Tento web používá soubory cookie. Dalším používáním webu s tímto souhlasíte.
jméno
heslo
přihlásit
zaregistrujte se
zapomněli jste heslo?
Jung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
YMLADRIS
Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?
Máte k tomu co říct? Vložte se do diskuze.
LOOK --- 11:19:02 21.12.2008
KASTA: odkud je ten citat "cim vic..."?

k posl. odstavci: jasne, clovek si na tom muze ulitnout a videt znameni na kazdem rohu. ale to uz je problem jiny (inflace?), neni to problem se synchronicitami, ale s reakci na ne... obezretnost je tady urcite na miste.
KASTA --- 10:09:12 21.12.2008
AZONIPS: Taky jsem o tomhle premyslel, protoze pro me synchronicita a s ni souvisejici uz je hranici toho co od Junga jeste beru. Takze muj pohled:

Co se tyka kolektivniho nevedomi, muzu ho vnimat ciste "geneticky" jako zakladni struktura psyche dana stejne jako treba tvar tela evoluci a neustale se opakujici v kazdem cloveku...

anebo to muzu brat vic "poeticky" jako ze archetypy apod. nekde "ziji" protoze treba anima se neustale "reinkarnuje" v kazdem muzi a je tak nesmrtelna a "vecna" - ten prostor kde archetypy "ziji" si predstavuju spis jako jakysi "informacni prostor" neni to nic realnyho, nicmene i tenhle nahled na vec ma smysl - neni to ale uplne uvaha jestli archetypy jsou vne nebo uvnitr z fyzikalniho hlediska - spis jiny pohled na urcity aspekt....

to o cem pise v te autobiografii vnimam tak, ze se snazi naslouchat "hlasu z nitra", zit v souladu s tim co se vynoruje z jeho nevedomi.... k takovymu postoji mywlim dojde kazdek kdo si dokaze uvedomit (jeste lip - na vlastni kuzi to zazit), jaky je skutecny vztah JA a NEVEDOMI, ktery tu bylo prvni a v tom smyslu obsahuje "moudrost prirody".... takovejhle zpusob zivota vede k tomu spravnymu pocitu "naplneni" nebo "dosazeni stredu" je to subjektivni vec...

az potud v tom podle me nic moc mystickyho nebylo, ale pak je tu ten presah (viz posledni prisp. od DARJEEL), muj nepresnej citat je ze "cim vic se momentalne aktivni psychicke procesy vzdaluji od vedomi, tim silneji a casteji se projevuji synchronisticke fenomeny", tj. deji se veci v "OBJEKTIVNI REALITE" ktere maji jasnou akauzalni souvislost s probihajicimi psychickymi procesy... uvazuje tu tedy o zatim vedecky neprokazanem spojeni psyche a hmoty, prostortu a casu produkujici i takove fenomeny jako ruzne paranormalni schopnosti....

Jung tomu evidentne veril, mel asi dost zazitku ze svy praxe, ktery ho v tomhle utvrzovaly.... ja nevim, par "podezrelych" veci sem taky zazil, ale nic tak presvedcivyho aby to moji skepsi nabouralo, i kdyz v tom danem okamziku sem o tom byl treba stopro presvedcenej.... jenze vim jak si snadno na tomhle clovek ulitne, tak si radsi drzim odstup a tuhle cast Jungovy prace zatim vic nekomentuju....

uff to sem se rozepsal...:-)
DARJEEL --- 23:50:00 20.12.2008
Omluvte chybky v diakritice pan Bob je vysoce inteligentni vedec, avsak puvodem RNDr a velmi velmi roztrzity pan ;-)
DARJEEL --- 23:49:08 20.12.2008
V doslovu ke své práci "Teoretické úvahy o podstatě duševna" (1) C. G. Jung hovoří o komplementaritě vztahu vědomé a nevědomé úrovně psychické existence člověka. Zdůrazňuje zde skutečnost, že psychické procesy v úrovni již nepřístupné vědomí získávají charakter objektivní reality, která se, ale současně chová jako subjektivní realita tj. v její možnosti uvědomění. Platí to zejména například o nevědomých potlačených traumatech, které bývají často rozhodující objektivní faktor při rozvoji neurotických a psychotických poruch, a které často predeterminují člověka k opakování situací a vztahů, které s potlačeným traumatem významově souvisí.
(...)
Lze tedy říci, že psychické procesy v té úrovni, kde se ztrácí schopnost představivosti a lze zjistit jen vlivy, které mají pořádající vliv na obsahy vědomí nabývají objektivní povahy. Například tam kde si člověk "nedokáže představit" jak realizovat pro něj životně důležité přání a kdy na vědomé úrovni opakovaně selhává, dostává se do vleku objektivně jím hýbajících událostí, ztrácí kontrolu a možnost aktivního působení vědomí ("kdo má hlad i kůru jí").
Pořádající vliv určuje typický směr a průběh nevědomé psychické aktivity, která má zpravidla značně uniformní kolektivní charakter a to jak z hlediska kulturního, rasového či etnického a to jak v současnosti, tak i v minulosti, jak lze soudit z dokumentů uplynulých dob. Možnými projevy takovýchto nevědomých pořádajících faktorů jsou například: instinktivní chování (patern of behaviour), typická uspořádání představ (mýty, sny), nebo i jen obyčejné denní snění, které vede k vytváření představ a přání. Zpracováním těchto mytologických, klinických a obecně kulturně historických materiálů lze vytvářet představy určitých typů takovýchto pořádajících vlivů, či faktorů a systematicky je označit jako archetypy. Archetypy mají tedy charakter, který již není možné označit jako pouze psychický, ale nabývá rozměru objektivní (na psychice nezávislé) skutečnosti.

