Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
konstrukce fikčních světů
GAARQ
vytváření literárních fikčních světů je docela náročný koníček. tato diskuze by měla vyústit ve vytvoření dílny tvorby světa pro autory, především SF.

sledujte nástěnku :)


vesmír - univerzum, multiverzum
: stejné zákony jako u nás, jiné zákony
: nižší hierarchie, podle rozsahu příběhu - skupina galaxií, galaxie, skupina hvězdných soustav, hvězdná soustava, planeta, kontinent

biosféra
: nemyslící, myslící, sebeuvědomující si bytosti

kultura
: chování, jazyk
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
VLCACKA --- 11:35:15 9.2.2015
Funguje to tu ještě?
Osobně dávám přednost postavám - v textu, který píšu, jsem hrozně moc chtěla mít finského zabijáka, tak tam je, po shlédnutí filmu Vesmírný pirát kapitán Harlock piráty... tak tam jsou. Nicméně sám svět tam pochopitelně načrtnutý taky je, postavy nefungují ve vzduchoprázdnu. Táákže:
Dva korporáty á pět šest planet (administrativa, suroviny, věda a výzkum, zemědělství a jedno společné vězení), třetí stranou jsou piráti, kteří se pořádně obuli do výzkumu a vývoje používání nanotechnologií (tady brutálně vařím z vody, protože jsem technologický debil) a proti oběma korporátům jsou tak daleko jako Gripen od Spitfira. Problém mám hlavně s pohonem a časovým rozptylem, protože se přiznám, že kašlu na časový dluh. Korporátní lodě se batolí pomocí fúzních motorů, piráti taky, ale ti mají něco, čemu říkám kapesní hvězdná brána (takové sety, které vystřelíte, ony se vám seskládají do kruhu, vytvoří umělou singularitu a loď/lodě tím proplují) plus další srandičky, nicméně jedna postava díky technologickému mecenáši dostane návod k vybudování lodě/lodí s nadsvětelným motorem. Otázkou je, jestli je v šestadvacátém století fér použít jako rekvizitu FTL, když autor (já) tuší, že je to bullshit a přesto ten bullshit napíše. :-)
Pirátská kolonie má mimochodem taky nějaký pravidla - jsou tam sídla (dómy), které vládne jedna hlava pomazaná. S ostatními hlavami pomazanými hlasují v pravidelných zasedáních Rady o důležitých věcech pro celou kolonii, jinak na svém písečku někteří vládnou hodně despoticky, aneb "maminka a vůdce dómu mají vždycky pravdu, jinak dostaneš karabáčem přes prdel". Jinak tam funguje klasické dědické právo, když je vůdce dómu starý/bezdětný/neplodný a stihne to, může si nástupcem zvolit koho chce. Nicméně i tam se odehrává pochopitelně mocenský boj. Exotický jazyk tam mám jeden, je to pirátský rituální a jen se o něm zmiňuju, tvořit ho nebudu, nejsem lingvistka.


BRAMBOREENA --- 19:38:36 10.10.2013
GAARQ --- 13:01:30 6.12.2010
dočetl jsem plátno tkané časem od baxtera a na první pohled nepřekvapí. autor, jako mnoho jiných před ním, podcenily chaotický determinizmus kontrafaktuálních mezníků a pořád věří na "dějinnou koherenci". silně pochybuju, že by hitler po neúspěšné operaci seelöwe (fronta ustrnula na první linii rochester-southampton) byl schopen v červnu 1941 vyrazit na stalina atp atd. škoda, škoda...
??? --- 10:50:51 21.11.2010
Včera mne napadla klasifikace orbikonstruktorů (po našem světostavců), na kterou jsem dnes v úvahách navázal:

1. podle přístupu:
a. pro tvůrce je primární svět, který je zbytkem tvorby (tj. příběhy) jen oživován, aby dostal hloubku
b. pro tvůrce jsou primární příběhy, které vypráví, svět slouží jako pomůcka, kulisy a jeviště

