricinil, proste takove je. A druhak potom veci, ke kterym se musel sam pricinit, neco udelal, neco se mu povedlo, zasnazil se atd. Pro dite jsou pry dulezity oba druhy oceneni, pro jeho zdravy vyvoj nejake osobnostni integrity a sebevedomi, pac si to, co slysi, postupne internalizuje.
Ted jeste rozlousknout presne to "dávání zpětné vazby a ocenění, které u malých dětí rozvíjí vnitřní motivaci".
Pro me je tohle tema taky dulezity, pac povazuju slova oceneni za svuj druhy jazyk lasky a prislo by mi skoda o tak svely jazyk lasky svet ochudit :))) Podle vseho dokazu lidi i sama povzbudit, moje byvale kolegyne vzdycky rikaly, jak je to hezky, kdyz nekdo dokaze ocenit jejich praci, neni to jen o detech. Myslim, ze na manazerskych pozicich se to docela hodi a i dospelym lidem se v takovem prostredi dobre pracuje. Obcas se na takove pozici nevyhnes tomu, ze nekomu neco musis vycist, nebo ho upozornit na jeho chybu, tak je fajn, kdyz ho pak umis i ocenit. Pochybuju, ze by pak kvuli tomu lidi zacli delat tu praci jen kvuli tem pochvalam :))
Docela obsahly tema koukam.