snad to neni uplne mimo misu
cely clanek zde
ORLOCK --- 23:23:49 20.12.2008
AZONIPS: zazil si niekedy zmeneny stav vedomia?
ORLOCK --- 23:20:56 20.12.2008
LOOK: ten presah jung imho len najviditelnejsie zapocal, ale vela dalsich psychologov a smerov (transpersonalna, humanisticka ..) na tento aspekt psychiky a jeho potrebu taktiez poukazuje.
DARJEEL: hlavne aj metoda introspekcie patri medzi metodologicky spravne postupy napriek obcasnemu despektu k jej nastrojom v urcitych zaprdenych pseudovedeckych kruhoch ..
YMLADRIS --- 23:18:43 20.12.2008
ja te poptavce Azonipse dost rozumim. Synchronicitu jsem nikdy nepochopila, zda to teda postuluje neco fakt fakt divneho. Ale moc jsem se nesnazila si to dohledat a nastudovat.

Osobne to beru tak, ze je jeden svet, materialni dejme tomu, a jsou v nem mysli, ktere jsou schopny ten svet reflektovat (samy v sobe odrazet jako zrcadlo odrazi).
Kolektivni nevedomi jsou dejme tomu reflexe, ktere nepronikly do vedomi tech mysli/nejsou zrovna ve vedomich tech mysli. Je zapsane jednak ve fyzikalnim aparatu tech mysli (pameti, mozky, tela bytosti), ale i v tom svete samotnem, protoze bytosti furt pretvareji svet s prihlednutim k tem svym psychikam ... stavi pyramidy, svoje sidla, falicke rozhledny, cinske prehrady, .... jako ze predavani tech nevedomych obsahu mezi lidma probiha i jen pouhym pobytem ve svete.

Ale na to se Azonips asi nepta.
DARJEEL --- 23:10:16 20.12.2008
LOOK: no ja zrovna chtel napsat neco podobnyho cos tedka nahodil
AZONIPS: fenomen individualniho vedomi taky neni lokalizovany, neni "uvnitr" ani "venku", tze mi to u toho kolektivniho vedomi prijde podobne zbytecne se na tohle ptat. pri studiu vedomi je todiz dualisticky (karteziansky) vnimani sveta slepou ulickou, protoze lokalizace je neplatny predpoklad. muzes to chytit fenomenologicky: "probiha to,ano. co to dela, jaky vyznam tomu pripisuji? ale "inzenyrsky" se na to neda jit.. teda imo
LOOK --- 23:03:58 20.12.2008
AZONIPS: no ale zivotopis neni vedecka prace :)
obdoba: Nash, prisel na teorii her, byl diagnostikovany schizofrenik, ale ta teorie je spravna a pouziva se (je o tom pekny film Beautiful Mind / Cista duse).

takhle: proc se o Junga zajimas, kdyz ti nesedi prave to, co ho odlisuje od ostatni psychologie (tj. zjednodusene presah do -rekneme- duchovna)?

ad lide, kteri se uci od Junga dnes: to je mozna na anketu :) ale vzhledem k tomu, ze nas tu je (aktivnich) pet a pul, tak to moc vypovidajici hodnotu mit nebude... ja se primlouvam za odpoved "ano i ne (nakonec je vsechno jednota, takze zadne mimo neexistuje)"
YMLADRIS --- 22:38:36 20.12.2008
AZONIPS: a mel bys nejaky citat, kde Jung rika "mimo nas"?