Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Pravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
KOMATSU
Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.

[http://komatsu.bloguje.cz/img/oo.jpg]

"Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

Ivan Kirijevský
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
CHOMI --- 15:04:12 14.12.2008
AACHEN: Olivier C. mi prosstě příjde moc liberální. Už je to delší dobu, co jsem ty jaho knihy četl, takže mi zbyl jen dojem.
O Rusku před revolucí mají lidé zkreslený představy. Samozřejmě, že tam nebyla demokracie, svoboda tam taky byla trochu jiná než dneska - něco se nemohlo, ale něco sezas mohlo, co se nesmí teď... nicméně svoboda slova tam byla poměrně dost veliká.
Každopádně nelze říci, že by duchovně vysocí lidé byli na okraji církve. V pravoslaví, kde jsou biskupové voleni z nichů, se vždy dostávají i na nejvyšší místa lidé duchovní. Za všechny jmenujme metropolity Filareta Moskevského a Antonie Chrapovického, jejichž duchovní díla mají dodnes velký význam.
Samozřejmě, že církevní struktury byl zkostantělé, což bylo do značné míry vinou státního zasahování už od dob Petra Velikého. A ovšem bylo v církvi plno tmářů a zabedněnců, fanatiků, ano, nacionalistů (Černosotněnci). Ale jak už jsem řekl, nebyli tito všichni schopni potlačit lidi skutečně duchovní a církev jako taková odzhora až dolů duchovně žila.
Mně se též líbí úsilí sv. GHorazda II. Lidí je dost, ale Rusů je ještě víc. Není to pro nás snadný úkol, ale s pomocí Boží...:o)
GOBERS --- 19:06:55 12.12.2008
AACHEN: ...a to z něj málem byl starokatolík. :-D :-D
AACHEN --- 17:14:33 12.12.2008
GOBERS: Jak by nebyl - to že se stal východním biskupem je haluz, popř. působení Sv. Ducha:-)
GOBERS --- 15:49:00 12.12.2008
AACHEN: No tak on byl také Matěj Pavlík v míře větší než malé líznutý křesťanským Západem. Ale tak to vlastně platí pro to křesťanství na našem území obecně. Jestli se někde Západ s Východem historicky setkávaly, tak právě tady.
AACHEN --- 14:32:08 12.12.2008
CHOMI: Co je na něm moc liberálního? Jasně že tam před VŘSR fungovali zajímavý lidi - problém je v tom, že oficiální církev je neměla moc v lásce, není-liž pravda; cenzura vesele kvetla, bolševici měli na čem stavět. Ale tenhle spor inspirativních lidí (lidí Ducha) a lidí struktur je asi obecně křesťanskej/lidskej..A k tomu českýmu pravoslaví - myslim, že snaha M. Pavlíka legitimovat český pravoslaví jako autentický od mise bráchů ze Soluně byl minimálně geniální tah. Je u vás ale dneska dost lidí, který budou sto uchovat, nebo dál rozvíjet, českou církev navzdory narůstajícímu ruskýmu vlivu (minimálně kvantitativnímu)?
CHOMI --- 21:44:57 11.12.2008
AACHEN: Zrovna O. Clement mi přijd skutečně až moc liberální. Teda na pravoslaví. Daleko lepší je třeba o. Antonij Surožský. Narodil se sice v Rusku, ale žil po VŘSR na západě. U něj mi přijde dobře spojena tradiční ruská víra se západní svobodou.
Ale ona už předrevoluční náboženská literatura i v Rusku byla dcela svobodná a zajímavá. Namátkou mě napadaá o. Pavel Florenský.
Bohu žel, plno lidí má pravoslaví spojeno s Ruskem. Zdejší pravoslaví rostlo ale v určitých podmínkách. Jinde bylo pravoslaví jiné - zlatáoba byla v Byzanci, která až dokonce stavěla na antickém odkaze. Dá se říci, že v jistém smyslu byla Východořímská říše až do pádu Cařihradu výše než celý západ. A svým způsobem i svobodnější.
AACHEN --- 21:36:08 11.12.2008
CHOMI: Jj, třeba když čte člověk něco od O. Clementa tak je to dost výživný a svěží, pak si ale na nějakym pravoslavnym blogu přečte, že je nějakej moc nakaženej západem, a to je fuj! Pak si řikám, co je teda ta ortodoxie - jestli to svěží a osvobozující, nebo to nacionalistický, zaprděný a folklórní?! Nevim, kde, ale někde jsem čet, že církevní otcové prvních staletí byly často velmi originální a nonkonformní osobnosti, který se svejm současníkům nehodili - tohle se mi líbí. Když si pak dneska někdo čte "zbožné" životopisy svatých, tak bezpečně ví, že větší nudu si nedokáže představit..všechno je na svejch místech, žádný náznaky konfliktů, předžvejkaný blafy.
CHOMI --- 9:27:12 11.12.2008
JEZINKA: "Na půdě západního světa by se ortodoxní nauka mohla stát velmi liberální (má tuto schopnost, aniž by se musela překrucovat) a zároveň zachovat kontinuitu křesťanské tradice..."
To je hezky napsáno.
IQFREE --- 19:47:18 4.12.2008
HAROLD: nn... pulka pecenyho hrocha minimalne...