Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Pravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
KOMATSU
Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.

[http://komatsu.bloguje.cz/img/oo.jpg]

"Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

Ivan Kirijevský
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
CHOMI --- 15:07:22 2.12.2008
IQFREE: No tak už to nejez až do vánoc. Jinak žádná tragédie. Posty jsou důležitý, ale víra je jinde...
IQFREE --- 15:00:23 2.12.2008
CHOMI, kamarade, tak me dabel nakonec dostal... prave jsem sezral pecene kure... ;)
CHOMI --- 11:35:30 2.12.2008
AACHEN: Meně jsem Bohu žel nečetl, ale asi bych měl:o)
AACHEN --- 11:32:06 2.12.2008
CHOMI: No vidíš:) Btw. existuje v pravoslaví podobně open-minded člověk jako byl Alexander Meň - a je oblíbený u pravoslavných stejně jako u katolíků:-) Se mi do rukou dostal ten výběr v českym překladu (jestli znáš) a je to dost výživný, musim říct.
CHOMI --- 11:22:16 2.12.2008
AACHEN: Nějaký sněm, na němž by se místní církve setkaly, by rozhodně neuškodil. A nemusel by to být zrovna "všeobecný sněm".
AACHEN --- 11:19:54 2.12.2008
CHOMI: Však by se takový sněm nemusel vnímat jako způsob jak do svých církví nahrát nejnovější verzi programu orthodoxie 20.08. Přijde mi, že tak je někdy vnímán i II.Vatikán u západní církve. Já takovýhle "akce" vnímám spíš jako příležitost pro církev uvědomit si sebe sama v celku a možnost se jednoduše setkat..to dělá hodně. A výsleky mohou být nosný: u katolíků např. obrat k Bibli a církevním otcům, přijímání "podobojí", apod. Trošku rejpavě mě napadá, kde by se vůbec brala vůle k podobnému setkání - u pravolsavných vnímám velmi vysoké seběvědomí v tom, že oni dělají všechno dobře..Zejména pak u ruské státní církve. U katolíku byl donedávna patrný opačný extrém - až flagelatský zkoumání vlastních chyb (bohužel možná často jen naoko), z toho extrému jak kdyby se znovu klubal konzervativní pohled a touha znovuzrestaurovat to minulé. Ale možná je to jen způsob jakým si Benedikt XVI. zvyšuje prostor pro šanci na communio právě s pravoslavnými..nevím, nejsem politolog ani diplomat:-)
CHOMI --- 9:46:29 1.12.2008
AACHEN: O novém koncilu se mlucilo tuším v 50. a 60. letech, ale pak to vyznělo do ztracena. Litugicky si to může každá církev vyřešit po svém, co se týče lidového/umělého zpěvu. Takže koncil nutný kvůli tomuhle není. Jinak mě nenapadá nic, co by bylo třeba v liturgii reformovat.
Možná by stálo za to se sejít a celocírkevně projednat otázky jurisdikcí, ale nevím, zda je na to nutný přímo koncil.
Každopádně co se týče "otázek dneška", kvůli těm koncil svolávat netřeba - ty lze bez problémů řešit na základě Evangelia, Tradice a učení prvních 7 koncilů. Takže v tomto smyslu potřeba nového koncilu dnes pociťována není.
Poslední shromáždění, ne sice koncily, ale synody, které si zíksaly celocírkevní autoitu, byly "hesychastické" sněmy ve 14. století v Cařihradě. Pak už nic.
AACHEN --- 9:34:35 1.12.2008
CHOMI: Kdesi jsem v téhle souvislosti čet, že by bylo třeba celocírkevního synodu a provést určitou reformu liturgické praxe..Což mě přivádí k otázce kdy naposledy se setkaly pravoslavné církve ve formě srovnatelné s koncily prvních staletí? Vnímají tuhle potřebu i pravolsavní? Nebo je to spíš vnější pohled člověka, kterému je duch pravoslavné zbožnosti (abych použil fráze:-) cizí.
CHOMI --- 8:56:22 1.12.2008
AACHEN: Nedá - je to dutý plamen.
Ale k věci. Sbor mě taky mrzí, i když to není 1) všude a 2) není to jen u naší církve.
Svatý mučedník biskup Gorazd chtěl zavést při liturgiích lidový zpěv. To se ne zcela podařilo. Nsakonec zvítězil východní zvyk, že zpívá jen sbor. Tak je to totiž v Rusku i v Řecku a tuším i jinde. Ale třeba na Ukrajině jsem viděl, že lid zpívá aspoň vyznání víry a Otčenáš, což se tuším děje někdy i u nás. A na podkarpatské Rusi zpívají všichni - to je možno vidět v Praze v chrámu an Slupi, kam chodí převážně Rusíni.
Třeba u nás v pražské kathedrále sice zpívá v neděli a na vsobotní večerní sbor, ale při liturgii ve všední den v kapli zpívá lid.
Ale souhlas, já bych byl také raději, kdyby lid zpíval - aspoň Otčenáš, vyznání a ty neproměnné části (amen, Hospodi pomiluj).
AACHEN --- 16:49:50 30.11.2008
Existuje doporučeníhodná knížka věnující se vývoji pravoslavné liturgie? Zajímá mě hlavně otázka zapojení neordinovaných účastníků. Jak se místní pravoslavní díváte na skutečnost, že roli přítomného lidu často přebírá vlastně poloprofesionální sbor a zbytek je spíše v roli pasivních učastníků? Zřejmě to tak nebylo vždycky, proto mě zajímá ta literatura. I když možná mám jen nedostatečnou zkušenost - pravoslavnou božskou liturgii sem slyšel pouze z nějakýho rozhlasovýho záznamu, naživo pak u řeckokatolíků na Ukrajině..na což mi samozřejmě všichni opáčíte, že se to nedá s pravoslavím srovnávat:-)