Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Jung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
YMLADRIS
Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
DARJEEL --- 19:18:47 28.5.2012
DIDGENAUT: jo no, jenže prej psychologizace v rámci religionistiky je prej pasé :P jsem se včera dozvěděl, teď prej frčej neurovědy, tak asi chápu Tvůj focus... podle mě se Sokal obrací v hrobě, ale mně do religionistickýho přístupu vlastně nic není :)
WYNDMYLL_238: hm, a? Pro mě to neztrácí na hodnotě a na síle, někdy je ten vtip až moc trefnej a jdoucí do hloubky... nehledě na vtip o vtipu, meta-meta-meta atd. Já vím od začátku, že si Stern z toho dělá prdel jako svině, ale to neznamená, že jsou jeho postřehy méně hodnotné nebo méně vysvětlující...
WYNDMYLL_238 --- 8:43:32 28.5.2012
DARJEEL: mno, toho Sterna bych v tehle souvislosti prilis nevytahoval...

Byl to jeden velký vtip. Ale neomlouvám se
http://www.blisty.cz/art/63527.html

a mene vesele pokracovani zde:

Když je „humor“ smutný
http://www.blisty.cz/art/63582.html
DIDGENAUT --- 18:29:26 27.5.2012
mno on Jung ovlivnil hodně religionistů, např. Eliadeho, jenže např. u něj není tak jasné, nakolik se drží jeho pojetí a nakolik se jím jen volně inspiruje. Jungova psychoanalýza z pohledu religionistiky a jejich styčné body jsou pěkně rozebrány http://www.david-zbiral.cz/Psychinterpr.htm#_ftn40
DARJEEL --- 17:36:32 27.5.2012
DARJEEL: mimochodem metodologicky je to ošetřený, můžeš říct, že evidentní a triviální realita netřewba býti dokazována, to že každá bytost na týhle Zemi má matku je evidentní fakt... stejně jako že na každý čeká smrt.
Navíc je docela haluz vytrhávat nějaký analytický koncept ze svého rámce a teorie a sázet to do religio kontextu... pokud se chceš zabývat teorií archetypů, tak je nutné příjmout základní axiomy analytické psychologie, jinak Ti to celý bude plavat na vodě...
No, jestli máš čas číst, tak doporučuju knihu Jungians and post-jungians... Jung věděl proč ke konci života řekl, že je rád, že není jungíán :o)
DARJEEL --- 17:33:42 27.5.2012
DIDGENAUT: ne nutně všechny archetypy jsou antropologicky konstantní, ne nutně jsou biologické podstaty (Jung tvrdil, že je to pud nebo puzení, ale třeba archetypální psychologové na nějaký biologický základy tentonononc...). Ono je lákavé to naroubovat na dna nebo nějaký další něco, ale proč to dělat, že?
No tak to má religionistika buď blbý nebo hodně práce, to bude asi tak podobně, jako psychologický výzkum... to je vždycky 50 let vyhozených prachů a času a pak se řekne že je to šul nul.
A nebo to můžeš otočit a ptát se povyvrácení archetypů jako je Matka nebo Smrt, copak žije někdo, kdo nemá/neměl matku, copak existuje rodina, ve které nikdo neumřel?
(hehe, tohle Ti asi ve vědě neprojde, ale to je přesně ten důvod, proč dávám od vědy ruce pryč, protože je to děsná ztráta času dokazovat něco co vůbec netřeba dokazovat a dokazovat to často někomu, kdo za to vůbec nestojí, aby Ti ve výsledku řekl, že jsi šikovná opička a umíš pěkně metodologii a tady máš banán.)
Nemyslím to zle byť jsem sarkastický, ale věda je v současnosti mnohem víc o tom, aby zabila mozky a zaplnila je zbytečnostmi, udělala z nich narrow minded vopice co se pro doktorát a grant můžou přetrhnout a přehání se v rektálním horolezectví... .)
(*věda - sociální a humanitní obory mám na mysli -- chtělo by to úplnej paradajm shift, třeba právě psychoanalytický myšlení je hodně silný a přitom poměrně "jednoduchý" na aplikaci, málo pouček, velká explanační síla, žádný záseky na důkazech žádná nerdovská snaha o teorii všeho, ale poctivá práce na léčení druhých, tak to má imho být). Navíc je to mnohem hravější a zábavnější (viz třeba Stern) než klasická sociální věda, kde je to samá verifikace, reliabilita, standardní deviace, split half metoda a lidství by ses v tom nedořezal...

DIDGENAUT --- 17:19:36 27.5.2012
DARJEEL: z hlediska psychoanalýzy objektivní existenci řešit netřeba, ale religionistika má jiné intence než terapeutické - snaží se o objektivní vysvětlení skutečnosti, kde je podmínkou intersubjektivní verifikovatelnost a falzifikovatelnost.
LOOK: jj, s Fandou to proberu ve čtvrtek

Archetypy jsem doposud chápal jako vzorce v kolektivním nevědomí lidstva, které se projevují konkrétními vzory chování, představ, asociací. Jde o jakýsi pozůstatek po předcích, setrvačnost v jejich způsobu myšlení, představivosti, životních zkušenostech. Pokud mají být v kolektivním vědomí celého lidstva, pak by měly být i v různé míře přítomné v nevědomí každého člověka, ne? Takže pokud je nějaký vzorec rozšířený jen v nějaké společnosti, pak je spíše projevem kultury než kolektivního vědomí všech lidí? Nebo se mýlím?
DARJEEL --- 15:29:28 27.5.2012
LOOK: mně příjde že DIDGENAUT v tom má primárně trochu nepořádek a spíš než nějakej "vědeckej důkaz" archetypů by se měl zaměřit na studium primárních zdrojů ohledně archetypů, aby si ujasnil, co to vlastně ty archetypy jsou, jak fungují a proč se jejich vědeckému důkazu z hlediska psychoanalytické teorie netřeba věnovat :)
No offense psychonaut, takový z toho mám dojem...
LOOK --- 15:25:52 27.5.2012
DIDGENAUT: zkus se na tohle zeptat id GAISAKA
he, vzdyt prece bohove recke mytologie jsou casto pouzivani k popisu ruznych archtypu, monoteisticky buh je archetypem stejne tak. ruzni lide jsou ovlivnovani ruznymi archetypy, stejne tak kultury.
DIDGENAUT --- 18:53:09 26.5.2012
DARJEEL: Proč? Zajímá mne to v souvislosti religionistických teorií pracujících s tímto konceptem. Jakou metodou? Např. průzkumem reakcí na symboly a asociace u lidí s různých kultur, který by mohl být spojený i se scanováním mozku. Jedna z teorií je, že jsou archetypy biologicky vrozené a pak by jim tedy mohla odpovídat konkrétní část mozku, kterou by se třeba podařit lokalizovat.
LOOK: Bůh a archetyp? archetyp by měl být univerzálně rozšířený mezi všemi lidmi, což představa Boha ani boha není.
LOOK --- 16:22:17 26.5.2012
DIDGENAUT: no, koncept archetypu urcite za hranice jungianske psychologie pronikl.

a k dokazovani... s timhle archetypem si lide davaji praci uz leta. prijemne cteni:)