Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
XCHAOS
V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
[ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
REDGUY --- 11:53:25 23.1.2019
Jeee, hele, XChaosi, tady nejakej clovek jede na solarni trojkolce kolem sveta, zatim asi 22kKm: https://www.d-t-b.ch/solatrike . Postavil to na AZUB T-Tris 20, takze zadny tlumice. Honem, napis mu, ze to dela blbe, ze tlumice jsou potreba 8)))
REDGUY --- 13:59:06 20.1.2019
XCHAOS: popravdě nemáš moc představu kolik co stálo a co bylo zbytečné. tlumič pracoval,Jestli tlumic "pracoval" neni podstatne. Podstatne je, ze zcela zjevne nebyl klicovy pro vitezstvi. SunTrip 2018 vyhral clovek, kterej mel kolo zcela bez odpruzeni. Na druhym miste a prvni mezi lehokolama bylo kolo jen s odpruzenym zadnim kolem. Dokonce i ta prislovecna francouzska duchodkyne, co ti to nakonce dost natrela, mela iplne klasicky pevny. Kolik celoodpruzenejch kol tam bylo krome tebe? Mozna jedno? Vsechny ostatni, naprosta vetsina, byly maximalne poloodpruzeny. Tohle jsou proste fakta, ktery nemuzes okecat: plnoodpruzeny kolo nebylo "nutne" k vitestvi nebo i jen dojeti do cile a tvoje blableni o tom, jak je zapotrebi a jak diky nemu vyhrajes bylo presne je to: blaboleni.

A stejne tak nemuzes okecat fakt, ze na konstrukci toho tvyho celoodpruzenyho zazraku jsi spalil naprostou vetsinu casu. Zalistuj v historii, vsechny ty odklady, zdrzeni a problemy (vcetne horiciho tlumice, lol). Nacpal jsi spoustu casu a penez do veci, ktera zcela zjevne nebyla klicova pro vitezstvi nebo i treba jen dokonceni v casovem limitu. Kdybys poslechl, co jsem ti rikal na zacatku (koupit hotovy lehokolo a postavit to na nem), mohl jsi ten cas a penize nacpat do veci, ktere by klicove byly. Treba testovatni - nemusel bys jak idiot "testovat" behem zavodu v Alpach 8)))

Plus samozrejme ta extra vtipna vec, kdy jsi zjevne nepochopil, v cem je vyhoda ocelovejch ramu a udelal jsi vsechno proto, aby ses ji zbavil 8)))

Mimochodem - kolik procent trasy jsi jel mimo asfaltku? A z toho kolik bylo mimo tvrdou, umlacenou sotolinu?
XCHAOS --- 8:01:31 20.1.2019
REDGUY: popravdě nemáš moc představu kolik co stálo a co bylo zbytečné. tlumič pracoval, třeba o centimetr, dalo se na to sáhnout za jízdy.
REDGUY --- 12:19:17 19.1.2019
XCHAOS: typu jak na tom kole nepotřebuji odpružený rám Uhm... vsak tady SunTrip 2018 zcela jasne dokazal, ze odpruzeny ram proste potreba neni. Naprosta vesina tech, co na rozdil od tebe zavod dokoncili v casovem limitu, meli kolo bud uplne bez odpruzeni, nebo jen s castecnym. Ty jsi proste zcela zjevne nepochopil, v cem je zasadni vyhoda ocelovych ramu a misto toho spalil spoustu casu a penez na tlumice vpredu i vzadu. Kdybys ty penize a cas investoval jinam, mozna by SunTrip neskoncil tak ... suboptimalne 8)))
XCHAOS --- 12:09:12 19.1.2019
LINKOS: hmm, a ta samá logika neplatí pro lidi, co měli spoustu geniálních nápadů typu jak na tom kole nepotřebuji odpružený rám, apod.? narážíš na to, že za idiota mi označuje REDGUY a ty ne?
XCHAOS --- 0:42:44 19.1.2019
REDGUY: ano, chci vyjít právě z téhle podoby křídla Atos, pokud vůbec z něčeho. Levné to nebude, ale vyvíjet úplně vlastní letadlo nemám kapacity.

Přímo "fólií" bych to nenazval. Je to potažené stejným materiálem, z jakého se dělají parakřídla. Rozložení hmotnosti zalaminovaných panelů rovnoměrně po křídle mi přijde jako menší problém, než bodové zatížení konstrukce. Je ale pravda, že se tím zásadně změní charakter namáhání křídla (zejména myšleno na zemi, ne za letu) a chtělo by to konzultovat s výrobcem.

(BTW, umístění solární panelů na křídlech je velmi zhruba podobné myšlence umístění palivových nádrží tamtéž. Dnes už poměrně běžný konstrukční postup, pravda, nikoliv u ultralehkých letadel... akorát paliva váží výrazně víc, než křemík)
XCHAOS --- 0:39:05 19.1.2019
LINKOS: kdo s těma idiotama začal? to si musím nechat líbit všechno?
REDGUY --- 23:57:26 18.1.2019
XCHAOS: nechat nějakou firmu zalaminovat křemík do potahu křídla Mimochodem, podivej se na fotku toho tvyho Atosu:

[http://sustainableskies.org/wp-content/uploads/2018/04/AIR-electric-2-528x352.jpg]

Povsimni si, ze potah kridla je tenka, v podstate pruhledna folie. Uz vidim, jak do toho "laminujes kremik" 8)))
LINKOS --- 19:55:06 18.1.2019
XCHAOS: v situaci kdy si vedle machroval jak vsechny porazis a pak si totalne propadl,bych se tim kolem neohanel a kdyz uz mas tu potrebu odpust si ostatni nazyvat idioty,diky...
REDGUY --- 19:29:28 18.1.2019
XCHAOS: pokud možno tak, aby všechny kompenenty byly certifikované a nešlo o experimentální letoun - koukam, ze te ceka spousta prekvapeni ohlede toho, co znamena "certifikovat" a "experimentalni letoun" 8))))