2. podle četnosti:
a. tvůrce jednoho světa: ve svém díle tvoří, přetváří a dotváří jeden svět (nebo zejména jeden svět). Příkladem jsou J.R.R.Tolkien se svou Ardou/Středozemí, R.E.Feist s Midkemii/Kelewanem, T.Pratchett se Zeměplochou.
b. tvůrce vytvoří různé světy pro různé potřeby. Příkladem je třeba R.Bradbury, N.Gaiman.
c. tvůrce omezeného počtu relativně stejně propracovaných světů (D.Eddings svět Belgariad+Malloreon; svět Elenium+Tamuli)

1a bývá často spojeno s 2a (řidčeji 2c), 1b je kombinováno nejčastěji s 2b, ale ani kombinace 1b+2a či 1b+2c nejsou neobvyklé.
GAARQ --- 20:47:45 24.9.2010
RIP: tomu se říká iterativní re-konstrukce. musel jsem po nedávné revizi zavést jeden nový foném ("zavřené a" vzniklé z vokálu "a" v hochdeutsch) a novou změnu německého "ei" v bémácké "ej" oproti původnímu "aj" :-p zajisté sis také všiml, že díky tomu se z původního "slevanaj" stala "slevonój" ;)
RIP --- 15:31:00 21.9.2010
GAARQ: Tady
http://ark.wz.cz/ib/mapa.html
se Rakousko píše jinak :-) Co to je za nepořádky?
GAARQ --- 9:38:28 15.9.2010
[http://ib.frath.net/w/images/thumb/e/e8/Bohemia1.png/500px-Bohemia1.png]

jen tak pro zajímavost, poslední úprava hranic bémáckého království ve světě ill bethisad
JULIANNE --- 14:59:52 29.8.2010
B_ART: Část z toho, co popisuješ, je vytváření příběhu (které jde ideálně s vytvářením prostředí ruku v ruce, ale není to totéž). Já taky začínám víc od příběhu než od světa (třeba Blíženci začali nápadem, ze kterého se stala jedna z dějových linií, připojil se druhý nápad - druhá linie; automaticky začalo vznikat prostředí, které teď, během psaní, rozvíjím, jelikož by mělo být realistické).
Postup "podle rozvrhu" ale podle mě zdaleka ne vždy ústí v to, o čem píšeš; závisí to na konkrétním autorovi. Někomu to vyhovuje, někomu ne. Já jsem schopná začít čímkoli. Většinou je první nápad na příběh, který rozvinu a k němuž samo přichází i prostředí. Už jsem ale začala i čistě jen názvem ;). "Podle rozvrhu" je krásně možné vytvořit funkční svět; rozumnému autorovi by mělo dojít, že planety nejsou homogenní masa hmoty a že se má zastavit tam, kde potřebuje. Je ovšem fakt, že většině autorů lépe vyhovuje začít příběhem a je to přirozenější než ho pak pracně vymýšlet a "roubovat" na třeba dokonalý svět. Na druhou stranu, z pěkně vymyšleného světa se dokážou příběhy jen sypat ;).

I planeta ale může být "na jedno brdo", jedná-li se o normálně neobyvatelnou planetu (typ Mars - ano, liší se teplota a množství případné podzemní vody v různých oblastech planety, vyskytují se tam pohoří, kaňony a stará vyschlá koryta, ale v zásadě jde o poměrně homogenní prostředí pouště s horninou, která má podobné složení na celém povrchu planety) s lidskými základnami.
Přírodně rozmanitá, ale kulturně a společensky "na jedno brdo" může být nedávno osídlená obyvatelná planeta se zatím poměrně malým množstvím obyvatel soustředěným do nepříliš rozsáhlé oblasti, vybrané podle podmínek pro chov zvířat, pěstování rostlin, příjemného klimatu atp.

Je ale velmi dobrá poznámka zařadit do nižší hierarchie i město. Kolik autorů urban fantasy si s ním krásně vystačilo ;-)! (Hovoříme-li o fantastice.)
B_ART --- 0:42:15 29.8.2010
???: v tomhle smyslu jo, ale i tak je lepší nejdřív vědět, že tam chci mít nějakej starobylej jazyk učenců, než si jí vyberu :)
ale určitě je dobrý vytvořit si nějakej jazykovej systém, než věcem začneš přiřazovat jména
??? --- 0:23:25 29.8.2010
B_ART: Jen upřesnění: i vybrat si latinu je způsob, jak "začít jazykem". Problém jsem měl v tom, že jsem jazyk přidal až když jsem měl některé názvy, které se do něj nehodily.